Omvandla besökare till kunder i din webbshop – del 2: Skapa trygghet

Konvertering handlar om att få besökare till din webbshop att bli kunder – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här är den andra delen i serien om hur du ökar konverteringsgraden i din webbshop.

Tips 2: Skapa trygghet i din e-handel

För att besökaren ska vilja genomföra ett köp handlar det inte enbart om vilka produkter du erbjuder – det är minst lika viktigt att din hemsida uppfattas som trovärdig och pålitlig. Här är 7 saker du kan optimera i din webbshop för att öka trovärdigheten och också tryggheten för dina blivande kunder:

• Visa kontaktuppgifter tydligt

Var tydlig med hur kunden kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar. För att skapa trygghet i din e-handel ska du tydligt visa e-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga företagsnamn och postadress.

• Håll hög standard med schysst design och bra innehåll

En snygg webbdesign och välskrivna texter utan stavfel ger ett seriöst och professionellt intryck åt din webbshop. Men hur skapar du då en riktigt schysst hemsida? Ta hjälp av vårt recept med endast 8 ingredienser »

• Inkludera tillräckligt med information om det du erbjuder

Dina besökare kan varken titta, känna eller ta på de produkter du erbjuder. Därför behöver du ladda upp högupplösta bilder och skriva detaljerade produktbeskrivningar, så att kunderna vet vad de beställer. Ta del av våra tips för att skriva riktigt bra produktbeskrivningar »

• Erbjud pålitliga betalningsmetoder

Pålitliga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att kunden ska känna sig trygg med att handla i din webbshop. I Sverige är till exempel betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de mest populära alternativen.

Tips! Installerar du e-handelslösningen WooCommerce hos oss på Loopia ingår en komplett betallösning med Payson från start – utan månadskostnad, startavgift eller bindningstid. Läs mer om WooCommerce»

• Var öppen med kundrecensioner

Att låta besökarna se hur andra har upplevt dina produkter och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din webbshop och ditt företag. Låt därför tidigare kunders omdömen synas på sajten. Det är dessutom rekommenderat att du besvarar negativ kritik öppet istället för att ta bort den.

• Öka tryggheten med statistik

När din webbshop börjar rulla på och få allt fler kunder kan du öka potentiella kunders förtroende genom att använda begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.

• Erbjud mervärden

Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg. Då kommer de inte ha lagt ut några pengar i onödan ifall något skulle bli fel. 


Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:


Kom igång med en webbshop till företaget snabbt och enkelt

Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, till exempel WooCommerce och OpenCart. Spana in våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick hos Loopia.

Läs mer om Loopias e-handelslösningar »

Dela detta inlägg:

Ett svar på “Omvandla besökare till kunder i din webbshop – del 2: Skapa trygghet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss