5 saker du behöver för att starta din egen webbshop

Okej – du har bestämt dig för att förverkliga dina e-handelsdrömmar och starta en egen webbshop. Du kanske till och med redan har en affärsidé eller åtminstone vet ungefär vad du vill sälja. Men vad ska du göra härnäst? Vad behöver du för att faktiskt komma igång? Här får du 5 tips på saker du behöver för att starta din egen webbshop!

1. Produkter

Ett av de första stegen när du ska starta din egen webbshop är såklart att bestämma vad du ska sälja. Oavsett vad du brinner för behöver du ta hänsyn till två saker när du ska välja produkter – efterfrågan på marknaden och pålitliga leverantörer. Om det inte finns någon efterfrågan på det du säljer kommer du inte heller kunna sälja något, medan du utan pålitliga leverantörer kan få svårt att leverera till dina kunder överhuvudtaget. 

2. Domännamn

För att kunna starta din egen webbshop behöver du såklart ett bra domännamn. Välj ett som passar din tilltänkta bransch och dina blivande kunder, och som säger något om dig och ditt företag. Om du redan har en domän kan du givetvis koppla din webbshop till den, annars är det bara att du registrerar ett nytt domännamn hos oss

När du registrerar ett domännamn behöver du också välja vilken eller vilka toppdomäner du vill använda, som till exempel .SE eller .COM. Du behöver egentligen bara en för att kunna skapa din webbshop, men det finns vissa fördelar med att välja till fler. Bland annat är det bra om du vill rikta din webbshop mot olika länder eller helt enkelt bara vill skydda ditt varumärke på nätet. 

Vill du ha tips om hur du väljer domännamn och toppdomän? Vi har massor av bra inlägg om det här på bloggen! Varför inte läsa något av dessa tre?

3. E-handelsplattform

När du har ett domännamn behöver du välja vilken e-handelsplattform du ska använda för din webbshop. Börja med att fundera på vad du tycker är viktigt och vad du vill uppnå. Med utgångspunkt i dina funderingar kan du börja kika på de plattformar som finns tillgängliga. Du kan till exempel ställa dig själv följande frågor när du utvärderar de olika alternativen:

  • Har plattformen de funktioner jag behöver för att min webbshop ska bli som jag vill ha den?
  • Stödjer plattformen de integrationer jag vill använda för till exempel frakt, betalning, bokföring och marknadsföring?
  • Kan plattformen hantera den design jag vill ha?
  • Erbjuder plattformen en logisk köpprocess och en säker drift?
  • Passar plattformen min budget?
  • Är plattformen skalbar? Kan den växa i takt med min verksamhet?

Här på Loopia erbjuder vi e-handelsplattformarna WooCommerce, OpenCart och vårt egna verktyg Loopia Sitebuilder. Läs mer om våra e-handelsplattformar här.

4. Frakt- och betallösningar

Du behöver även pålitliga leverantörer för bland annat logistik och betalning, så att du kan leverera produkterna till och ta betalt av dina kunder på ett så snabbt, smidigt och säkert sätt som möjligt. Det finns många olika alternativ att välja mellan, så fundera igenom vilket eller vilka av dem som passar dig och ditt företag bäst.

Snabb och smidig frakt

Dina kunder förväntar sig att du kan leverera deras produkter på ett snabbt, smidigt och säkert sätt. Därför behöver du fundera igenom hur din fraktkedja kommer se ut. Hur ska du packa dina paket? Var ska paketen kunna levereras, till exempel brevlåda, utlämningsställe eller paketbox? Vad får frakten kosta? Hur ska du hantera returer och reklamationer? När du vet mer om vad du behöver är det lättare att välja den fraktlösning som bäst matchar dina behov. Till en början kan du välja en fraktlösning, men när din verksamhet växer är det bra att utöka med fler alternativ. Då ökar chanserna att kunderna hittar ett fraktsätt som passar just dem.

Säker betalning

Säkra betalningsalternativ är A och O för att övertyga kunderna att genomföra sina köp i din webbshop. Om din betalningslösning inte verkar trovärdig är nämligen risken stor att dina kunder förlorar förtroendet även för din webbshop. Det allra bästa är såklart att erbjuda flera olika betalningsalternativ, som faktura, kort, direktbetalning och Swish – då kan kunden välja det alternativ de känner sig tryggast med. Om du ändå känner dig osäker kan du fundera på vilka alternativ du själv tycker känns trygga, och kika på vad dina blivande konkurrenter använder. Därefter väljer du den eller de betalningslösningar som bäst matchar dina behov.

5. Marknadsföring

Att komma igång med din webbshop går förhållandevis snabbt, men att locka dit kunder kan ta längre tid. Hur framgångsrik du är beror såklart delvis på dina produkter, din nisch och dina USP:ar (Unique Selling Points), men det beror också på din marknadsstrategi. Därför behöver du avsätta lite tid, och möjligtvis lite pengar, för att marknadsföra din nya webbshop.

Vilka marknadsföringskanaler du väljer att använda beror till stor del på var din målgrupp finns och vilken budget du har. Det finns många effektiva kanaler att välja mellan, både gratis – som sociala medier och sökmotoroptimering – och betalda – som Google Ads. Oavsett hur du väljer att marknadsföra dig är det bra att komma ihåg att din hemsida också är viktig. Tydliga produktbilder, utförliga produktbeskrivningar och en trevlig hemsidedesign är aldrig en dum idé!


Vill du få mer tips och råd om att starta webbshop?

Då kan du läsa något av våra andra blogginlägg!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss