Situation Sthlm sprider sitt budskap med hjälp av hemsidan

pia-stolt-situation-sthlm-rundSituation Sthlm är mest känt som tidningen som säljs av hemlösa människor, men verksamheten handlar om så mycket mer än så. Vi har pratat med Pia Stolt, VD på Situation Sthlm, som berättar om hur företaget under 20 års tid hjälpt hemlösa och socialt utsatta människor till ett värdigare liv genom arbete och yttrandefrihet.

Titt som tätt stöter vi på dessa fantastiska Loopia-kunder som på ett eller annat sätt vill bidra till ett bättre samhälle med webben till sin hjälp. Självklart vill vi lyfta fram dessa kunder för att låta dem dela med sig av sin resa. Ta del av Pias ord nedan. 

Vill förändra tillvaron för hemlösa och socialt utsatta

Situation Sthlm är Sveriges äldsta gatutidning och startades redan i augusti 1995. Det är ett samhälls- och kulturmagasin av högsta kvalitet vars idé är att attrahera läsare för att på så sätt skapa arbete och en egen inkomst för tidningens försäljare, som idag är ca 250 stycken.

– Vi vill skapa riktiga förändringar för människor som är hemlösa och erbjuder verktyg för att de människor som är mer utsatta än många andra i samhället skall kunna hjälpa sig själva, berättar Pia.

Genom tidningen Situation Sthlm skapas debatt om hemlöshetsfrågor. Man påminner, bevakar och låter de människor som aldrig annars hörs komma till tals i debatten. Det ger dem samma rätt som andra att uttrycka sina åsikter.

situation_sthlm_omslag

Foto: Tove Falk Olsson



Hemsidan informerar om verksamheten och dess budskap

För att nå ut med Situation Sthlm:s arbete och budskap till allmänheten är deras hemsida situationsthlm.se en viktig kanal att samla och sprida information i. Även sociala medier och upplysande verksamhet av olika slag bidrar till att information når ut till det allmänintresse som finns kring frågor om hemlöshet och social utsatthet.

Deras tanke bakom hemsidans layout är att den ska återspegla papperstidningen och skapa en igenkänningseffekt för besökaren. Man har därför valt att använda en konsekvent design till både hemsidan och tidningen. Man ser också till att löpande uppdatera sidan med relevant information som presenteras på ett smakfullt sätt.

Situation Sthlm valde Loopia som webbhotell

Pia valde att använda Loopia som webbhotell för hemsidan situationsthlm.se efter att ha blivit rekommenderad av verksamhetens dåvarande IT-samarbetspartner.

– Allting har fungerat bra och smidigt, vilket är otroligt viktigt då det medför att mer tid och kraft kan ägnas åt verksamheten istället för tekniken, säger Pia.

Spännande utveckling av verksamheten väntar

Situation Sthlm är mitt inne i en spännande utvecklingsfas av verksamheten. Vad det kan röra sig om får ni hålla utkik efter på situationsthlm.se och i deras sociala kanaler.

– Utvecklingen syftar till att fortsätta framåt med vårt viktiga arbete med att nå ut till läsarna med en högkvalitativ tidning, säger Pia.

situation-sthlm

Foto: Tove Falk Olsson

Vi önskar Pia ett stort lycka till med Situation Sthlm och dess kommande projekt och utveckling. Vi hoppas att du som läsare fått inspiration till att starta din egen hemsida med något utav våra webbhotellspaket.

Läs mer om våra webbhotellspaket »

Läs fler intervjuer med våra kunder här »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *