Loopia-kunden Långlopp.com vill inspirera till ett aktivt liv mot cancer via sin hemsida

Varje år får närmare 60 000 svenskar ett cancerbesked. Projektet “Långlopp.com – Aktivt liv mot cancer”, som idag drivs av Greger Rydstedt, syftar till att uppmärksamma och samla in pengar till Cancerforskningen genom ett fysiskt aktivt liv. Via sin hemsida långlopp.com informerar man om projektet och om hur enkelt det faktiskt är för alla att bidra med något till forskningen.

Vi stöter ofta på fantastiska Loopia-kunder som bland annat använder nätet till att hjälpa och inspirera andra. Självklart vill vi lyfta fram dessa kunder och låta dem dela med sig av sin historia för att visa vilka fördelar en aktiv närvaro på nätet kan ge. Ta del av Gregers berättelse nedan.Långlopp.com vill inspirera till ett aktivt liv mot cancer via sin hemsida.

Vad handlar projektet Långlopp.com – Aktivt liv mot cancer om?

Långlopp.com handlar om att inspirera människor till ett aktivt liv samtidigt som vi vill uppmärksamma och samla in pengar till cancerforskningen.

Idén med Långlopps insamling är att alla ska kunna hjälpa till, ingen aktivitet är för liten eller stor. Tanken är att du vid varje promenad, spinningpass, genomfört motionslopp eller annan aktivitet skänker 1 krona per minut till Cancerfonden.

Hittills har vi samlat in över 760 000 kronor, vilket är helt fantastiskt! Men vi nöjer oss inte med det utan hoppas att allt fler hakar på ett aktivt liv mot cancer och stödjer insamlingen.

Hur fick du idén till projektet?

Anna Rydstedt som grundade projektet "Långlopp.com - ett aktivt liv mot cancer"Det var min fru Anna som fick idén och som grundade projektet. År 2010 mottog hon beskedet att hon hade cancer. Då hon alltid levt ett mycket aktivt liv bestämde hon sig för att genomföra alla svenska klassiker inom loppet av ett år och samtidigt sälja reklamplatser på de kläder hon använde under loppen. Intäkterna gick oavkortat till Cancerfonden och har hittills resulterat i en mängd bidrag.

Sedan 2012 driver jag projektet vidare i Annas anda. Under Cykelvasan samma år växte också idén om att skänka 1 kr per minut fram vilket, som jag nämnde tidigare, har fått otroligt god respons.

Vad är målet med hemsidan långlopp.com?

Skärmdump från långlopp.com.Vi hoppas att hemsidan ska informera om projektet och inspirera besökaren till ett aktivt liv. Kanske till och med inspirera så pass att någon väljer att starta en egen utmaning eller insamling av liknande slag.

På hemsidan finns även genvägar till vår sida hos Cancerfonden, där du kan stödja insamlingen.

Hur tänker ni kring hemsidans layout?

Det ska vara lätt att navigera på sajten och hitta det man letar efter. Budskapet ska snabbt framgå och vara enkelt att förstå, för att besökaren enkelt ska kunna ta till sig vad projektet handlar om.

Vi har valt att använda WordPress för vår hemsida, som är en jättebra lösning som känns både säker och stabil. Kul också att det finns så många stilmallar att välja på, då kan man variera sidans layout ibland.

Hur fungerar Loopia som webbhotell för er?

Vi tycker att Loopia är prisvärda och att deras kontrollpanel fungerar bra. Att sedan supporten och stabiliteten är så pass bra som den är gör det till ett enkelt val att stanna.

Den enda motgången vi stött på är att vi hade lite krångel under uppstarten med att flytta över en temporär WordPress-sajt. Men med snabb och bra hjälp från supporten var problemet snart löst!

Hur marknadsförs projektet?

Vi har ingen avsatt budget för marknadsföring utan förlitar oss dels på hemsidan och dels på att andra hjälper till och sprider vårt budskap genom t ex sociala medier.

Jag arbetar ideellt tillsammans med två vänner, vilket gör det till en utmaning att få tiden att räcka till. Men allt går om man vill!

Vilka tips vill du ge andra som går i tankarna på att starta sin egen hemsida?

Titta runt bland sidor du gillar för att få inspiration. Kontakta ägaren av sajten för att fråga hur de gjort och hur de tänkt – du kommer att få fler svar än du tror!

En löpare som springer för projektet "Långlopp.com" för att samla in pengar till cancerforskningen.

Vad är nästa steg för Långlopp.com?

Tanken är att försöka sprida budskapet på nya sätt för att få fler besökare. Vi önskar också locka fler till att bidra eller till att starta en egen utmaning eller insamling.

Hur gör jag för att bidra till projektet och/eller insamlingen?

Om du har något tips eller en egen idé på en utmaning eller ett projekt är det enklast att kontakta oss per telefon. Vill du bidra med pengar till insamlingen kan du göra det via vår sida hos Cancerfonden.

Vi önskar Greger ett stort lycka till med projektet och dess utveckling framöver.

Ett helt gäng simmare som simmar för projektet "Långlopp.com" för att samla in pengar till cancerforskningen.

Vill du komma igång på nätet? Beställ domännamn, webbhotell och någon av våra hemsides- och e-handelslösningar så är du igång på bara några minuter.

Har du också ett spännande projekt, vars hemsida ligger hos Loopia? Kontakta marknad@loopia.se så kanske du också dyker upp i vår blogg.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “Loopia-kunden Långlopp.com vill inspirera till ett aktivt liv mot cancer via sin hemsida

  1. Pingback: Det här ville flest läsa om på Loopia-bloggen under 2016 - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *