Bra företagsnamn – så hittar du på ett!

Kom på ett bra företagsnamn

Företagsnamn fungerar som företagets ansikte utåt. Det kan till exempel väcka intresse och få kunderna att förstå vad företaget har att erbjuda. Är namnet förtroendeingivande kan det dessutom höja värdet på ditt företag. Här nedanför har vi samlat några tips för att hitta ett bra företagsnamn.

1. Gör upp en plan för ditt företagsnamn

Skriv ner en plan för vad ditt företagsnamn ska uppfylla. Fundera till exempel på om namnet behöver fungera på flera marknader med olika språk, om det ska kommunicera något särskilt till din målgrupp, hur lång tid företagsnamnet ska leva, och så vidare.

2. Brainstorma coola företagsnamn

Sätt dig ner med dina vänner och/eller kollegor och bolla idéer kring företagsnamnet. Lista olika nyckelord som är relaterade till din verksamhet och synonymer eller översättningar till dessa. Prova sedan att sätta ihop olika ord tills du hittar ett namn som “ligger rätt i munnen” och som motsvarar det som du vill att företagsnamnet ska uppfylla.

3. Skapa ett företagsnamn

Utgå ifrån listan med nyckelord för att hitta det rätta företagsnamnet. Tänk på att välja ett namn som…

  • är lätt att komma ihåg och enkelt att uttala och stava så att folk inte drar sig för att prata om ditt företag varken online eller offline. Mun-till-mun-metoden (word of mouth) är ju ett av de starkaste marknadsföringsverktygen.
  • är lagom långt så att det ser bra ut på till exempel visitkort, i e-postsignaturer och i webbadressen.
  • är enkelt att visualisera så att företagsnamnet skapar en bild i medvetandet hos blivande kunder.
  • sticker ut från mängden. Är namnet för enkelt finns risken att det lätt glöms bort eller blandas ihop med andra liknande namn.
  • är tidlöst och inte innehåller trendiga ord som riskerar att bli omoderna om några år.
  • innehåller positivt laddade ord som väcker bra och positiva känslor.
  • utstrålar seriositet och trovärdighet hos potentiella kunder.
  • passar bra som namn på ditt företags hemsida. Läs fler tips för hur du kommer på ett bra domännamn »

4. Bolla företagsnamnet med vänner och bekanta

När du har bestämt dig för ett företagsnamn gör du rätt i att be dina vänner, kollegor eller kunder om feedback. Vad är det första de tänker på när de hör företagsnamnet? Är det enbart positiva tankar kan du fortsätta till nästa steg, om inte bör du överväga ett annat alternativ.

5. Kolla om företagsnamnet är upptaget innan du registrerar det

Innan du registrerar ditt valda företagsnamn rekommenderar vi att du kollar att:

  • Ingen annan har registrerat ditt företagsnamn eller att det gör intrång på någon annans rätt.
  • Namnet förhåller sig till Bolagsverkets regler för företagsnamn.
  • Namnet finns ledigt att registrera som domännamn under de mest populära toppdomänerna (till exempel .SE om ditt företag är verksamt i Sverige och .COM om det är verksamt internationellt). Sök lediga domäner här »

…därefter:

Registrera ditt företagsnamn som ett domännamn

I dag är det en självklarhet för företag att synas på webben med en hemsida. Därför behöver du registrera en domän (www-adressen till ditt företags hemsida) som gärna får överensstämma med ditt företagsnamn. Det gör det lättare för både nuvarande och blivande kunder att hitta dig på webben.

Vi rekommenderar att du registrerar ditt företagsnamn som ett domännamn innan du registrerar det hos Bolagsverket. Skulle det visa sig att namnet är upptaget är det både billigare och smidigare att registrera ett nytt domännamn än att genomföra ett namnbyte för ditt företag.
 

Registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket

Så fort du har genomfört stegen ovan bör du se till att registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket innan någon annan hinner före.
 

Dela detta inlägg:

Ett svar på “Bra företagsnamn – så hittar du på ett!

  1. Hej,
    Jättebra att ni tar upp det här. Vi stöter nästan dagligen på företag som gått in i en återvändsgränd med sitt val av företagsnamn.
    Det absolut viktigaste är att namnet inte får vara beskrivande. Det ska vara särskiljande från allt annat. Många tycker de är smarta när de kommer på något med t.ex. …..specialisten eller ortens namn och tillägget el/vvs/bygg osv.
    Heter man Västerås El och sedan vill utöka till annan ort och byta inriktning till andra tjänster blir det mödosamt att jobba in att man levererar andra tjänster på andra orter.

    Jag brukar fråga: Skulle du vilja heta Människa?
    Jag tror ni var inne på det lite grann i inlägget att man kan som i läkemedelsbranschen när man tar fram nya mediciner använda ordkombinationer som känns igenkännande utan att vara beskrivande.
    Ex. ett företag inom entreprenadbranschen kombinerade orden planering och mark till företagsnamnet Plama AB.
    Vill man lägga till en beskrivning ihop med ett särskiljande företagsnamn kan man göra t.ex. så här:
    Nitea – Internet Marketing.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss