Omvandla besökare till kunder i din webshop – del 2: Skapa trygghet

Konvertering handlar om att få besökare till din webshop att bli kunder – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här är den andra delen i serien om hur du ökar konverteringsgraden i din webshop.

Tips #2: Få kunden att känna sig trygg med att handla hos dig

För att besökaren ska vilja genomföra ett köp handlar det inte enbart om vilka produkter du erbjuder – det är minst lika viktigt att din hemsida uppfattas som trovärdig. Här är 7 saker som du kan optimera i din webshop för att öka trovärdigheten och också tryggheten för dina blivande kunder:

• Visa kontaktuppgifter tydligt

Var tydlig med hur kunden kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar om de produkter du erbjuder. E-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga företagsnamn och postadress ska visas tydligt för att skapa trygghet.

• Håll hög standard med schysst design och bra innehåll

En snygg webbdesign och välskrivna texter utan stavfel ger ett seriöst och professionellt intryck åt din webshop. Men hur skapar du då en riktigt schysst hemsida? Ta hjälp av vårt recept med endast 8 ingredienser »

• Inkludera tillräckligt med information om det du erbjuder

Då besökaren varken kan titta, känna eller ta på de produkter du erbjuder är det viktigt att de beskrivs detaljerat. Flera högupplösta bilder i kombination med produktbeskrivningar ger kunden en bättre bild av vad den faktiskt beställer. Ta del av våra tips för att skriva riktigt bra produktbeskrivningar »

• Erbjuda pålitliga betalningsmetoder

Att erbjuda pålitliga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att få kunden att känna sig trygg med att handla i din webshop. I Sverige är betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de mest populära alternativen.

Tips! Installerar du e-handelslösningen WooCommerce hos oss på Loopia så ingår en komplett betallösning med Payson från start – utan månadskostnad, startavgift eller bindningstid. Läs mer »

• Var öppen med kundrecensioner

Att låta besökarna se hur andra har upplevt dina produkter och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din webshop och ditt företag. Låt därför tidigare kunders omdömen synas på sajten. Får du negativ kritik behöver du inte ta bort den utan rekommenderas snarare att besvara den öppet om den är befogad.

• Öka tryggheten med statistik

När din webshop börjar rulla på och få allt fler kunder kan du öka potentiella kunders förtroende genom att använda begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.

• Erbjud mervärden

Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg med att inte ha lagt ut några pengar i onödan ifall något skulle bli fel. 

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 1: Visa kunden vägen
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Satsa på merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 6: Mät och analysera
» Del 7: Öka hastigheten


Kom igång med en webshop till företaget snabbt och enkelt

Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, till exempel WooCommerce och OpenCart. Spana in våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick hos Loopia.

Läs mer om Loopias e-handelslösningar »

Dela detta inlägg:

1 tanke kring ”Omvandla besökare till kunder i din webshop – del 2: Skapa trygghet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *