Efter flera års arbete i event- och reklambranschen utbildade sig Christer till kock och titulerar sig numera som matkonsult. Under smeknamnet “Den berättande kocken” erbjuder Christer en rad olika tjänster såsom matlagningskurser, catering och föreläsningar där hemsidan berattandekocken.se fungerar som en samlingsplats för utbudet av tjänster med kontaktuppgifter tillgängliga för intresserade kunder.
Titt som tätt stöter vi på fantastiska Loopia-kunder som lever ut sin dröm med nätet till sin hjälp. Självklart vill vi lyfta fram dem och låta dem dela med sig av sin historia för att inspirera och visa andra vilka fördelar en aktiv Internet-närvaro kan ge. Läs intervjun med den berättande kocken Christer nedan.
Hej Christer, berätta lite om dig själv!
Jag är utbildad kock med bakgrund som VD i event- och reklambranschen och har jobbat länge i olika kök och till och med drivit en egen restaurang, Årsta Slott Gastronomi.
Numera kan man säga att jag är matkonsult. Jag håller matlagningskurser och grillskolor, åker hem till folk och lagar mat, gör catering till både företag och privatpersoner samt föreläser om mat/hälsa och om hur välmående på jobbet är konkurrensfördelar för företag. Bland annat.
Har du någon bästsäljare bland de tjänster du erbjuder?
Under vår och sommar är grillskolorna väldigt efterfrågade och populära. Under den tiden om året gör jag också en hel del cateringuppdrag med inriktning på just grill- och bbq.
Annars möter jag väldigt bra respons på föreläsningarna, särskilt den om hur viktigt det är att må bra på jobbet och att det finns samband mellan välmående medarbetare och lönsamhet i företaget.
Hur gick skapandet av din hemsida berattandekocken.se till?
Jag testade Loopia Sitebuilder och tyckte det var ett synnerligen enkelt verktyg att göra snygga saker i. Det var inte så svårt att lära sig trots att det innehåller många funktioner så det gick ganska snabbt att sätta ihop sidan.
När det kommer till hemsidans design så ville jag ha något som var relativt stilrent, enkelt och hyggligt lättnavigerat. Att det var mycket bilder var också viktigt. Jag utgick från mallen “Frontier” i Loopia Sitebuilder som jag gillade och byggde sedan vidare på den.
Hur kommer det sig att du valde Loopia?
Jag har haft Loopia i andra företag tidigare och har varit mycket nöjd med dem, med enkelheten i tjänsterna och en bra support om man undrar något. Har haft andra leverantörer också men ingen som funkat lika bra som Loopia.
“Jag har haft andra leverantörer av webbtjänster
men ingen som funkat lika bra som Loopia”
Hur marknadsför du din hemsida idag?
Jag finns på Facebook och så skickar jag nyhetsbrev via e-post med verktyget Get a Newsletter som ingick i mitt webbhotellspaket hos Loopia. Det är superlätt att använda, att anpassa texter och bilder precis så som jag vill ha dem gör jag i princip bara genom att dra och släppa. Det är också enkelt att lägga upp sändlistor i olika grupper beroende på vilka jag vill nå och så har jag full koll på statistik kring de nyhetsbrev jag skickar ut.
Nyhetsbreven innehåller recept och lite annan info kring det jag gör. Jag kallar utskicket “Helgtipset” i syfte att ge mottagaren ett recept att laga till helgen om inspirationen tryter. Tanken är att skicka ett i veckan och att få ut det på onsdagar så att de som får det hinner handla om de är intresserade av att laga efter mitt förslag. Skall dock erkänna att det under sommaren har det varit lite si och så med det.
Har du några tips till andra som vill komma igång med en hemsida på webben?
Gör som jag, prova Loopia Sitebuilder och experimentera. Börja med någon av mallarna och ändra som du vill. Det svåra är inte att bygga sidan, det tuffa är att fylla sidan med bra innehåll och det måste man som bekant stå för själv.
Avslutningsvis, vad är nästa steg för den berättande kocken?
I oktober åker jag till Irland för att tävla i Grill- & BBQ-VM. Utöver det är nästa steg att nå ut till en bredare publik – det är väl det som står närmast på min att göra-lista.
Vi önskar Christer ett stort lycka till med sin verksamhet och hoppas att du som läsare fått inspiration till att också komma igång med ditt företag på nätet. Läs mer om våra webbhotellspaket med allt du behöver för att komma igång på webben »
Fler intervjuer med våra fantastiska Loopia-kunder:
- Långlopp.com vill inspirera till ett aktivt liv mot cancer via sin hemsida
- Jenny designar och säljer ekologiska barnkläder i sin webbutik
- Situation Sthlm sprider sitt budskap med hjälp av hemsidan
Kom igång med en hemsida till företaget
Vi erbjuder en rad olika hemsidesverktyg som passar olika mål, behov och kunskaper. Välj bland välkända verktyg som WordPress eller vårt eget superenkla verktyg Loopia Sitebuilder (där du skapar en hemsida på en förmiddag helt utan förkunskaper). Spana in våra hemsidesverktyg »