Omvandla besökare till kunder i din webshop – del 6: Mät och analysera

När du jobbar med försäljning på nätet ska du aldrig lita på magkänsla eller på andras undersökningar eller åsikter. Var istället noggrann med att mäta, analysera och därefter optimera innehållet så att fler besökare till din webshop omvandlas till kunder. Det har blivit dags för den sjätte delen i vår serie om konverteringsoptimering.

Tips #6: Mät, analysera, optimera

För att kunna mäta och analysera vad som fungerar bäst i din webshop och hos din målgrupp kan du genomföra så kallade A/B-tester. Dessa passar dock bäst för dig som har mycket trafik till din webshop. Under ett A/B-test visas din sida, eller vissa delar av den, på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat sätt för andra. Samtidigt mäts vilket av A- eller B-alternativet som ger bäst resultat.

Några exempel på vad du kan A/B-testa i din webshop:

  • Texten i dina CTA-knappar. Fungerar “Köp nu”, “Beställ” eller “Kom igång” bäst?
  • Utseendet på CTA-knapparna. Rund, kantig, grön, blå?
  • Olika rubriker och produktbeskrivningar.
  • Olika produktpriser eller kampanjerbjudanden.
  • Placering av olika segment på sidan.
  • Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad.

Tänk på att…

  • …inte A/B-testa flera saker på en gång, då vet du inte varför du fick det resultat du fick.
  • …inte köra testet under för kort tid, då blir underlaget för litet för att vara pålitligt. Desto mer trafik du har desto snabbare går det.
  • …testa de olika varianterna samtidigt. Du kan alltså inte köra en variant en två veckor, och sedan en annan två veckor efter om du vill ha ett pålitligt resultat.
  • …varje test kräver minst 200-250 konverteringar för att du ska kunna avläsa någon tydlig trend. Du behöver alltså ha en ganska välbesökt webbutik för att A/B-testet ska fungera. 

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 1: Visa vägen
» Del 2: Skapa trygghet
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Satsa på merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 7: Öka hastigheten


Startar din egen butik på webben med ett klick

Vi erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper, till exempel WooCommerce som är världens mest populära e-handelslösning. Läs mer om våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick redan idag.

Läs mer om Loopias e-handelslösningar »

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *