Hur du väljer toppdomän

De allra flesta lägger ner mycket tid på att hitta det perfekta domännamnet för sin hemsida, men funderar inte igenom sitt val av toppdomän alls lika noggrant. Men det finns faktiskt flera fördelar med att välja ut sin toppdomän med lite mer omsorg. En toppdomän kan göra din hemsida lättare eller svårare att hitta och komma ihåg, och formar besökarnas förväntningar på innehållet. Fel toppdomän kan alltså i värsta fall leda till att besökarna inte hittar dig, inte återvänder till din hemsida, eller inte alls får den uppfattning du vill att de ska få. I det här inlägget går vi därför igenom hur du väljer toppdomän till din egen hemsida!


Vad är en toppdomän?

När du registrerar en domän idag gör du två val: vad domännamnet ska vara och vilken toppdomän den ska ligga under. Domännamnet är det namn du själv kommer på, det du vill att din hemsida ska heta. Toppdomänen är alla de bokstäver som kommer efter den sista punkten och utgör den högsta nivån i internets domännamnssystem. På Loopia.se är alltså vårt domännamn Loopia och vår toppdomän .SE.

Olika typer av toppdomäner

Det finns generellt två olika typer av toppdomäner: generiska toppdomäner och nationella toppdomäner.

Generiska toppdomäner har funnits sedan domännamnssystemet infördes och var från början tänkta att indikera hemsidans kategori eller syfte. Några av de tidigaste toppdomänerna, som .COM och .ORG, är fortfarande bland de vanligaste toppdomänerna idag, även om det nu för tiden finns hundratals generiska toppdomäner att välja mellan.

Nationella toppdomäner representerar istället namnet på ett land eller territorium med två bokstäver, som till exempel Sveriges toppdomän .SE. Nationella toppdomäner indikerar för besökare vilket land en verksamhet är aktiv i – med vissa undantag – och är därför vanlig bland både företag och privatpersoner.

Hur du väljer toppdomän

När du ska välja toppdomän finns det flera olika aspekter du kan ta hänsyn till, oavsett om du funderar på en klassisk, ny eller nationell toppdomän. Det är viktigt att du hittar rätt balans mellan din målgrupp, din verksamhet och ditt fysiska och marknadsmässiga läge, så att ditt domännamn hjälper dig skapa ett sammanhängande varumärke. 

1. Din målgrupp

Som med så mycket annan marknadsföring är din målgrupp en av de största faktorerna du behöver ta hänsyn till. Vem är den typiska besökaren på din hemsida? Är de yngre? Äldre? Har de mycket tekniska kunskaper, eller har de inga överhuvudtaget? Hur använder målgruppen internet? När du vet hur de i din målgrupp är som personer kan du låta det guida ditt val av toppdomän.

Klassiska toppdomäner, som .SE eller .COM, är de toppdomäner de allra flesta förknippar med hemsidor på internet. Därför känner många att de är mer trovärdiga och pålitliga än nya, mer ovanliga toppdomäner, som .GURU eller .GRAPHICS. Det gör också att många rentav förväntar sig att en hemsida har en klassisk toppdomän och skriver in ändelsen automatiskt, oavsett vilken den faktiska toppdomänen är. En klassisk toppdomän passar därför egentligen för alla målgrupper, men särskilt om din målgrupp är lite äldre, mer konservativ eller mindre teknisk. Nya toppdomäner är mest lämpliga om din målgrupp är motsatsen, det vill säga yngre, mer trendfokuserad och med mer tekniska kunskaper.

Tänk så här!

  • För äldre, konservativa eller mindre tekniska målgrupper: Välj en klassisk toppdomän.
  • För en yngre, trendfokuserad eller mer teknisk målgrupp: Välj en klassisk eller ny toppdomän.
  • För en väldigt varierad målgrupp: Välj en klassisk toppdomän.

2. Din verksamhet

Din målgrupp behöver balanseras mot den verksamhet du driver för att du ska kunna skapa ett sammanhängande varumärke. Vad är målet med din hemsida? Hur vill du uppfattas på internet? Det finns toppdomäner som passar alla sorters verksamheter – så länge du använder en som inte känns helt orelaterad till just din verksamhet och hemsida har du förmodligen gjort rätt val.

