En väldesignad och användarvänlig hemsida är ett viktigt kommunikationsverktyg för företag som vill etablera sin närvaro på webben och nå ut till både gamla och nya kunder. Men vad behöver din hemsida för att ge en så bra upplevelse för besökaren som möjligt? Här ger vi dig 10 tips på saker alla hemsidor behöver!
1. Enkelt domännamn
Vad ditt domännamn ska vara är ett av de viktigaste besluten du tar som blivande hemsideägare. Det kan däremot vara svårt att hitta det perfekta domännamnet, eftersom det både ska representera ditt varumärke på ett bra sätt och göra det lätt för nuvarande och potentiella kunder att hitta dig. Om du redan driver ett företag behöver du inte göra det svårare än att använda ditt företagsnamn som domännamn. Om du däremot fortfarande befinner dig i startgroparna kan du läsa något av våra andra inlägg för tips och råd om hur du väljer det perfekta domännamnet:
- 7 tips för att välja det perfekta domännamnet
- Hur du väljer toppdomän
- Hitta på ditt domännamn med AI i 3 enkla steg
2. Användarvänlig navigering
De flesta besökare är förmodligen på jakt efter något särskilt när de besöker din hemsida, och vill snabbt och enkelt hitta det de letar efter. Därför behöver du en tydlig och användarvänlig navigationsmeny som är logiskt organiserad med tydliga etiketter. Menyn fungerar nämligen som en karta över din hemsida, och hjälper dina besökare att hitta rätt. Du kommer dessutom höja konverteringsgraden och förbättra din sökmotoroptimering, eftersom du minskar risken för frustrerade besökare som snabbt lämnar sidan.
3. Genomtänkt grafisk profil
Allt du använder för att representera ditt företag – från domännamn till typsnitt – behöver hänga ihop för att förstärka din varumärkesidentitet. Det innebär att du även behöver tänka igenom den grafiska profilen på din hemsida så att den reflekterar ditt varumärke och effektivt förmedlar ditt budskap. Välj tilltalande färger som matchar ditt varumärke, använd högkvalitativa bilder i optimal storlek och tänk igenom vilka typsnitt du ska använda i rubriker och brödtext. Vill du veta mer om typsnitt eller hur du hittar högkvalitativa bilder kan du läsa mer på någon av de här sidorna:
- Så väljer du rätt typsnitt till din hemsida
- Snabba upp din hemsida med bildformatet WebP
- Krydda din hemsida med fantastiska bilder från Pickit!
4. Responsiv design
Mer än hälften av alla internetanvändare använder sina mobiler för att surfa på nätet. Därför behöver du en hemsida som ser bra ut och presterar optimalt oavsett om besökaren använder en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Din hemsida behöver alltså en responsiv design, det vill säga en design som automatiskt anpassar sig efter olika skärmstorlekar. En mobilanpassad hemsida ökar dessutom dina chanser att placera högt upp i sökmotorer som Google, så att du inte går miste om värdefull trafik eller återvändande besökare. Läs mer om hur du mobilanpassar din hemsida i något av de här blogginläggen:
5. Välskrivet innehåll
Det textmaterial du tar fram utgör förmodligen majoriteten av innehållet på din hemsida, och är därmed det bästa sättet för dig att driva trafik, både via sökmotorer och sociala medier. Därför behöver du fokusera på att ta fram välskrivet och unikt innehåll som engagerar eller informerar, och som dina besökare vill se och läsa. Då kommer du tydliggöra din expertis inom din industri och bygger upp din trovärdighet och pålitlighet för potentiella besökare. Dessutom förbättrar du din sökmotoroptimering och ökar sannolikheten att just din hemsida hamnar högt upp i sökresultaten. Läs mer om sökmotoroptimering i något av våra andra blogginlägg om SEO!
6. Slagkraftig CTA
Om du driver en hemsida vill du förmodligen att dina besökare ska agera på något sätt, oavsett om det är att köpa, prenumerera eller engagera sig. Därför behöver du så kallade call-to-actions, eller CTA, som vägleder dina besökare till den önskade handlingen. En bra CTA-knapp har ett handlingskraftigt språk – som “Köp nu!” – och är strategiskt placerad i det övriga innehållet, så att den syns tydligt utan att vara överdriven. Om du vill veta mer om hur du skapar en slagkraftig CTA kan du även läsa vårt blogginlägg “Så skapar du Call-to-Actions som ökar din försäljning”.
7. Information om ditt företag
Att dela med dig av information om ditt företag är ett bra sätt att bygga tillit och trovärdighet för ditt varumärke på ett naturligt sätt. Du får en chans att visa upp ditt företags värderingar och personlighet, och kan på så sätt särskilja dig från dina konkurrenter. Oavsett om du väljer att dela med dig av informationen på en “Om oss”-sida eller sprider ut den över flera sidor är de journalistiska frågeorden en bra utgångspunkt:
- Vem är du? Dela med dig av ditt företags historia, kärnvärden och vision, och introducera ditt team.
- Vad har du att erbjuda? Kommunicera dina produkter eller tjänster tydligt.
- Var hittar kunder dig? Har du en fysisk plats de kan besöka behöver du informera om din adress. Finns du bara på nätet är det bra att vara tydlig med det.
- Varför ska kunden handla hos dig? Lyft upp det som gör dig bättre än dina konkurrenter.
- När och hur kan kunden nå dig? Lista dina kontaktuppgifter och öppettider för din fysiska plats och/eller din kundsupport.
8. Tydlig kontaktinformation
Det behöver vara enkelt för dina kunder att kontakta dig med sina frågor och funderingar, eftersom du annars riskerar att förlora dem. Se till att din kontaktinformation är tydlig och enkel att hitta på din hemsida. Dessutom är det bra om besökarna kan nå dig på flera olika sätt – som telefon, mail, chatt eller ett kontaktformulär – och att de vet när de kan förvänta sig ett svar från dig.
Skapa även en FAQ-sida med några av dina kunders vanligaste frågor. Det gör att du behöver hantera färre supportärenden själv, eftersom kunderna enkelt hittar svar på egen hand. Läs gärna vårt blogginlägg “Så skapar du en riktigt grym FAQ-sida” för tips.
9. Sociala bevis
Många potentiella kunder använder sig av betyg och recensioner från andra kunder för att avgöra om de kan lita på dig och ditt företag. Därför kan det vara bra att visa upp kundreferenser och sociala bevis från nöjda kunder på din hemsida – gärna direkt på startsidan. Då bygger du upp både förtroende och trovärdighet för ditt varumärke. Använd gärna riktiga namn och eventuellt foton för att göra dina sociala bevis ännu mer autentiska!
10. Google Analytics
Google Analytics är egentligen inte nödvändigt för att förbättra din hemsidas prestanda. Men om du vill ha full koll på din hemsida och dina besökare finns det få verktyg som fungerar bättre än just Google Analytics – och som dessutom är helt gratis. Du får en otrolig mängd data och statistik om din hemsida, som du kan använda för att förbättra hur du kommunicerar med nuvarande och potentiella kunder. Så nej, Google Analytics har ingen påverkan på din hemsidas tekniska prestanda, men det kan hjälpa dig att förstå din hemsida och göra den bättre.