3 tips för SEO på Instagram

SEO, eller sökmotoroptimering som det står för, är något som de flesta hemsideägare har mer eller mindre koll på. Men på den senaste tiden har SEO på sociala medier blivit mer och mer viktigt för att bli upptäckt och få spridning på dina inlägg. Här är 3 tips för hur du kan tänka när det kommer till SEO på Instagram

Använd relevanta hashtags

Hashtags används för att tagga ditt innehåll och göra det tillgängligt för fler än dina befintliga följare.

  • Använd hashtags som är relevanta för ditt innehåll. #spaghetti kommer inte ge dig så mycket om ditt inlägg handlar om din nya bil.
  • Kombinera mer allmänna och unika hashtags för att få mesta möjliga spridning. En hashtag som används av många kan göra det svårt att stå ut i mängden, medan en väldigt unik hashtag kanske inte har så många ”besökare”.
  • Använd en lagom mängd hashtags, hur många som är det perfekta antalet beror på vem man frågar. Vi brukar tänka att 3-5 relevanta hashtags är lagom.

Använd nykelord och sökfraser i dina captions

Tidigare så tog Instagrams sökfunktion inte hänsyn till texten i dina inlägg, utan då var hashtags det bästa sättet att nå ut till nya följare. Nu börjar det förändras och därför är det viktigt att du får med relevanta nyckelord och sökfraser i texten till dina inlägg. Det kommer hjälpa dig att nå ut till fler som är intresserade av det innehåll som du skapar.

Så nu är det inte längre lönt att lägga ut bara en bild eller en bild med en kort och orelevant caption.

Optimera din profil med nyckelord

På samma sätt som att nyckelorden är viktiga i varje enskilt inlägg är det ännu viktigare att din profil använder relevanta nyckelord och speglar det innehåll som du skapar.

Det finns flera sätt att inkludera nyckelord i din profil och på så sätt optimera din SEO på Instagram.

  1. Välj ett användarnamn som speglar det ämne som du skapar innehåll om. Om du inte har ett företagsnamn som är kort och enkelt att använda. Om du Instagrammar om resor så kan ”Travel” vara ett exempel på ord att ta med i ditt användarnamn.
  2. Ditt visningsnamn behöver inte vara samma som ditt användarnamn, så här har du ännu en möjlighet att förtydliga vad ditt konto handlar om och använda relevanta nyckelord. Ditt användarnamn kanske är ditt för och efternamn, i visningsnamnet har du då möjlighet att lägga till dina nyckelord. Exempelvis Anna – Sociala Medier Expert.
  3. Din presentation är det perfekta utrymmet att presentera dig själv och vad man kan tänkas hitta på ditt konto. Passa på att strössla med några väl valda nyckelord för att göra dig mer synlig i Instagrams sökfunktion.

Inte övertygad än om att sociala medier är rätt för dig och ditt företag? Läs mer om varför det är viktigt för ditt företag att synas online!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss