Få ut mer av din hemsida – Tre tips för hemsidans struktur

Fånga intresset hos dina besökare genom att se över strukturen på hemsidan och belysa rätt saker för att öka konverteringen. 

Vi älskar struktur! Det behöver man dock inte göra för att få en väl fungerande hemsida. Vi ger dig några tips på vägen som du kan använda dig av för att strukturera upp innehållet.

Det här är den andra delen i en serie blogginlägg om hur du får ut mer av din hemsida. I fyra delar ger vi, Louise och Gisela från Ella&Sigrid, konkreta tips för din befintliga eller nya hemsida utifrån vår egen modell 4S som står för system, struktur, skötsel och spridning. Läs vidare för att ta del av tre tips inför uppläggningen av strukturen på din hemsida.

1.Sätt upp ett mål med hemsidan

Ställ dig själv frågan; Vilket är ditt mål med hemsidan? Är det för att få fler bokningar, informera om nyheter eller få fler besökare till din fysiska butik?

Ha målet i bakhuvudet när du sätter upp din struktur för hemsidan. Då vet du vad du ska fokusera på och kan därefter prioritera bland ditt material.

2. Se hemsidan ur besökarens ögon

När du har målet klart får du själv tänka som din målgrupp. Vad vill man se när man besöker hemsidan?

Anpassa texter, erbjudanden och upplägg efter vad som är mest relevant för besökaren. Har du exempelvis en restaurang är besökarna troligtvis ute efter att boka bord och att se menyn.  Se därför till att fokusera på detta och lägg den informationen högt upp på sidan. Det är extra viktigt att se över hur det ser ut i en mobiltelefon då man ibland är på språng när man letar en restaurang i närheten.

Vi hjälper företag att ta hand om innehållet, belysa rätt saker och tänka i besökarens perspektiv.

3. Förenkla innehållet

Om besökaren inte enkelt kan boka ett bord på din restaurang har du gjort något fel. Det ska vara så enkelt som möjligt! Helst bara något klick. Med tydliga och enkla texter, menyer och instruktioner underlättar du för besökaren och ser till att du får fler konverteringar.

När vi hjälper företag med innehållsbearbetning får vi i de flesta fall banta ned stora textstycken till kortfattade och konkreta texter. Har du för mycket texter kommer man som besökare inte orka läsa genom allt.

Ibland kan det behövas störra textmängder och då rekommenderar vi dig att du delar upp det i olika delar. Bryt av med någon bild eller ett citat för att få texten mer lättläst.

Följ våra andra delar

Nu har du läst den andra delen i vår bloggserie där vi delar ut konkreta tips på hur du får ut mer av din hemsida. För en vecka sedan fick du läsa om hemsidans system och om en vecka får du läsa nästa del: skötsel. 

Följ oss

Vi som bloggar heter Louise och Gisela. Vårt företag, Ella&Sigrid, hjälper företag med främst hemsidor, e-handlar och sociala medier. Vi är stolta återförsäljare av Loopia till våra driftlösningar.

Du hittar oss på www.ellasigrid.se, Facebook och Instagram.

https://blogg.loopia.se/2015/09/22/intervju-med-loopia-aterforsaljare-kommunikationsbyran-som-tanker-pa-helheten-och-satsar-pa-personlighet/

Dela detta inlägg:

3 svar på “Få ut mer av din hemsida – Tre tips för hemsidans struktur

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss