En sökmotoroptimerares tips – SEO-ordlista

När vi pratar om sökmotoroptimering dyker det allt som oftast upp olika termer och fraser. Även om termerna känns självförklarande, är det lätt att blanda ihop dem och för den oinvigde blir det svårt att hänga med. Därför bjuder vi idag på en ordlista med några av de mest förekommande SEO-termerna och dess betydelse. 

301 redirect

Ett viktigt redskap när du ska byta adress på din sajt eller enstaka undersidor. En 301 redirect berättar helt enkelt för sökmotorn att en sajt eller undersida har flyttats till den nya adressen och att flytten är permanent. En sökmotor gillar 301 redirect bäst, men det finns fler metoder att flytta sidor som t ex 302 som berättar att sidan har flyttats temporärt.

Algoritm

En typ av matematisk formel som sökmotorer använder för att rangordna hemsidors position bland sökresultaten så att du ska få så relevanta sökträffar som möjligt. Sökmotorers algoritmer utvecklas och förändras konstant för att ge besökaren den bästa möjliga sökupplevelsen.

Brödtext

Texten på sajten. Brödtexten ska vara unik, välskriven och inte för kort. Ju mer bra och relevant text du kan få med på sajten, desto mer information kan sökmotorer använda sig av för klassificera din sajt och dess innehåll.

Duplicerat innehåll

En sökmotoroptimerare ryser vid nämnandet av duplicerat innehåll, det finns ingenting positivt med att ha kopierad text på flera platser på din egen sajt (intern duplicering) eller på andra sajter på nätet (extern duplicering). Det här är vanligt vid produktbeskrivningar som en leverantör skickar ut till flera återförsäljare. Håll koll på att dina texter är unika för att slippa bekymra dig om det här.

Huvudrubrik

Den största och första rubriken du ska se på din sajt och varje undersida på sajten. Huvudrubriken ska i HTML-språk vara en H1:a. Rubriken ska ge en direkt förklaring vad som finns på sajten eller undersidan. På din undersida med bläckpennor borde huvudrubriken innehålla ordet “bläckpennor” till exempel. Huvudrubriken får gärna vara en annan variant av sidtiteln för att täcka flera sökfraser.

Indexering

När du söker efter någonting i en sökmotor används särskilda program (så kallade sökrobotar) för att indexera alla hemsidor på Internet och sätta ihop ett index över alla ord som hittas och var de ligger på respektive sida.

Meta descriptions

Texten som beskriver din sajt. Den här texten syns under den klickbara länken i sökresultaten (alltså din sidtitel som du skrev tidigare). Här ska du snabbt sammanfatta din sajt med säljande text som lockar in besökare till din sajt. Du ska skriva en unik meta-beskrivning till varje enskild sida på din sajt. Håll dig till 138-158 tecken, annars klipps meningen av i sökresultaten. Skryt gärna om dina fördelar och vad som gör dig bättre än konkurrenterna (fri frakt, priser, sortiment, snabbhet, kundtjänst och så vidare) – det är ju den här texten som kunder som hittar din sajt via sökmotorer ser först.

Robots.txt

En fil där du kan “låsa dörren” till vissa delar av din sajt för sökmotorer. Det kan vara hjälpsamt om du t ex vet med dig att du har duplicerat innehåll på en undersida. En sökmotor kan ignorera de regler som finns i robots.txt-filen men för det mesta respekteras dessa begränsningar. Tänk på att vem som helst kan läsa det du lägger in i din textfil så stoppa inte in känslig information där.

SEM

En gren av SEO som fokuserar på marknadsföring med hjälp av sökmotorernas egna marknadsföringsprogram, t ex Google Adwords. Förkortningen är på engelska (Search Engine Marketing).

SEO

Förkortning av sökmotoroptimering på engelska (Search Engine Optimization). Innebär att du optimerar innehållet på din sajt för att synas så bra (högt) som möjligt i sökmotorernas sökresultat.

Sidtitel

Det här är texten som syns längst upp på fliken i din webbläsare. Sidtiteln bör innehålla ett relevant sökord för sidan på din sajt. Sidtitel är också det som bildar den klickbara länken i sökresultatet. Det är av högsta vikt att ha en bra sidtitel. Den ska inte vara längre än 68 tecken, borde uppmana till handlande och innehålla sökorden, gärna i början av titeln. För din pennbutik borde en passande sidtitel vara: “Köp pennor till bra priser och snabb leverans hos Pennshopen!” (61 tecken).

Sitemap

Ett XML-dokument med din hemsidas olika URL:er som förklarar din hemsidas sidstruktur för sökmotorer.

Spindel

Speciella program sökmotorer använder sig utav för att söka igenom och analysera Internet för att kunna presentera de mest relevanta sajterna för olika sökningar.

Sökmotor

En sökmotor hjälper Internetanvändare att hitta information på webben med hjälp av så kallade sökrobotar och algoritmer. Idag är världens största sökmotor Google.

Sökmotoroptimering

Samma förklaring som “SEO” ovan.

Sökord

De ord som du vill optimera för din sajt. Säljer du pennor vill du säkert optimera på exakta och relaterade sökord som t ex penna, blyerts, tusch, skriva, kontorsvaror, bläckpenna, och så vidare.

Sökrobot

Allmänt begrepp för de program som används för att automatiskt hitta och söka igenom webbplatser genom att följa länkar från en webbplats till en annan. Sökroboten ser över en mängd olika faktorer för att hitta den bästa möjliga sökträffen för respektive sökning.

Underrubrik

För att dela upp en längre text kan du använda dig av underrubriker. Har du en lång text om olika pennor kan du döpa artikeln med en H1:a och sedan ha H2-H4:or som underrubriker för att dela upp texten.

URL

Din webbadress på nätet som finns i flera varianter. En sökmotorvänlig URL innehåller riktiga ord som är kopplade till sajten. Undvik specialtecken eftersom sökmotorer har svårt att tyda dessa. Några exempel är: loopia.se, loopia.se/domannamn, loopia.se/domannamn/se-domaner. Bara genom att studera URL:en kan du lista ut var du kommer att hamna när du klickar på länken.

Läs fler tips om sökmotoroptimering:
» 5 snabba sätt för att klättra i sökresultaten
» Mobilanpassa sajten rätt och slipp bli straffad
» Välja domännamn ur ett SEO-perspektiv

…fler SEO-tips från Loopia-bloggen hittar du här.

 

Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.

Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.

 

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “En sökmotoroptimerares tips – SEO-ordlista

  1. Pingback: Hur fungerar Google? Hur bestämmer Google vilka sajter som ska till toppen och vilka som ska till botten? - Loopia Blogg

  2. Pingback: Vad är skillnaden mellan SEO och SEM? En sökmotoroptimerares tips - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *