
Konvertering handlar om att få besökare till din webshop att bli kunder – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här är den andra delen i serien om hur du ökar konverteringsgraden i din webshop.
Tips #2: Få kunden att känna sig trygg med att handla hos dig
För att besökaren ska vilja genomföra ett köp handlar det inte enbart om vilka produkter du erbjuder – det är minst lika viktigt att din hemsida uppfattas som trovärdig. Här är 7 saker som du kan optimera i din webshop för att öka trovärdigheten och också tryggheten för dina blivande kunder:
• Visa kontaktuppgifter tydligt
Var tydlig med hur kunden kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar om de produkter du erbjuder. E-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga företagsnamn och postadress ska visas tydligt för att skapa trygghet.
• Håll hög standard med schysst design och bra innehåll
En snygg webbdesign och välskrivna texter utan stavfel ger ett seriöst och professionellt intryck åt din webshop. Men hur skapar du då en riktigt schysst hemsida? Ta hjälp av vårt recept med endast 8 ingredienser »
• Inkludera tillräckligt med information om det du erbjuder
Då besökaren varken kan titta, känna eller ta på de produkter du erbjuder är det viktigt att de beskrivs detaljerat. Flera högupplösta bilder i kombination med produktbeskrivningar ger kunden en bättre bild av vad den faktiskt beställer. Ta del av våra tips för att skriva riktigt bra produktbeskrivningar »
• Erbjuda pålitliga betalningsmetoder
Att erbjuda pålitliga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att få kunden att känna sig trygg med att handla i din webshop. I Sverige är betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de mest populära alternativen.
Tips! Installerar du e-handelslösningen WooCommerce hos oss på Loopia så ingår en komplett betallösning med Payson från start – utan månadskostnad, startavgift eller bindningstid. Läs mer »
• Var öppen med kundrecensioner
Att låta besökarna se hur andra har upplevt dina produkter och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din webshop och ditt företag. Låt därför tidigare kunders omdömen synas på sajten. Får du negativ kritik behöver du inte ta bort den utan rekommenderas snarare att besvara den öppet om den är befogad.
• Öka tryggheten med statistik
När din webshop börjar rulla på och få allt fler kunder kan du öka potentiella kunders förtroende genom att använda begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.
• Erbjud mervärden
Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg med att inte ha lagt ut några pengar i onödan ifall något skulle bli fel.
Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:
» Del 1: Visa kunden vägen
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Satsa på merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 6: Mät och analysera
» Del 7: Öka hastigheten

Kom igång med en webshop till företaget snabbt och enkelt
Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, till exempel WooCommerce och OpenCart. Spana in våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick hos Loopia.
Hej!
Jag har sagt upp min prenumeration och har bara en hobbyverksamhet!
Hoppas att ni förstår det!
Vänligen
Kirsi-Marja Andersson