Omvandla besökare till kunder i din webbshop – del 1: Visa kunden vägen

Planering av sitestruktur

Att öka försäljningen i din webbshop kan bli dyrt om du enbart satsar på marknadsföring. Därför ska du istället fokusera på att öka konverteringsgraden (det vill säga antalet kunder dividerat med antalet besökare) i din webbshop så att fler av dina befintliga besökare genomför ett köp. Det är ofta ett både enklare, billigare och snabbare marknadsföringsalternativ för att öka försäljningen.

Det här är den första delen i en serie med tips om hur du som e-handlare omvandlar besökare till kunder, och ökar konverteringsgraden i din webbshop.

Tips 1: Visa kunden vägen

Att shoppa online ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dagens konsumenter. Hittar inte kunden snabbt vad den letar efter finns risken att köpet sker hos en annan webbshop istället. Genom att bocka av dessa punkter kan du hjälpa kunden att enkelt hitta det den letar efter: 

• Rätt struktur i menyer och produktkategorier

En genomtänkt struktur för menyer och produktkategorier på din hemsida är viktigt för att kunden snabbt ska hitta det den letar efter. Ett tips är att kika på andra butiker i samma bransch som din. Hittar du några gemensamma nämnare i strukturen hos dessa? Då kan det vara en idé att testa dem för din egen webbshop. Er gemensamma målgrupp har troligtvis vant sig vid denna struktur och hittar därför lättare i butiker som använder den.

• Sökverktyg med möjlighet att sortera och filtrera

En bra och väl synlig sökruta på din hemsida är också viktig för att kunden ska hitta det den letar efter. Att dessutom erbjuda möjligheten att kunna sortera och filtrera sökresultatet efter olika kriterier gör sökupplevelsen ännu mer effektiv.

• Följ med kunden ända fram till kassan

Se till att följa med kunden till “nästa steg” vid varje del av beställningen. Det ska klart och tydligt att ta sig från produktsidan och vidare genom beställ- och betalflödet. Tappar kunden bort sig på vägen kan det hända att köpet aldrig blir av på grund av att andra, mer lättanvända alternativ dyker upp.

• Låt dina vänner och bekanta göra ett användartest

Låt några av dina vänner användartesta din webbshop genom att be dem leta upp en produkt, lägga den i varukorgen och sedan ta sig till kassan. Titta på under tiden (utan att lägga dig i) och notera hur de gör – kör de fast någonstans eller har de svårt att hitta det de letar efter? Det ger dig en bra hint om vad som kan behöva förbättras. 


Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:


Kom igång med en webbshop till företaget – snabbt och enkelt med WooCommerce

Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, som till exempel WooCommerce – världens mest populära e-handelslösning. Med WooCommerce får du möjlighet att snabbt och enkelt starta en webbshop fullt integrerad med din befintliga WordPress-sida.

Läs mer om WooCommerce hos Loopia »

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss