Omvandla besökare till kunder i din webshop – del 1: Visa kunden vägen

Att öka försäljningen i din webshop kan bli dyrt om du enbart satsar på marknadsföring. Fokusera istället på att öka konverteringsgraden (dvs antalet kunder med antalet besökare) i din webshop så att fler av dina befintliga besökare genomför ett köp. Det är ofta ett både enklare, billigare och snabbare marknadsföringsalternativ för att öka försäljningen.

Det här är den första delen i en serie med tips om hur du som e-handlare ökar konverteringsgraden i din webshop.

Tips #1: Visa kunden vägen

Att shoppa online ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dagens konsumenter. Hittar inte kunden snabbt vad den letar efter finns risken att köpet sker hos en annan webshop istället. Genom att bocka av dessa punkter kan du hjälpa kunden att enkelt hitta det den letar efter: 

• Rätt struktur i menyer och produktkategorier

Att ha en genomtänkt struktur för menyer och produktkategorier på din hemsida är A och O för att kunden snabbt ska hitta det den letar efter.

Ett tips är att kika på andra butiker i samma bransch som din. Hittar du några gemensamma nämnare i strukturen hos dessa kan det vara en idé att testa dem för din egen webshop. Er gemensamma målgrupp har troligtvis vant sig vid denna struktur och hittar därför lättare i butiker som använder den.

• Sökverktyg med möjlighet att sortera och filtrera

En bra och väl synlig sökruta på din hemsida är också viktig för att kunden ska hitta det den letar efter. Att dessutom erbjuda möjligheten att kunna sortera och filtrera sökresultatet efter olika kriterier gör sökupplevelsen ännu mer effektiv.

• Följ med kunden ända fram till kassan

Se till att följa med kunden till “nästa steg” vid varje del av beställningen, klart och tydligt från produktsidan och vidare genom beställ- och betalflödet. Tappar kunden bort sig på vägen kan det hända att köpet aldrig blir av på grund av att andra, mer lättanvända alternativ dyker upp.

• Låt dina vänner och bekanta göra ett användartest

Låt några av dina vänner användartesta din webshop genom att be dem leta upp en produkt, lägga den i varukorgen och sedan ta sig till kassan. Titta på under tiden (utan att lägga dig i) och notera hur de gör – kör de fast någonstans eller har de svårt att hitta det dem letar efter? Det ger dig en bra hint om vad som kan behöva förbättras. 

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 2: Skapa trygghet
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Satsa på merförsäljning


Kom igång med en webshop till företaget – snabbt och enkelt med WooCommerce

Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper. Till exempel WooCommerce som är världens mest populära e-handelslösning och som ger dig möjlighet att snabbt och enkelt starta en webshop, fullt integrerad med din befintliga WordPress-sida.

Läs mer om WooCommerce hos Loopia »

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *