3 frågor att se över för att förbättra din sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du anpassar innehållet på din sajt för att synas så bra som möjligt bland t ex Google’s sökresultat för ord och fraser som är relevanta för just din verksamhet.

För att hjälpa dig att förbättra din sökmotoroptimering och förhoppningsvis ranka högre på relevanta sökord och fraser har vi sammanställt 3 frågor som är viktiga att kika lite extra på. 

1. Är innehållet på din hemsida relevant?

Olika personer med olika behov söker efter olika saker på nätet. Vad de har gemensamt är att alla vill hitta relevant information om det de letar efter, snabbt och smidigt. Innehåller sajten det som efterfrågas i sökningen ökar chansen för bättre ranking samtidigt som besökaren blir nöjd och mer benägen att tipsa andra om ditt företag.

Driver du ett företag som säljer t-shirts och vill ranka högt på t ex Google med den produktsida som innehåller gula t-shirts med tryck behöver du anpassa produktsidans innehåll efter vanliga sökfraser om just gula t-shirts med tryck genom att bland annat göra följande:

  • Se över kvalitén på texten på sidan. Se över grammatik och stavning, hur lättförståelig texten är och om innehållet tillgodoser och svarar på det som efterfrågades i sökningen.
  • Inkludera din mest relevanta sökfras (t ex “gula t-shirts med tryck”) i rubriken på startsidan. Exempel: “Gula t-shirts med tryck – välj bland 100 varianter”.
  • Lägg till alt-taggar på dina bilder med sökfrasen, då ökar chansen för besökare att hitta din sajt även via bildsökningar.
  • Inkludera sökfrasen i URL:en till produktsidan (t ex dittföretagsnamn.se/gula-t-shirts-med-tryck).
  • Lägg energi på meta-beskrivningen av sidan. Även om meta-beskrivningen inte längre ses som en ranking-faktor av Google kan en väl utformad text väcka intresset för din sajt för de som googlar efter t ex “gula t-shirts med tryck”, vilket ökar chansen till fler besökare (och potentiella kunder).

2. Är alla sidor på din hemsida indexerade på Google?

Majoriteten av alla sökningar på nätet sker på Google, vilket gör det viktigt för dig som företagare att synas bland dess sökresultat. För att se hur pass synlig din sajt och dess undersidor är kan du börja med att googla på site:{webbadressen till din hemsida utan www}, t ex site:loopia.se. De förslag som dyker upp är de sidor av din hemsida som indexerats av Google.

Saknas någon sida behöver du se över sidans URL, titel och meta-beskrivning och se till att de innehåller din mest relevanta sökfras. Inlänkar till din hemsida från externa webbplatser är också viktiga för att din sida ska indexeras snabbare. Ett annat (inte lika snabbt) alternativ är att anmäla sidan via Google Search Console.

Skapa en karta över din webbplats (en så kallad sitemap) med hjälp av t ex ett WordPress-tillägg och ladda upp den till dittföretagsnamn.se/sitemap.xml samt Google Search Console så att Googles sökspindlar hittar sidan och kan indexera den. Läs mer om Google Search Console här »

3. Är din hemsida användarvänlig?

Tekniska problem på din sajt kan orsaka sämre ranking på Google, då de gynnar sajter som ger en positiv användarupplevelse utan hinder på vägen. Se över din sajt och försäkra dig om att inget innehåll är dubbelpublicerat, att alla in- och utlänkar är relevanta och fungerande, att alla omdirigeringar fungerar som de ska och att navigeringen på sajten är tillräckligt enkel.

Fler tips om sökmotoroptimering från Loopia-bloggen:

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *