En sökmotoroptimerares tips – 5 snabba sätt för att klättra i sökresultaten

Sitter du fast i Googles sökresultat? Kommer du inte upp på förstasidan, kanske inte ens bland topp 10? Om din sajt inte finns med på förstasidan på några sökord alls är det svårt för både nuvarande och blivande kunder att hitta dig på nätet.

All sökmotoroptimering behöver dock inte köpas. Här är 5 kostnadsfria sätt för att snabbt komma igång med en slags “grundsökmotoroptimering” på din sajt och börja klättra i sökresultaten. 

1. Sidtitel

Varje sida får en titel. Det är den som syns längst uppe i webbläsaren och är namnet som fliken får, enligt bilden nedan:

Här kan du definiera vad sidan handlar om. Startsidan borde döpas till sajtens eller företagets namn och sedan en säljande text på några ord. Som exempel säger vi att du har en blombutik vid namn “Bergs blommor”. Startsidans sidtitel kan då vara: “Bergs blommor – det största blomsortimentet online” alternativt “Bergs blommor – köp dina växter här”. Tänk på att hela texten ska synas i fliken, så anpassa din textlängd därefter.

2. Rubriker

Nästa steg är att se över dina rubriker. Du ska alltid ha rubriker så att Googles spindel snabbt kan fånga upp vad sajten och den specifika sidan handlar om. Den största och mest synliga rubriken är <H1>. Det ska vara titeln på sidan och ska självklart innehålla sökordet eller sökfrasen du försöker optimera. Din H1:a ska vara en säljande uppmaning till besökaren att fortsätta läsa. Rubriken ska också vara hjälpsam för riktiga besökare, inte bara för Google.

Om du säljer blommor online och har en sida tillägnad rosor kan första rubriken vara i stil med:

<h1>Fyll din trädgård med våra vackra rosor</h1>

eller en mer direkt uppmaning: <h1>Köp årets rosor till bra pris här</h1>.

Rubriken berättar vad som finns på sidan (vackra rosor), vad man ska göra på sidan (köpa rosor), och du använder ett av dina sökord eller sökordsfraser (rosor/vackra rosor).  

Det behöver väl kanske inte nämnas att rubrik 1 ska vara störst och stå först, men jag nämner det i alla fall. Du kan sedan dela upp resten av texten med underrubriker för att ge besökaren en lättare överblick. I en löpande text om rosor kan man dela upp den så läsaren lätt kan hitta information som hen behöver.

3. URL:er

Google gillar när du är rakt på sak. Som besökare på sajten vill vi få en bra överblick och veta exakt var vi befinner oss. Ett tredje steg är alltså att ta en titt på URL:er på din sajt. Många URL:er består av konstiga tecken och bokstavskombinationer som gör det svårt att veta var du befinner dig. Det är exempelvis vanligt att det står något i stil med: www.domän.se/PRODUKT?=12464?#W90H8. Den här URL:en säger besökaren ingenting och Google uppskattar det inte. Sökmotorn har svårt att tolka specialtecken i URL:er (som ?,=,&).

Om möjligt är det bättre att du ändrar en sådan URL till en som beskriver innehållet. URL:en kan gärna innehålla sökord som är relevanta för sidan, exempelvis www.domän.se/rosor.

4. Meta descriptions

För att Google ska hitta bra information om din sajt som kan presenteras i sökresultaten, kan sökmotorn vända sig till dina “meta descriptions”. Medan du endast får plats med några ord i en sidtitel eller rubrik, kan du skriva några meningar i metabeskrivningen. Varje sida borde få sin egen, unika metabeskrivning som förklarar vad sidan handlar om. Det är även en bra plats att återigen använda dig av dina relevanta sökord och sökordsfraser.

“Meta descriptions” ska inte vara för korta eller för långa. Det är de här meningarna är som Google kan komma att visa som introduktionstext under länken till din sajt. Det kan se ut som på följande bild:

Skriver du för lång text kommer din text att kapas. Det skapar ett fult intryck och läsaren får kanske inte all information som hen vill ha. Runt 130-160 tecken är en bra gräns. Texten borde vara säljande och en uppmaning till besökaren att agera. Metan från blombutiken ovan är ett bra exempel. De uppmanar läsaren att skicka ett blombud eller choklad genom deras företag. De har fått med sökordet “blommor” två gånger. Deras löfte om leverans samma dag är ett lockande löfte och säkerligen en del av en sökordsfras.

5. Bildoptimering

Google brydde sig inte så mycket om bilder förr i tiden. Det var texten som var huvudfokus. Idag kan du få många fördelar genom att optimera dina bilder. Googles bildsök är nämligen ännu en väg för att upplysa och locka in nya kunder. Googles algoritm har ännu inte knäckt koden för att tolka vad en bild föreställer och behöver därmed hjälp. Du kan få dina sajtbilder att klättra i sökresultaten genom att ge dem passande namn.

Det finns också något som heter alt-attribut. Detta är en liten sträng HTML-kod som följer med bilden och som Google kan läsa. I ett alt-attribut kan du skriva en kortare beskrivning av bilden.

Så medan bilden i din blombutik heter “rodarosor_bergsblommor.jpg” kan du även skriva med ett alt-attribut som förklarar bilden närmare: “röda rosor i genomskinlig vas från Bergs blommor”. Du får med dina sökord i större utsträckning och du har möjligheten att nämna företagsnamnet. De som hittar bilden genom Google bildsök, och Google själv, får alltså veta vem bilden tillhör och var man troligen kan hitta mer information om röda rosor.

Dessa 5 knep kan vara ett perfekt projekt att ta sig an under våren!


Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson som arbetar som SEO-tekniker på Brath.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *