Lär dig skriva för webben – 8 tips

Lär dig att skriva för webben

Renskriven, välformulerad och rättstavad text på din hemsida, blogg eller webshop får dina besökare att känna ett större förtroende för ditt företag. Det ökar också chansen för att de ska sprida budskapet vidare till sina vänner och bekanta.

Vi har samlat 8 tips som hjälper dig att skriva för webben på din sajt så att fler kunder väljer att kontakta eller handla av just dig.

1. Skriv enkelt och tydligt

Använd ett så enkelt språk som möjligt för att få fler läsare att ta till sig innehållet. Undvik t ex svåra eller krångliga ord och förklaringar som “ordsammansättning” istället för “sammansättning av ord” (eller “gul böjd frukt” istället för banan 😉 ). Börja också hellre på en ny mening istället för att fortsätta bygga på en och samma med komma-tecken, semikolon, etc.

2. Håll dig kort

På internet skumläser vi gärna längre texter och tar oss sällan tiden att läsa klart dem. Sträva efter att hålla en mening till max en rad och ett stycke till max fyra meningar. Att hoppa över onödiga ord och upprepningar kan också korta ner texten.

3. Lätta upp textstycken

Allt fler surfar från mobilen idag vilket gör det extra viktigt med luftiga och lättlästa texter på hemsidor och bloggar. Använd underrubriker, punktlistor, korta meningar och beskrivande bilder eller infographics för att göra dina texter mer lättlästa.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

4. Prata till läsaren – men håll dig konsekvent

Gör texten mer personlig genom att skriva “du” istället för “ni”. Tänk på att om du inleder med att tilltala läsaren “du” eller benämna dig själv som “jag” bör du hålla fast vid det genom hela texten.

5. Fokusera på besökarens behov

Fånga dina besökares uppmärksamhet genom att fokusera på deras behov i texten snarare än vilka produkter och tjänster du erbjuder. En person som snabbt och enkelt vill bygga sin egen hemsida tilltalas garanterat mer av “Bygg din egen hemsida själv utan förkunskaper” än “Vi erbjuder enkla lösningar för hemsidor”.

6. Sökmotoroptimera texten för att lättare hittas på Google

Använd t ex Google Trender för att ta reda på vilka sökord och fraser din målgrupp använder när de söker efter de produkter/tjänster du erbjuder. Försök sedan baka in dessa i rubriker, brödtext, URL-webbadresser, mm på t ex din hemsidas startsida (utan att texten låter onaturlig). Det kan få din sajt att ranka högre på Google vilket gör det lättare för nya och befintliga kunder att hitta ditt företag på webben. Läs mer om sökmotoroptimering »

7. Kontrollera stavningen

Korrekturläs dina texter noggrant innan du publicerar dem. Det finns inte mycket som försämrar intrycket såsom stavfel, syftningsfel, särskrivningar, etc gör.

8. Använd design för att göra texten lättare att läsa

Förbättra texten på din hemsida visuellt genom att:

  • …komplettera texten med bilder och infographics för att göra innehållet mer lättsmält (lägg till alt-taggar på bilderna för att rankas högre i Google, t ex ‘alt=”Beskrivning av bilden som innehåller ditt bästa sökord’)
  • …välj en lagom stor teckenstorlek (tänk på att stor text fångar uppmärksamhet först).
  • …var inte rädd för vitt utrymme, det gör bara din hemsida ännu lättare att läsa.

Slutsats: Håll texten på din hemsida så tydlig och enkel som möjligt.


Få företaget att synas på webben med en hemsida

Beställ ett av våra webbhotellspaket (från 89 kr/mån) och få tillgång till bl a fritt antal e-postadresser, en användarvänlig nyhetsbrevstjänst och en rad olika hemsidesverktyg som t ex WordPress och Loopia Sitebuilder. Läs mer om våra webbhotellspaket »

Dela detta inlägg:

8 svar på “Lär dig skriva för webben – 8 tips

  1. Hej Britt, ibland kan det ta en stund från att du klickar på länken tills dess att fältet där du fyller i din e-postadress dyker upp. Prova gärna igen, och kontakta marknad@loopia.se om problemet kvarstår så skickar jag e-boken till din e-postadress.

  2. Har skrivit för webben på både svenska och engelska i över 20 år och en sak man brukar säga är: Vad är en rubriks huvuduppgift? Att få folk att börja läsa den första meningen. Vad är den första meningens uppgift? Att få folk att vilja läsa den andra meningen.
    Alla råd ovan är bra men det gäller dels att få besökaren att vilja börja läsa och sedan att fortsätta att läsa texten. Det spelar ingen roll hur många punktlistor, infographics och annat du gör, fångar du inte besökarens uppmärksamhet och intresse så spelar det ingen roll hur bra det är det du erbjuder.
    Samtidigt finns det de, speciellt inom offentlig förvaltning, som ger så lite information att man blir förbannad i stället och det är inte början på en bra relation. Framför allt gäller det att vara tydlig och länka vidare till ytterligare information där den som är intresserad kan lära sig mer. Och här brister det rejält hos de flesta webbplatser.

  3. Man märker att Loopia inte är så bra på att följa sina egna råd. Texten är ganska svårläst tack vare en alldeles för liten och tråkig font. Till det behöver man även ha lite mera ”white space”. Just ”white space” är så många rädda för men det kan ofta göra hela skillnaden.

    Man bör också ha en snygg bild av en lämplig storlek, minst 600 pixels bred för Pinterest, och andra sociala medier. Vill du att besökare ska dela ditt budskap i sociala medier är det ett måste och med relevanta taggar i sidhuvudet.

    Ett annat tips som är lite mer avancerat är att ha en speciell css-fil för utskrift där man har tagit bort alla onödiga bilder och annonser så att det blir mer som en vanlig sida vid utskrift. Det här förbiser många utvecklare och man sitter där med massor av sidor eller en pdf-fil med massor av tomt utrymme eftersom en sida för skärm innehåller så mycket som inte behövs vid en utskrift och som inte får plats på papper eftersom skärmen erbjuder en annan bredd.

  4. Hej
    e-boken ”Så får du fler kunder med hjälp av webben” kan inte laddas ner med Firefox, men fungerar med Google Chrome

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss