Så undviker du att dina nyhetsbrev fastnar i spamfiltret

Illustration över mail som fastnar i spamfiltret

Bilden är lånad från joethegoatfarmer.com.

Nyhetsbrev och kampanjutskick via e-post är ett effektivt sätt att nå ut till dina kunder på. Genom att skicka ett och samma mail till ett stort antal mottagare finns dock risken att utskicket klassas som spam, vilket gör att det hamnar i mottagarens skräppost – om det ens når dit. Spamfiltren i olika e-postklienter är idag ofta aggressiva och filtrerar bort mycket e-post redan på serverns nivå.

För att minska risken att ditt e-postutskick sållas bort av spamfiltret finns det några punkter du kan tänka på:

Tydligt avsändarnamn och -adress

Var tydlig med vem som är avsändaren av mailet, både namn och adress. Mystiska avsändaradresser kan göra att mottagaren associerar ditt företag med något negativt, när du egentligen inte alls hade för avsikt att spamma utan bara slarvade med tydligheten i avsändarinformationen.

Var försiktig i ämnesraden

Var väldigt sparsam med specialtecken, för många utropstecken, fler mellanslag än nödvändigt eller att enbart använda stora bokstäver för hela ord. Undvik också emojis och ord som t ex viagra, gratis eller grattis. Dessa är kriterier som kan väcka spamfiltret till liv.

Skapa en balans mellan text, bilder och länkar i innehållet

Undvik att skriva ut hela URL-länkar i texten, baka istället in dem bakom texten som en länk. Många spamfilter reagerar nämligen på mail som innehåller många länkar och lite text.

Att skicka ut mail som endast innehåller stora bilder är inte heller någon bra idé, dels för att det kan klassas som spam, men också för att bilder inte läses in automatiskt i alla e-postklienter. Ett tips är att lägga till alternerande texter till de bifogade bilderna, då visas en beskrivning av bilden i textform för den som använder en e-postklient som inte läser in dem.

Be mottagaren spara din avsändaradress

Genom att be mottagaren av nyhetsbrevet att lägga in din avsändaradress i sitt kontaktregister är nästintill en garanti på att dina utskick tar sig förbi spamfiltret. Det är som ett slags godkännande på att du är “okej” och att mottagaren vill fortsätta få dina mail även framöver.

Skydda dig med ett SPF-record

För att undvika att spammare använder din domän som avsändare för skräppost kan du lägga upp ett så kallat SPF-record (Sender Policy Framework) som styr vilka e-postservrar som har rätt att skicka e-post från ett visst domännamn.

» Så här gör du för att lägga upp ett SPF-record till din Loopia-mail

Vill du veta mer om e-postmarknadsföring? 

» Så kommer du igång med din e-postmarknadsföring
» Så lyckas du med din e-postmarknadsföring
» Följ upp och bli bättre på din e-postmarknadsföring
» 10 tips till dig som skickar nyhetsbrev via e-post
» Så ökar du trovärdigheten för dina e-postutskick

Kika närmre på Loopias nyhetsbrevstjänst

Du som LoopiaDNS- eller webbhotellskund kan snabbt och enkelt skicka nyhetsbrev till dina kunder med hjälp av Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter. Läs mer om tjänsten på loopia.se/nyhetsbrev eller kom igång direkt genom att klippa på knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

4 reaktion på “Så undviker du att dina nyhetsbrev fastnar i spamfiltret

  1. Pingback: 3 myter om att skicka nyhetsbrev via e-post - Loopia Blogg

  2. Pingback: Det här ville flest läsa om på Loopia-bloggen under 2016 - Loopia Blogg

  3. Pingback: 7 tips för förbättrad e-postmarknadsföring under 2017 - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *