Har du lagt mycket pengar på marknadsföring för att få fler besök till din webshop, men trots detta inte ökat din försäljning? Då kan det vara läge att försöka öka konverteringsgraden (antalet kunder delat med antalet besökare) i din webshop så att fler besökare faktiskt genomför ett köp.
Här är 7 blogginlägg som hjälper dig att öka konverteringsgraden i din webshop.
1. Underlätta köpet för kunden
Att handla på webben ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dagens internetanvändare. Kunden behöver finna det hen letar efter snabbt för att inte vända sig till någon annan webshop. Tänk efter – hur kan du underlätta köpet för kunder i din webshop?
» 4 tips för att underlätta kundens köp
2. Skapa trygghet för kunden
För att din webshops besökare ska vilja handla hos dig är det viktigt att din butik uppfattas som trovärdig och pålitlig. Hur kan du optimera din webshop för att öka trovärdigheten och tryggheten för nuvarande och blivande kunder?
» 7 tips för att få kunden att känna sig trygg med att handla av dig
3. Uppmuntra till köp
Ge dina besökare starka skäl till att slå till direkt i din webshop så att de inte surfar vidare till andra butiker. Ta hjälp av nedanstående tips för att motivera dina besökare till att snabba sig med att handla i just din webshop.
» 3 tips som får dina besökare att slå till och handla direkt
4. Satsa på merförsäljning
Erbjud dina kunder att komplettera sin beställning med fler, relaterade produkter. Det uppskattas inte bara av kunden (som påminns om att de behöver något av det du erbjuder) utan kan också öka din webshops totala försäljning.
» Så jobbar du med merförsäljning och får kunden att komplettera sitt köp
5. Stick ut från mängden
Var tydlig med varför dina besökare ska välja dig framför konkurrenterna och förmedla detta redan på startsidan i din webshop samt i all marknadsföring. Ta hjälp av nedanstående tips för lyfta fram fördelarna med att handla i just din butik.
» Så lyfter du fram det som gör din webshop unik
6. Mät och analysera
Det finns många vägar att gå för att mäta och analysera vad som fungerar och inte i din webshop. En av dessa metoder är A/B-tester som passar bra för dig som har mycket trafik på sidan. Nedan tipsar vi om hur du går tillväga.
» Mät, analysera och optimera med hjälp av A/B-tester
7. Öka hastigheten
Hur snabbt din webshop laddar påverkar försäljningen en hel del, en potentiell kund väljer snabbt bort dig om sidan laddar för sakta. Du kan därför vinna mycket på att optimera din webshop för att få ned laddningstiden. Ta del av våra tips för att snabba upp din butik nedan.
» Så snabbar du upp din webshops laddningstid
Starta webshop i WordPress med WooCommerce
Förverkliga dina e-handelsdrömmar – kom igång med din webbshop i WordPress med WooCommerce. Flera hemsidesverktyg och e-handelslöningar, fritt antal e-postadresser och allt annat du behöver för att komma igång med företagets webshop ingår i alla våra webbhotellspaket. Läs mer om våra webbhotellspaket »
Detta inlägg publicerades ursprungligen den 27 juli 2016 och har uppdaterats den 22 november 2017. Bilden överst kommer från Flickr-användaren Joe the goat farmer.