5 sätt att bygga upp ett personligt varumärke

Med inbyggda sökmotorer i nästan allt är chansen stor att du någon gång har sökt på till exempel potentiella arbetsgivare eller nya människor du har träffat. Men har du tänkt på att de kanske också söker på dig? Faktum är att en majoritet av arbetsgivare går igenom kandidaternas profiler i sociala medier före eller efter en intervju. Om de söker på dig, vad skulle de att hitta? Vad utstrålar din digitala närvaro? Vad förmedlar ditt personliga varumärke till dem? I det här inlägget ger vi dig 5 tips på hur du bygger ett starkt personligt varumärke.


I dagens internetekonomi är du ett varumärke, vare sig du vill det eller inte. Det digitala fotspår du lämnar efter dig och det du utstrålar med din digitala närvaro har en stor betydelse för din karriär, ditt företag och ditt nätverk. Om du arbetar på ett stort företag vill du kanske uppfattas som seriös och professionell, medan du kanske hellre visar upp din originalitet och ditt nytänkande om du arbetar med kreativa uppdrag. Hur du kommunicerar är viktigt, oavsett vilken typ av arbete du utför eller vilket företag du driver.

Så hur går du tillväga för att bygga upp ett personligt varumärke och hålla det starkt över tid? Här är fem sätt du kan bygga upp ditt personliga varumärke med din digitala närvaro:

1. Rensa ditt digitala fotspår

Innan du börjar bygga upp ditt personliga varumärke är det bra om du gör en bakgrundskontroll av ditt digitala fotspår. Det kanske verkar onödigt, men det är ett av de viktigaste stegen när du ska bygga ett starkt personligt varumärke. Googla dig själv och ta bort sådant du tycker behöver raderas, som pinsamma tweets, foton och blogginlägg. I dagens cancelkultur har du säkert hört talas om människor vars anseende skadats på grund av något de sa eller gjorde för tio år sedan – se till att det inte händer dig.

2. Uttryck ditt autentiska jag

Stora, internationella företag och innehållsskapare som utgår hemma från vardagsrummet har en sak gemensamt: deras innehåll måste kännas autentiskt för att de ska kunna bygga starka varumärken. Genom att vara autentisk skapar du förtroende hos din publik. Förtroende gör att de kommer tillbaka till dig gång på gång och berättar för andra om dig och ditt varumärke. När denna lojalitetscirkel upprepas tillräckligt många gånger blir du en auktoritet inom ditt område – och alla gillar att samarbeta med en expert.

Det är viktigt att du förblir autentisk oavsett hur många följare du får eller hur lönsamt ditt personliga varumärke blir. Det värsta du kan göra är att hävda att du är en expert inom något och fejkar dina kunskaper med innehåll skapat av andra semi-experter. Då avviker du från ditt varumärkes kärnvärden och urvattnar personligheten – två saker du vill undvika när du bygger ett starkt personligt varumärke.

3. Var konsekvent

När du skapar innehåll är det viktigt att vara konsekvent. Det betyder inte att du behöver lägga ut onödigt innehåll med några timmars mellanrum enligt en godtycklig planering. Däremot betyder det att du skapar bra innehåll – en podcast, blogg eller video till exempel – konsekvent. Skapar du bra innehåll en gång i månaden? Se då till att du fortsätter skapa det en gång i månaden.

När du är konsekvent händer två saker: för det första upplevs ditt varumärke som seriöst, för det andra vet din publik när de kan förvänta sig olika typer av innehåll från dig. Det gör att de kan lita på dig och ditt personliga varumärke – och förtroende är den bästa valutan online.

4. Skapa din egen hemsida

Sociala medier är ett utmärkt sätt att bygga ditt personliga varumärke, men du förlitar dig helt på tech-bolagens algoritmer och marknadsföringsstrategier. Med en egen hemsida får du däremot fullständig kontroll över det innehåll du skapar. Det frigör dig från sociala mediers begränsningar och ger dig större frihet över layout, fler typer av innehåll och en bredare publik. Dessutom förmedlar en egen hemsida att du är seriös med det du gör och inte bara är en i mängden. Läs även ett av våra tidigare inlägg för fler fördelar med en egen hemsida!

Eftersom du inte längre behöver en traditionell toppdomän kan din hemsida numera visa din personlighet även i domännamnet. Om du till exempel vill dela med dig av din portfolio eller ditt CV fungerar [Ditt namn].space eller .site utmärkt. Om du däremot driver ett litet hantverksföretag kan du kalla din hemsida [Varumärke].store för att sälja dina skapelser. En teknikentusiast kan välja [Förnamn].tech som domännamn för sin hemsida, medan en innehållsskapare eller e-learningspecialist som vill stärka sin närvaro på nätet kanske istället väljer [Namn].online. Toppdomäner som dessa ger dig även flera SEO-fördelar. 

5. Investera i relationer

Att investera i relationer med andra människor och företag är bra för ditt personliga varumärke, även om det kan ta tid att se de direkta fördelarna. Ett personligt varumärke byggt på relationer med andra kommer i det långa loppet få strålkastarljuset på sig. Det kan ske i form av bakåtlänkar från andra hemsidor, fler visningar av dina videos, fler likes på Instagram, mer trafik till din hemsida och mer auktoritet för ditt personliga varumärke. 

Fundera på hur du kan bidra till det område du arbetar inom eller brinner för. Om du bloggar kan du kanske skriva för en ideell organisation inom ett relaterat område. Är du en YouTuber kan du skapa videoinnehåll tillsammans med andra YouTubers för att nå en större eller bredare publik. Kan du arbeta som volontär i en organisation du brinner för? Precis som i verkliga livet leder bra saker till fler bra saker online.


För att sammanfatta

Du har nu nått slutet av det här inlägget, men förhoppningsvis är det bara början av din egen personliga varumärkesresa. Börja med en bakgrundskontroll och rensa upp ditt digitala fotspår. Hitta och uttryck ditt autentiska jag, publicera regelbundet och skapa en hemsida med en bra toppdomän för att förstärka det personliga i ditt varumärke. Fortsätt investera i relationer med andra människor och företag – ju mer du hjälper andra, desto mer hjälper de dig. Lycka till!


Rebecca Scott

Inlägget är skrivet av Rebecca Scott 

Rebecca är Senior Content Marketing Specialist på Radix Web Services. En marknadsföringsentusiast som beskriver sin roll som dels en kreativ utforskare och dels en strategisk alkemist.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss