Lägg inte alla dina ägg i Facebook-korgen när det kommer till ditt företags närvaro på webben. Som vi nämnt förr så finns det en risk med att enbart förlita sig på sociala medier för kundkontakt och försäljning.
Använder du enbart sociala kanaler som t ex Facebook för att hålla kontakten med dina kunder och synas på webben så är du helt och hållet i händerna på Facebook. I slutändan är det Facebook som äger plattformen och allt dess innehåll och bestämmer de sig av någon anledning för att stänga ned ditt konto står du tomhänt och har tappat alla dina kontakter (följare) i ett slag.
Influencern Kenza drabbades nyligen av “shadowban” på Instagram, ett fenomen som tros ha att göra med Instagrams arbete med att undanröja bottar som fyllt plattformen med spam under många år. För Kenza innebar det att hennes bilder doldes för Instagram-användare som inte följer hennes konto vilket riskerade att minska både hennes inkomst och chansen till fler följare. Som tur är har Kenza en blogg och är aktiv i flera andra kanaler som troligtvis också utgör hennes inkomst, men hade hon enbart använt Instagram hade det kunnat gå illa.
Ta makten över ditt varumärke på webben
Med anledning av ovan är det viktigt att som företagare äga sitt varumärke och sina kundkontakter på webben genom att göra följande:
1. Skapa en egen hemsida till företaget
Ditt företags hemsida är en enormt viktig del i din digitala marknadsföring. Den är “navet” dit du styr nuvarande och blivande kunder via sociala medier, annonsering, nätverksträffar, med mera för att förse dem med mer information som t ex kontaktuppgifter.
För att skapa en hemsida till ditt företag börjar du med att registrera ditt företagsnamn och/eller dina varumärken som domännamn. Skapa sedan en hemsida till företaget i t ex populära WordPress eller användarvänliga Loopia Sitebuilder (läs mer om de olika hemsidesverktyg vi erbjuder här »). På företagets hemsida bestämmer du själv vilken information som ska synas utåt på webben vilket gör hemsidan till en pålitlig källa för dem söker på webben efter ditt företag eller de produkter/tjänster du erbjuder.
2. Samla in kunders e-postadresser via hemsidan
Samla in e-postadresser via kunders beställningar och kontaktformulär på hemsidan för att kunna kommunicera med dem via e-post. E-postmarknadsföring är en av de mest effektiva metoderna för att slutföra ett köp och hålla löpande kontakt med dina kunder för att hålla dem nöjda, få dem att köpa igen eller rekommendera dig till andra. Det är oftast enklare att sälja igen till en befintlig kund än att jaga in en ny.
Genom att äga din egen e-postlista har du full kontroll på hela din kundbas, så länge du laddar ned den lokalt till din egen dator. Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst »
Det finns också andra vägar att gå (se nedan) för att samla in e-postadresser än via hemsidan. Vissa andra alternativ låter dig dock inte äga kontaktuppgiften vilket betyder att du kan förlora din e-postlista när som helst.
- Annonsering med hjälp av cookies » Facebook, Google, etc äger kontakten.
- Samla e-postadresser via kontaktformulär » Du äger kontakten så länge du laddar ned kontaktregistret lokalt.
- Samla e-postadresser via beställningsformulär » Du äger kontakten.
- Gilla-knapp till företagets sociala medier » Facebook, YouTube, Twitter, etc äger kontakten.
3. Få fler besökare till din hemsida med hjälp av sociala medier
Sociala medier fungerar utmärkt till att driva trafik till din hemsida och interagera med dina följare. Du kan snabbt och enkelt dela dina blogginlägg, produktsidor, etc i sociala medier och marknadsföra dem mot relevanta målgrupper för att nå ut till nuvarande och blivande kunder.
Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer och har beskurits.
Lustigt,
jag har skrivit ett nästan identiskt blogginlägg som detta. Men det är väl bara bra om fler tänker på det gamla talesättet om ägg och korgar.
http://www.stefantell.se/blogg/2017/10/vem-kontrollerar-ditt-innehall/
Hursomhelst, bra inlägg.