Du kan i stort sett alltid använda en klassisk toppdomän, oavsett vilken typ av verksamhet du har. Däremot är de särskilt lämpliga om din verksamhet behöver uppfattas seriöst eller pålitligt, eller om du helt enkelt bara vill ha en mer neutral uppfattning. Nya toppdomäner är mer lämpliga om du vill skapa ett unikt och minnesvärt domännamn som ger ytterligare värde och tydliga signaler om vad din hemsida har att erbjuda. De är perfekta om du till exempel vill uppfattas som mer trendig eller lekfull.

Tänk så här!

  • För ett seriöst intryck: Välj en klassisk toppdomän, som .SE.
  • För ett pålitligt intryck: Välj en klassisk toppdomän, som .ORG.
  • För ett neutralt intryck: Välj en klassisk toppdomän, som .COM.
  • För ett trendigt intryck: Välj en ny toppdomän, som .CLUB.
  • För ett lekfullt intryck: Välj en ny toppdomän, som .GURU.
  • För ett personligt intryck: Välj en ny toppdomän, som .GRAPHICS.

3. Ditt läge och språk

När du ska välja toppdomän bör du också väga in var i världen din verksamhet befinner sig rent fysiskt eller marknadsmässigt, och vilket språk din hemsida riktar sig till. Är din verksamhet på lokal eller nationell nivå? Riktar du dig till en internationell, kanske rentav global, publik? Riktar sig din hemsida bara till ett språk, eller till flera?

Om din verksamhet är lokal eller nationell är det alltid en bra idé att välja den nationella toppdomänen för det land verksamheten befinner sig i eller riktar sig till. Du kan också välja en nationell toppdomän om en betoning av ursprungslandet förstärker ditt varumärke. Du kan till exempel välja .SE, Sveriges nationella toppdomän, om din verksamhet fysiskt finns i Sverige, om du riktar dig till den svenska marknaden eller om ditt företag har en stark svensk profil och du vill betona den. Om din verksamhet å andra sidan är internationell eller global, är det lämpligt att registrera flera nationella toppdomäner eller en global toppdomän, som .COM.

Tänk så här!

  • Din verksamhet riktar sig till ett land/språk: Välj den nationella toppdomänen för landet.
  • Din verksamhet riktar sig till ett fåtal andra länder: Välj de nationella toppdomänerna för samtliga länder.
  • Din verksamhet riktar sig till flera länder eller är global: Välj en generisk toppdomän med global räckvidd, som .COM.

Registrera flera toppdomäner

Medan det bara kan finnas ett domännamn per toppdomän, kan det finnas flera toppdomäner med samma domännamn. Det innebär att andra kan registrera samma domännamn du använder, så länge de använder en annan toppdomän. För att skydda ditt varumärke online kan det därför vara en bra idé att registrera ditt domännamn med flera toppdomäner. Du behöver inte registrera ditt domännamn med varenda toppdomän som finns på marknaden. Om din budget tillåter kan det däremot vara bra att registrera de vanligaste toppdomänerna och alla nationella toppdomäner för de länder din verksamhet befinner sig i.

Toppdomäner och SEO

Det är en myt att klassiska toppdomäner är bättre för sökmotoroptimering än nya toppdomäner. Faktum är att sökmotorerna anser att alla toppdomäner är likvärdiga. Så länge din hemsida är sökmotoroptimerad i övrigt finns det ingenting som hindrar den från att placera högt upp i sökresultaten – oavsett vilken toppdomän du väljer.

Med det sagt betyder det inte att toppdomänen är helt oviktig för bra SEO. Sökmotorerna använder nationella toppdomäner för att förstå vilket land din hemsida riktar sig till. På så sätt minskar risken att sökresultaten visar irrelevanta resultat för användaren. Det kan alltså finnas en poäng med att använda nationella toppdomäner för att rikta sig till den eller de länder din verksamhet finns i.

Avslutningsvis

Inget av det som står i det här inlägget är hårda regler för hur du ska välja din toppdomän. Det kommer alltid att finnas undantag – en äldre målgrupp som är trendfokuserad, en seriös verksamhet som vill ge ett lättsamt intryck, eller en global verksamhet med nationell känsla. Vi hoppas dock att de tips och råd vi har gett i det här inlägget har gett dig lite mer klarhet i hur du väljer toppdomän och att du hittar en toppdomän som känns rätt för just din hemsida. Säger magkänslan att det är rätt toppdomän är det förmodligen också det. Lycka till!


Läs mer om domännamn


Registrera din egen domän idag!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss