När googlade du ditt företagsnamn senast? Ta kontroll över företagets rykte på webben

När googlade du ditt företagsnamn senast? Ta kontroll över företagets rykte på webbenNär googlade du ditt företagsnamn eller varumärke senast? Många företagare är medvetna om sitt rykte “på stan” men bryr sig inte lika mycket om vad som sägs om dem på webben. Det kan göra att företaget går miste om viktiga kunder. Idag söker nämligen nio av tio i första hand på Internet efter produkter och tjänster enligt Visma, och bildar sig en uppfattning efter vad som visas på skärmen.

Prova själv att googla ditt företagsnamn eller ditt varumärke. Vad är det som visas? Vad innebär det? Kan det förbättras? Ta en titt på tipsen nedan för att se hur du kan få större kontroll över ditt företags rykte på webben.

7 tips för att ta kontroll över ditt företags rykte på webben

1. Registrera ditt företagsnamn och dina varumärken som domännamn

Börja med att registrera företagsnamn, varumärken och andra ord som är viktiga för ditt företag som domännamn. När någon googlar på namnen kommer ditt registrerade domännamn med stor sannolikhet att dyka upp bland sökresultaten.

Vilket domännamn ska jag välja? 6 tips inför ditt val »

2. Skapa en hemsida till ditt företag

Med en hemsida bestämmer du själv vilken information om ditt företag som syns på webben. Stämmer webbadressen till hemsidan överens med ditt företagsnamn fungerar den som en pålitlig källa när nuvarande och blivande kunder söker efter ditt företag eller de produkter/tjänster du erbjuder på webben.

Skapa en hemsida i populära WordPress eller vår användarvänliga Sitebuilder, läs mer om våra hemsidesverktyg här »

3. Se över och uppdatera text och bilder på din hemsida

Se till att all information på din hemsida är aktuell och att alla kontaktuppgifter stämmer. Håll hemsidan levande genom att lägga till de senaste nyheterna i din blogg eller nyhetsflöde.

Lär dig skriva för webben – 8 tips »

4. Kontrollera att alla länkar på hemsidan fungerar som de ska

Att alla länkar på din hemsida fungerar som de ska är viktigt för att Google ska kunna uppfatta vilka sidor som hör till din sajt. Det gäller både interna och externa länkar, det vill säga länkar från en sida till en annan på din egen sajt samt länkar från en helt annan sajt till din egen.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

5. Uppdatera kontaktuppgifterna du hittar när du googlar ditt företagsnamn

Se till att dina kontaktuppgifter stämmer på alla ställen du hittar på Internet så att kunder snabbt och enkelt kan ta kontakt med dig. Var extra noga med särskilda söksidor som t ex Google Maps, Google Sök, hitta.se och eniro.se dit många internetanvändare vänder sig för att hitta mer information.

6. Optimera innehållet på din hemsida efter relevanta sökord och fraser

Sökmotorer som t ex Google är förstahandsvalet för att hitta hemsidor på webben. Se till att ditt företags hemsida syns vid googlingar på sökord som är relaterade till din verksamhet genom att optimera texten på din hemsida med relevanta ord och fraser.

3 frågor att ställa dig själv för att förbättra din hemsidas sökmotoroptimering »

7. Se över recensionssajters betyg av ditt företag och besvara eventuell kritik

Se efter om du finns med på recensionssajter någonstans och om du isåfall fått positiv eller negativ kritik. Oavsett om betyget är glatt eller surt kan det vara en bra idé att besvara den för att visa andra besökare att du är aktiv och synlig på webben.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *