5 tips för företagets sociala medier under semestern

Som småföretagare kan det vara tufft att få till en ordentlig semester utan stress, med alla måsten som läggs på hög under ledigheten. Ett vanligt bekymmer är hur man tar hand om företagets sociala medier under semestern. Ska de hållas aktiva eller tystna helt? Här har vi samlat 5 tips som kan hjälpa dig att hantera dina sociala medier-kanaler under din ledighet, så att du kan koppla av ordentligt!

1. Schemalägg inlägg för publicering

Att schemalägga inlägg för publicering är ett utmärkt sätt att dela med dig av värdefullt innehåll även under semestern. Dessutom sparar det tid och ger dig kontroll över vad som publiceras, medan du själv kopplar av på stranden eller i favoritfåtöljen.

Många sociala medier-plattformar erbjuder egna verktyg för schemaläggning, som Meta Business Suite för Instagram och Facebook. Det finns också flera externa verktyg du kan använda, som till exempel Buffer eller Sprout Social. Oavsett var du schemalägger dina inlägg är det bra om du kikar på statistikverktygen i de olika sociala medierna innan du schemalägger. Vilken tid är flest följare aktiva? Det är den bästa tiden att lägga ut dina inlägg!

Tips! Se till att du har inlägg schemalagda några dagar efter att du kommit tillbaka från din semester. Då behöver du inte tänka på dina sociala medier det första du gör. Vi vet alla hur mycket som brukar finnas att göra med en inkorg och att göra-lista som varit orörda i några veckor!

2. Be en kollega om hjälp

Be en kollega med koll på sociala medier, marknadsföring och kundservice om hjälp med att underhålla företagets sociala medier-konton under semestern. Ta fram en guide som underlättar arbetet för din kollega. Beskriv hur man schemalägger och publicerar inlägg, övervakar och analyserar kanalerna, och ge förslag på svar till kommentarer och inlägg.

3. Låt någon göra en ”take over”

En så kallad ”take over” är ett kul och spännande alternativ för att hålla dina sociala medier aktiva under semestern. Du låter någon annan – till exempel en influencer, kund eller relaterat företag – publicera nytt och fräscht innehåll på dina sociala medier-kanaler under en bestämd tidsperiod. Dessutom får båda möjligheten att nå en helt ny publik och väcka intresset hos fler följare eller kunder. Det är helt enkelt en win-win-situation.

Tips! Förklara tydligt vad du vill ha ut av en take over. Vad får publiceras under den givna tidsperioden? Då minskar du risken att missförstånd som kan skada ditt varumärke uppstår.

4. Ta en paus under semestern

Ett alternativ är så klart att helt enkelt ta en paus under semestern och inte publicera något överhuvudtaget. Informera dina följare om att dina kanaler kommer vila under din ledighet och när du är tillbaka. Då förstår de varför det blir tyst från dig, och du minskar risken att de avföljer dina konton.

Tips! Lägg ut företagets sommaröppettider i dina sociala kanaler så att kunderna klart och tydligt ser när du har öppet. Har du inte justerat öppettiderna under sommaren kan du ändå informera om det, eftersom kunder inte tar det för givet.

5. Aktivera Google Alerts

Det är svårt att förutspå vad som kommer att hända medan du har semester. Ett tips är att aktivera Google Alerts för att få e-postnotiser när ditt företagsnamn nämns på nätet. Då kan du snabbt upptäcka om något står galet till eller om du behöver vara “först ut” med viktig information. Förbered gärna några standardsvar och bilder eller videos i telefonen. Då har du dem nära till hands när du behöver dem!

Fler semestertips från Loopia

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss