Konvertering handlar om att få besökare till din webbshop att bli kunder – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här är den andra delen i serien om hur du ökar konverteringsgraden i din webbshop.
Tips 2: Skapa trygghet i din e-handel
För att besökaren ska vilja genomföra ett köp handlar det inte enbart om vilka produkter du erbjuder – det är minst lika viktigt att din hemsida uppfattas som trovärdig och pålitlig. Här är 7 saker du kan optimera i din webbshop för att öka trovärdigheten och också tryggheten för dina blivande kunder:
• Visa kontaktuppgifter tydligt
Var tydlig med hur kunden kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar. För att skapa trygghet i din e-handel ska du tydligt visa e-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga företagsnamn och postadress.
• Håll hög standard med schysst design och bra innehåll
En snygg webbdesign och välskrivna texter utan stavfel ger ett seriöst och professionellt intryck åt din webbshop. Men hur skapar du då en riktigt schysst hemsida? Ta hjälp av vårt recept med endast 8 ingredienser »
• Inkludera tillräckligt med information om det du erbjuder
Dina besökare kan varken titta, känna eller ta på de produkter du erbjuder. Därför behöver du ladda upp högupplösta bilder och skriva detaljerade produktbeskrivningar, så att kunderna vet vad de beställer. Ta del av våra tips för att skriva riktigt bra produktbeskrivningar »
• Erbjud pålitliga betalningsmetoder
Pålitliga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att kunden ska känna sig trygg med att handla i din webbshop. I Sverige är till exempel betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de mest populära alternativen.
Tips! Installerar du e-handelslösningen WooCommerce hos oss på Loopia ingår en komplett betallösning med Payson från start – utan månadskostnad, startavgift eller bindningstid. Läs mer om WooCommerce»
• Var öppen med kundrecensioner
Att låta besökarna se hur andra har upplevt dina produkter och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din webbshop och ditt företag. Låt därför tidigare kunders omdömen synas på sajten. Det är dessutom rekommenderat att du besvarar negativ kritik öppet istället för att ta bort den.
• Öka tryggheten med statistik
När din webbshop börjar rulla på och få allt fler kunder kan du öka potentiella kunders förtroende genom att använda begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.
• Erbjud mervärden
Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg. Då kommer de inte ha lagt ut några pengar i onödan ifall något skulle bli fel.
Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:
- Del 1: Visa kunden vägen
- Del 3: Uppmana till köp
- Del 4: Satsa på merförsäljning
- Del 5: Stick ut från mängden
- Del 6: Mät och analysera
- Del 7: Öka hastigheten
Kom igång med en webbshop till företaget snabbt och enkelt
Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, till exempel WooCommerce och OpenCart. Spana in våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick hos Loopia.
Hej!
Jag har sagt upp min prenumeration och har bara en hobbyverksamhet!
Hoppas att ni förstår det!
Vänligen
Kirsi-Marja Andersson