3 myter om att skicka nyhetsbrev via e-post

3 myter om e-postmarknadsföring.

Många myter cirkulerar om att skicka nyhetsbrev via e-post till sina kunder, vilket gör att många inte ens provar. Nedan slår vi hål på 3 av de största myterna, allt för att få dig att ge e-postmarknadsföring en chans och ta del av de fantastiska möjligheter som kanalen faktiskt ger.

Myt #1: Ingen läser nyhetsbrev

Att kommunicera via sociala medier blir allt vanligare. Trots detta dominerar fortfarande kommunikation via e-post, enligt rapporten Svenskarna och Internet från 2015.

Det viktigaste är dock inte antalet läsare, utan antalet läsare som faktiskt engagerar sig i innehållet i ditt nyhetsbrev. Därför är det viktigt att ditt nyhetsbrevs innehåll är något värdefullt som läsaren kan relatera till. Det är självklart inte möjligt att nå fram till alla läsare, men att försöka skriva om ämnen som täcker många intresseområden är att rekommendera. Känner läsaren att det du skriver är nyttigt för dem ökar chansen att de öppnar även nästa nyhetsbrev.

Myt #2: Nyhetsbrev fastnar bara i spamkorgen

När du skickar ett och samma mail till många mottagare finns så klart risken att det klassas som spam. Men att undvika spamkorgen behöver inte alls vara så svårt. Följ dessa riktlinjer för att minimera risken att nyhetsbrevet fastnar på vägen:

  • Använd ett tydligt och korrekt avsändarnamn och -adress så att mottagaren förstår att mailet är legitimt.
  • Spara på specialtecken, mellanslag och versaler i ämnesraden, det kan väcka vilket spamfilter som helst till liv.
  • Skapa en balans mellan text, bilder och länkar i innehållet genom att undvika mail med enbart URL-länkar eller stora bilder.

Läs fler tips för att undvika spamfiltret här »

Myt #3: Nyhetsbrev är skräppost från företag

För ett stort företag krävs mängder av tid och resurser för att skicka ett mail vardera till alla hundratusentals kunder. Istället väljer många det snabbare och smidigare alternativet att skicka ett och samma nyhetsbrev till alla sina kunder samtidigt för att informera om sina produkter/tjänster och verksamhet. Alltså inte för att skicka skräppost eller göra någon annan skada, som det sägs.

Som företagare kan du försöka tänka på två saker för att arbeta mot myten om skräppost:

  1. Att inte skicka för många nyhetsbrev för ofta
  2. Att respektera eventuella avregistreringar från dina utskick

Följ oss på bloggen för att få fler tips till din e-postmarknadsföring »

Kika närmare på Loopias nyhetsbrevstjänst

Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klicka på knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer och har modifierats.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss