En sökmotoroptimerares tips – domännamnet

Som företagare är det i princip ett måste att ha en egen hemsida med ett eget domännamn. Även om du enbart har en fysisk butik är en sajt bra att ha så att nyfikna kunder lätt hittar dina kontaktuppgifter på nätet. Ett domännamn skyddar också mot att någon annan använder ditt företagsnamn eller varumärke för att göra affärer online.

Att välja rätt domännamn från start är viktigt, dock inte alltid så enkelt. Nedan har vi samlat ett gäng tips om vad som är viktigt att tänka på när du gör ditt val av domännamn ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv. 

Vad ska jag tänka på när jag väljer mitt domännamn?

Sökmotoroptimering är viktigt att tänka på när du väljer ditt domännamn, för att kunderna snabbt och enkelt ska hitta dig när de söker på Google, till exempel. Här är några tips om hur du tänker kring domännamnet ur ett SEO-perspektiv.

Företagsnamnet ska vara förstahandsvalet

Börja alltid med att söka på företagsnamnet. Om .se inte är tillgängligt kan du söka efter .com eller .nu och hoppas på bättre tur. Har ditt företag eller butik ett väldigt långt namn är chanserna större att det är ledigt men kan också vara svårare för eventuella besökare att komma ihåg. Då kan en förkortning av företagsnamnet vara bättre. Skulle förkortningen även bilda ett riktigt ord är det ännu lättre att minnas.

Ser du på det ur en SEO-synpunkt (vilket du alltid ska göra när du hanterar din domän) vill du optimera det mot ditt företagsnamn för att kunna klättra i sökresultaten och bli ett igenkännbart namn. Potentiella kunder besöker hellre sajter vars företagsnamn de känner igen än inte.

Sök direkt efter ditt företagsnamn som ett domännamn »

Använd sökord i domännamnet

Sedan finns alternativet att avvika från ditt företagsnamn och istället välja ett domännamn som riktar sig mot dina sökord. Om företagsnamnet är lite intetsägande eller långt kan du välja ett namn som är lättare att komma ihåg. Säljer du exempelvis godis kan en domän som choklad.se vara ideal: den är lätt att komma ihåg och berättar på en gång vad innehållet kommer att vara.

Det blir också enkelt att sökmotoroptimera mot dina sökord eftersom själva URL:en innehåller dem. Det kan dock vara svårare att fastställa ditt företagsnamn och varumärke på nätet om ett särskilt sökord associeras till ditt företag istället för företagsnamnet. Då får du lägga mer tid på att marknadsföra det då kunder, som sagt, i större utsträckning väljer att handla hos företag vars namn de känner igen.

Exact Match Domain inte lika viktigt som förr

Googles sökmotor gjorde en uppdatering för några år sedan där de yrkade på att Exact Match Domain (EMD) inte skulle vara lika betydelsefull när det kom till ranking på organiska sökord. Det skulle motverka att dåliga sajter fick bra ranking bara för att domännamnet innehöll passande ord. Ur en SEO-synpunkt är dock EMD fortfarande en viktig sak. Google har nämligen inte övergivit detta sätt att ranka sajter, bara gjort några förändringar. Därmed är det ännu bra för företag att försöka få med sitt företagsnamn eller sina sökord i domännamnet.

Tips: Kontakta innehavaren om ditt perfekta domännamn är upptaget

Om du hittar ett domännamn som passar riktigt bra till din verksamhet kan du prova att ta kontakt med nuvarande innehavare och fråga om en eventuell överlåtelse av domännamnet till dig. Det är ingen garanti för att få domännamnet, men det kan vara värt ett försök.

Som registrerat företag är det domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn en del av ditt varumärke och det kan därmed anses olämpligt att någon annan ska ha det. Om någon annan registrerat ett domännamn som du anser dig ha rätt till (t ex dittföretagsnamn.se) kan du överklaga tilldelningen i efterhand genom en så kallad tvistlösning.

Läs fler tips om sökmotoroptimering:
» 5 snabba sätt för att klättra i sökresultaten
» Mobilanpassa sajten rätt och slipp bli straffad
» SEO-ordlista

…fler SEO-tips från Loopia-bloggen hittar du här.

 

Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.

Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

 

Dela detta inlägg:

4 svar på “En sökmotoroptimerares tips – domännamnet

  1. Hej! Tack för intressant läsning!
    Det dyker dock upp lite frågor kring sista stycket om att kontakta innehavaren om domännamnet är upptaget? Vad gäller här?
    Om jag har en domän jag bygger upp något på, kan jag då riskera att förlora den för att någon registrerar ett företag? Jag trodde att om domänen var tagen så var den det så att säga. Har den som registrerar företag rätt att kräva ägandeskap på en domän?

  2. Hej Veronika,
    Det var lite otydligt formulerat i sista stycket. Vid registrering av t ex .se-domäner är det ”först till kvarn” som gäller, och den som är först ut får domännamnet utan förprövning. Om du driver ett företag (t ex Loopia) och någon annan registrerar loopia.se (ett domännamn som du anser dig ha rätt till) före dig kan du överklaga tilldelningen i efterhand genom en så kallad tvistlösning. För att du ska få rätten till domännamnet behöver dock tre omständigheter uppfyllas (t ex att den som registrerat domännamnet handlat i ond tro), läs mer om dem och om tvistlösningar för .se/.nu här: https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/.

    Det behöver dock inte alltid handla om rätten till ett domännamn. Du kanske bara vill ha ett domännamn som du tycker passar bra till din verksamhet, men som du egentligen inte har rätt till. Då kan du prova att ta kontakt med nuvarande innehavare och fråga om en eventuell överlåtelse. Det är ingen garanti för att få domännamnet, men du kan alltid ge det ett försök och det är lite det som försöker beskrivas i det sista stycket. Jag ska se om vi kan förtydliga det 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss