Marknadsförings-trender för Generation Z: Allt de värderar och respekterar

Generation Z:s inflytande och köpkraft skjuter i höjden för varje dag som går och du som småföretagare har stora möjligheter att öka dina inkomster genom att rikta din marknadsföring mot denna generation. 

Men det handlar inte bara om hur mycket pengar de spenderar. När man riktar sin marknadsföring mot Generation Z är det också viktigt att förstå hur de tänker om sina pengar och de företag och varumärken de är villiga att spendera dem på. Här nedanför har vi samlat ett gäng tips om vad som är viktigt för dig som småföretagare att känna till om Generation Z och hur du bör utforma din marknadsföring för att nå fram till dem på bästa sätt.

Vad du och ditt företag behöver veta om Generation Z

Generation Z är en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 1995 och 2012. För att hjälpa dig att förstå Generation Z har vi samlat de fyra viktigaste sakerna du som småföretagare behöver känna till för att lyckas nå fram till denna kundgrupp med dina erbjudanden.

1. De värdesätter rätt värderingar

Generation Z bryr sig djupt om moral och värderingar, samhället i stort och definitivt vilka varumärken och företag de väljer att interagera med. Om de upptäcker att de saknar gemensamma värderingar med ett specifikt företag kommer de helt bojkotta det varumärket. Dessutom kommer de att påverka hela sin umgängeskrets att göra detsamma.

2. De kan sina pengar

Generation Z är väl medvetna om sina utgifter och dess betydelse i samhället. Istället för att t ex köpa billiga kläder som tillverkas under tveksamma förhållanden väljer många hellre att spendera sina pengar på företag som garanterar en ekologisk och hållbar produkt. Många är också mån om att spara och investera sina pengar.

3. De jobbar hårt

Tvärtemot vad många tror är Generation Z en otroligt hårt arbetande generation. I USA finns runt 7,3 miljoner Generation Z-arbetare bara i amerikanska företag och då räknas inte eventuella extraknäck in. 

4. Gemenskap är viktigt för dem

Generation Z kan mycket möjligt vara den ensammaste generationen någonsin då en stor del av deras tid spenderas framför en skärm. Därför är det lätt att förstå varför företag över hela världen vänder sig till Generation Z som sin nya primära målgrupp – och varför det är en av de mest krävande generationerna att övertyga om att prova på just ditt erbjudande.

Marknadsföringstrender för Generation Z

Det behöver inte alls vara en omöjlig uppgift att nå ut med ditt erbjudande till Generation Z. Om du som småföretagare ser till att samla in rätt kunskap om generationen och de marknadsföringstrender som funkar för dem kommer du säkert att lyckas.

Här nedanför har vi samlat några marknadsföringstrender som passar Generation Z, baserat på allt de värderar och respekterar. Läs ända fram till slutet för att vara säker på att du inte missar något viktigt.

1. Definiera ditt varumärkes värderingar – både för dig själv och Generation Z

Generation Z lägger som sagt stor vikt vid värderingarna hos de företag de interagerar med. Detta är anledningen till att det första du vill göra för att nå fram till Generation Z är att definiera just ditt varumärkes värderingar.

Om ditt varumärkes värderingar matchar Generation Z:s värderingar kommer det att bli lättare för dig att sticka ut från mängden. Dessutom kommer du att kunna engagera denna generation på ett mer äkta och värdefullt sätt.

2. Generera värdefullt innehåll istället för enbart reklambudskap

Äkthet är av stor vikt när man frågar Generation Z. Denna generation spenderar max 8 sekunder av sin uppmärksamhet på olika företags erbjudanden på nätet. Därför måste du se till att det du erbjuder är intressant för just dem. 

Lyckligtvis har vi två tips för att lyckas med detta:

  1. Använd deras språk. Glöm långrandiga, välpolerade produktbeskrivningar utan håll ditt erbjudande enkelt och rakt på sak.
  2. Gör ditt erbjudande visuellt intressant. Använd korta videos, animerade GIFar, memes och emojis. På så sätt ökar du chansen för att Generation Z uppmärksammar dig.

3. För samman samhällen och människor

När Generation Z ser ett företag som försöker prata med dem istället för om dem känner de ett starkare förtroende för varumärket. Med detta i åtanke bör du som småföretagare hålla dig aktiv i olika nätverk och forum där generationen befinner sig och försöka besvara deras frågor och funderingar.

4. Lyft fram vad som gör ditt företag unikt och bli lättare att hitta

Generation Z är födda med internet nära till hands och är riktigt kunniga inom mycket av det digitala. Därför är det viktigt för dig som småföretagare att sticka ut från bruset online. Det kan vara så enkelt som att välja ett domännamn som innehåller populära sökord från röstkommandon.

I takt med att röstkommandon blir allt mer populära att använda blir sökord och fraser som till exempel ”skobutik nära mig” eller ”spanskalektioner online” alltmer populära. Naturligtvis är detta inte begränsat till skor och spanska utan det gäller alla företag och alla branscher. Toppdomäner som .store för webbutiker, .online för företag med hög närvaro online och .space för kreativa och konstnärliga utrymmen kan hjälpa dig att lyckas med detta.

Dessa toppdomäner innehåller inte bara sökord utan hjälper dig också att sticka ut från miljarder andra hemsidor på internet med vanliga toppdomäner.

Sammanfattningsvis…

Generation Z är en komplex målgrupp att kommunicera med. De bryr sig om den typ av varumärke de interagerar med. De har inte tid för reklam som spammas i deras nyhetsflöden, och de kommer säkerligen inte att spendera sina pengar på ett företag med tvivelaktiga värderingar.

Var och en av dessa faktorer får ännu större betydelse för mindre företag där felmarginalen också är liten, om inte obefintlig. Ett tips är därför att bokmärka det här inlägget, på så vis har du en guide nära till hands när det är dags för dig och ditt företag att implementera dessa marknadsföringstrender för Generation Z.

Inlägget är skrivet av Rebecca Scott 

Rebecca är Senior Content Marketing Specialist på Radix Web Services. En marknadsföringsentusiast som beskriver sin roll som dels en kreativ utforskare och dels en strategisk alkemist.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss