On-page SEO-guide: Sökmotoroptimering som gör dig synlig på webben 2019

Att sökmotoroptimera sin hemsida är viktigt om du vill synas bättre i sökmotorer som exempelvis Google. Men har du koll på hur du sökmotoroptimerar din hemsida på bästa möjliga sätt för att rankas bättre bland sökresultaten och öka synligheten på webben? Här nedanför har Frida Engström från Puffer AB sammanfattat ett gäng tips som kan vara till hjälp när du sökmotoroptimerar din hemsida.

Använd SEO-vänliga URL:er

En viktig aspekt att se över när det kommer till URL:er (adressen till din undersida) är att den är SEO-vänlig. Det vill säga, inte innehåller några konstigheter eller är för lång. Här är det kort och sökordsrikt som gäller, exempelvis www.loopia.se/webbhotell istället för www.loopia.se/arkiv/2019/vi-har-de-basta-webbhotellen-till-lagsta-pris-post98786.html.

Ett annat tips som kan hjälpa till på traven angående URL:er och dess namn är att använda sig av kompletterande sökord som du vill synas på. Exempelvis hade orden ”SEO”, ”Guide” och ”2019” lämpat sig för denna artikel.

Optimera hemsidans innehåll för din sökmotoroptimering

  • Se till att titeltaggen börjar med ditt primära sökord. Sökmotorer älskar när titeln innehåller det viktigaste sökordet, även om det inte har lika stor betydelse längre om titeln börjar med sökordet kan det ändå ge en liten fördel.
  • Att ha sökordet i H1-taggen (din huvudrubrik) är ytterligare en stark indikation för Google om att denna sida är relevant för sökordet du vill synas på.
  • Använd dig av H2-taggar eller så kallade underrubriker som det också heter. Använd sökordet i minst en underrubrik.
  • Balansera webbsidan med text, bilder, videos och diagram. Det kan hjälpa dig att minska avvisningsfrekvensen och öka besökarnas tid på hemsidan vilket ytterligare hjälper din ranking hos sökmotorer.
  • Låt dina sökord synas tidigt i ditt innehåll. Helst inom de 100 första orden. Var dock noga med att inte överanvända sökorden i onödan. Det kan nämligen leda till motsatt effekt och göra så att sökmotorer nedgraderar din hemsida.
  • Mobilanpassa din hemsida. Det värdesätts högt hos Google och andra sökmotorer, speciellt vid mobila sökningar. Webbsidan ska ladda snabbt och vara mobilanvändarvänlig, är den inte inte det så syns du sämre.
  • Använd dig av länkar till utomstående sidor med auktoritet. Finns det en koppling mellan din hemsida och den som du länkat till hjälper det Google att förstå din hemsidas syfte bättre.
  • Interna länkar är alltid bra för hemsidans ranking. Helst ska det vara 2-3 länkar i varje inlägg som skrivs.

Ytterligare punkter att tänka på i skapandet av sökmotorvänlig hemsida

  • Se över sidans hastighet. Webbsidor som tar mer än 4 sekunder att ladda in är webbsidor som inte är speciellt attraktiva för användare. Därför sorteras långsamma webbsidor bort i sökresultaten.
  • LSI-sökord. Det vill säga, relaterade ord till sökordet som kan hjälpa till att öka sidans relevans. Sök på ditt sökord i Google och scrolla längst ned på sidan så ser du relaterade sökningar, försök få med dessa i dina texter.
  • Bildoptimering. Det kanske kan verka en aning långdraget, men det är nödvändigt att bildernas Alt-tagg innehåller sökorden för att Google ska kunna hitta dem och relatera till din webbsida.
  • Sociala delningsknappar som länkar till Facebook, Twitter och andra sociala medier är attraktivt för användare. Det skapar ett tillfälle för användarna att dela med sig av din webbsida på sina sociala medier, vilket gör att webbsidan når en större målgrupp än vad som tidigare var tänkt.
  • Långa inlägg = högre ranking. Ju mer innehåll som finns på sidan desto mer har Google att granska och utgå ifrån för att förstå webbsidans syfte, det hjälper dig även att synas på relaterade sökningar då du får med många LSI-sökord (om du nu har gjort din hemläxa).

När du har optimerat din sida enligt tipsen ovan kan du välja att se och analysera resultatet i Puffers kostnadsfria analysverktyg för On-page SEO.

Inlägget är skrivet av Frida Engström, ägare och SEO-fantast på Puffer AB som erbjuder tjänster inom sökmotoroptimering. Besök gärna Puffers kompletta SEO-guide för 2019 och läs mer.

Dela detta inlägg:

4 svar på “On-page SEO-guide: Sökmotoroptimering som gör dig synlig på webben 2019

  1. Tack för bra SEO guide på svenska 🙂
    Bygger min hemsida om takläggare och har nu använt dessa tips.

  2. Superbra inlägg! Ett tips när det gäller delning på sociala medier är att inte vara rädd för att be dina besökare om att dela innehållet. Detta är en uppmaning till handling som har visat sig ha positiv effekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss