Lär dig skriva så någon bryr sig, del 2: Undvik klyschor som pesten

Lär dig skriva för webben, del 2: Undvik klyschorLigga i framkant och brinna för något. Jobba på ett företag som sätter kunden i centrum, fokuserar på kärnvärden och levererar kvalitet. Det finns många nivåer i helvetet och de är alla otrevliga. Fortsätter du att skriva strunt så fortsätter jag att inte bry mig.

Klyschor är ord eller fraser som inte betyder någonting. Det kan vara uttryck som har använts så många gånger att du blir illamående varje gång du läser eller hör dem. De tar plats likt uppsvällda ballonger och innehåller mest luft. Företagsvärlden är fylld av dem. Klyschor är vad som dyker upp när du inte orkar tänka efter vad du egentligen vill säga.

Företag älskar att bada i snömos

Givetvis satsar du på långsiktighet och kundanpassningar. När du anställer vill du ha flexibla, stresståliga och resultatfokuserade människor med hög social kompetens. Ni växer så det knakar. Engagemang och initiativtagande är ledord i det dagliga arbetet. Personalen är driftig, utåtriktad, effektiv, noggrann, social och jobbar i team.

Det låter vackert, men säger mig ingenting. Vad betyder långsiktighet för dig? Kan du genom att beskriva hur företaget arbetar få läsaren att känna långsiktigheten, utan att du ens använder ordet? Om du söker flexibla och stresståliga personer, är det för att företaget saknar en tydlig strategi inför framtiden och att arbetsuppgifterna på grund av det blir ryckiga och oförutsägbara?

Bli frisk från klyschorna

Det finns enbart ett botemedel för klyschor: Säg som det är.

Istället för att sätta ut jobbannonser där du letar efter självgående människor, skriv På det här företaget ansvarar varje anställd för sin egen arbetstid och bestämmer hur jobbet ska utföras.

Istället för att säga att du är kreativ, skriv att du fick de 48 klockorna i ett av Europas största klockspel att under tre veckor spela en Depeche Mode-låt.

Läs hela serien om att skriva så att någon bryr sig »

Joakim Hedström
Foto: Crelle Ekstrand

Inlägget är skrivet av Joakim Hedström.
Joakim Hedström är varumärkesstrateg, copywriter och författare. Han har beskrivits som en schweizisk armékniv av idéer. Tipsen kommer från boken Skriv så någon bryr sig – en handbok om att skriva texter som människor faktiskt vill läsa. Läs ett smakprov ur boken på http://egetforlag.se/skriv-sa-nagon-bryr-sig/

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss