3 tips för att komma igång med din webbshop

Internet har under de senaste 20 åren blivit en enorm handelsplats, som bara i Sverige omsätter ett otaligt antal miljarder varje år. E-handelsomsättningen har ökat med mer än 2600% – från 5 miljarder år 2003 till 136 miljarder år 2022 (E-barometern 2022, Postnord). E-handelsboomen har gjort det möjligt för både stora, globala företag och små, lokala aktörer att lyckas, och nu är det alltså din tur att försöka slå igenom. Oavsett om du bara har en affärsidé eller redan driver en fysisk butik får du här 3 tips som hjälper dig att komma igång med din egen webbshop!


1. Gör en marknadsanalys

Du kanske har ett brinnande intresse för just det du vill sälja – du kanske till och med anser dig vara lite av en expert på området. Men innan du startar din webbshop är det ändå bra att göra en ordentlig marknadsanalys. Det ger dig en idé om hur marknaden ser ut och ger dig värdefull information som hjälper dig att fatta bättre beslut, lägga upp en plan och finputsa ditt upplägg. Här är 3 exempel på saker du kan titta på i din marknadsanalys:

  • De produkter eller det produktområde du är intresserad av. Finns det en efterfrågan? Har du goda marginaler på produkterna?
  • Dina blivande konkurrenter. Hur många konkurrenter finns det? Är marknaden mättad? Vad gör konkurrenterna bra? Dåligt?
  • Din nisch. Vad är dina USP:ar? Är det produkterna du säljer? Eller är det ditt mervärde i form av till exempel support och leverans?

2. Välj ett bra domännamn och en passande plattform

När du har din affärsidé klar och tydlig för dig är det dags att välja ett lämpligt företagsnamn. Det ska helst vara enkelt att komma ihåg, sticka ut från mängden och fungera bra över tid. Dessutom är det bra om ditt företagsnamn också fungerar som domännamn. Här kan du läsa mer om hur du väljer företagsnamn och andra tips om domännamn och toppdomäner!

Det är också dags att välja vilken e-handelsplattform du vill använda. Det är ett stort beslut för din webbshop. Det finns flera olika e-handelsplattformar att välja mellan – alla med sina egna för- och nackdelar – och du måste välja en som passar just dig och dina behov. Därför behöver du välja en e-handelsplattform med lite omsorg. Här är 3 förslag på frågor du kan ställa dig själv innan du väljer: 

  • Vad har du för budget? Titta på alternativens kostnader för både uppstart och drift, och se till att allt du behöver ingår i den årliga kostnaden.
  • Vad har du för behov, krav och önskemål? Se till att plattformen du väljer erbjuder just de funktioner du behöver.
  • Hur ska webbshoppen se ut? Välj en plattform som stödjer den typ av design du vill ha och som du tror dina kunder kommer föredra.

Vilken e-handelsplattform som är bäst för just dig kan vi tyvärr inte svara på. Plattformen som är bäst är helt enkelt den som möter flest av dina krav och önskemål. Här på Loopia erbjuder vi till exempel WooCommerce och OpenCart. Du kan också använda dig av vår egen plattform Loopia Sitebuilder.

3. Skapa förtroende för din webbshop

När din webbshop väl är live – och du har börjat marknadsföra och sökmotoroptimera sidan – kommer förhoppningsvis kunderna att börja trilla in. Nu är det upp till dig att både fånga kundernas intresse och skapa förtroende, så att kunderna känner sig trygga med att handla hos dig. Men snygg design, bra produkter och fina bilder tar dig bara en bit av vägen. Här är 10 snabba saker du kan göra för att bygga förtroendet för din hemsida:

  1. Välj en eller flera toppdomäner som signalerar trygghet. Så här väljer du toppdomän.
  2. Använd ett SSL-certifikat för att kryptera känslig information. 
  3. Certifiera din webbshop med ett “Trygg e-handel”-certifikat.
  4. Använd betallösningar och fraktsätt som kunderna känner igen.
  5. Visa snabbt upp vad du säljer och gör det lätt att navigera till en önskad produktsida.
  6. Erbjud snabba leveranser, fri frakt och/eller fria returer om du har möjlighet.
  7. Skapa en sida med information om ditt företag och dess historia, mål och vision.
  8. Visa upp omdömen och recensioner från andra kunder på din hemsida.
  9. Ge personlig kundservice och gör det lätt att hitta kontaktuppgifterna.
  10. Sammanställ vanliga frågor och svar i en FAQ. Så här skapar du en grym FAQ.

Vill du veta mer om att starta och driva en webbshop?

Då kan du läsa något av våra andra blogginlägg om just e-handel! Varför inte läsa vårt senaste, Säker webbshop – så ökar du tryggheten för dina kunder? Eller kika igenom vår skola om konverteringsoptimering?


Starta webbshop hos Loopia – snabbt och enkelt!

Hos oss på Loopia hittar du allt du behöver för att starta din alldeles egna webbshop. Välj bland flera smidiga e-handelslösningar för att hitta rätt plattform för just dig och dina behov.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss