Hemsida vs Facebook – Därför behöver ditt företag båda delarna

Visste du att de flesta av dina följare på Facebook aldrig ser dina inlägg? Det är 1 av 5 orsaker till varför du behöver en hemsida till ditt företag för att nå ut till dina kunder på webben, och inte enbart en Facebook-sida.

En del företagare ser kanske Facebook som ett enklare alternativ, där är det ju ”bara att skapa ett konto” för att komma igång med sin marknadsföring online. Visst, Facebook har blivit en viktig kanal att synas på men fungerar ändå bäst som ett komplement till din hemsida. Här nedanför beskriver vi varför.

1. En majoritet av dina Facebook-följare ser aldrig dina inlägg

När företagssidor lanserades på Facebook 2007 kunde du publicera obegränsat antal inlägg och anta att alla dina följare skulle få se inläggen. Om nu så var fallet så varade det inte länge. 2012 exponerades endast ca 16% av dina följare för inläggen och två år senare låg siffran på ynka 6%, enligt en analys gjord av Ogilvy. Det har troligtvis inte slutat sjunka sedan dess heller. Det betyder att allt färre följare ser dina organiska (ej sponsrade) inlägg på Facebook vilket ger färre interaktioner och färre konverteringar, leads och kunder.

…och Facebooks förändring av nyhetsflödet gör det inte bättre

Under 2018 började Facebook att prioritera personliga inlägg från familj och vänner samt inlägg med många interaktioner i Facebookanvändares nyhetsflöden framför inlägg från företag och media.

Förändringen medför att du som företagare behöver jobba hårdare med innehållet i dina inlägg för att höja kvalitén och få riktiga gilla-markeringar och kommentarer. Har du inte tillräckliga resurser för detta kan det bli betydligt svårare för dina inlägg att synas på Facebook.

Läs mer om Facebooks förändring av nyhetsflödet »

2. Dina nyheter håller sig färska under en längre tid på hemsidan

Det du publicerar på Facebook är en färskvara med ett riktigt kort bäst före-datum. Nyheter försvinner i massan av inlägg som dagligen publiceras på Facebook och publicerar du inlägg flitigt är det svårt för dina följare att återfinna det de tyckte var intressant för ett halvår sen. På en hemsida lagras istället information under en längre tid och kan letas upp och användas om och om igen tills dess att det är inaktuellt eller raderas från hemsidan.

3. Din Facebook-sida syns dåligt på Google

Hela 98% av svenskarna googlar efter information om företag och deras produkter och tjänster*. Det visar hur oerhört viktigt det är för dig som företagare att synas väl bland sökresultaten. Det gör du bäst med en hemsida som fyllts med välorganiserat, värdefullt innehåll som täcker flera sökord och fraser som är relevanta för din verksamhet.

En Facebook-sida syns inte alls lika bra som din hemsida bland sökresultaten på exempelvis Google. Prova själv att söka efter något särskilt (som inte är ett företagsnamn eller varumärke) i en sökmotor – hur många av sökresultaten på förstasidan kommer från Facebook eller andra sociala medier?

4. En hemsida ger dig större kontroll över ditt varumärke på nätet

Med en hemsida styr du inte bara över hur länge ditt innehåll ska finnas tillgängligt, utan också över hur det presenteras. En annan fördel med att ha en hemsida är att du kan använda din egen grafiska profil fullt ut och få den att se ut exakt som du vill ha den. På Facebook får du möjlighet att lägga till din logotyp som profilbild, byta omslagsbild, mm vilket är bra i sig, men inte på långa vägar lika stärkande för ditt varumärke.

5. Vad händer om Facebook ändrar sina regler eller tar bort din sida?

Att enbart förlita sig på en Facebook-sida är riskabelt. Då Facebook har full kontroll över allt material du publicerar kan de välja att ta bort det i vilken stund som helst om de så önskar. Det, tillsammans med ändringar av regler för t ex marknadsföring, kan ge förödande konsekvenser för ditt företags marknadsföring och försäljning.

Så, hemsida eller Facebook? Därför behöver du båda delarna trots allt

Facebook har ett enormt antal användare som dagligen besöker kanalen, vilket du inte kan räkna med för din egen hemsida. Ta hjälp av Facebook i din marknadsföring genom att väcka intresse hos din målgrupp där för att sedan leda dem vidare till din hemsida. Läs mer om hur du som företagare skriver engagerande Facebook-inlägg »

Skapa en hemsida till ditt företag

Vi på Loopia erbjuder en rad olika hemsidesverktyg som passar olika mål och kunskaper. Välj bland t ex populära WordPress eller vårt eget användarvänliga verktyg Loopia Sitebuilder (där du kan skapa en hemsida på en förmiddag helt utan förkunskaper). Spana in våra hemsidesverktyg »

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

* Enligt en undersökning genomförd av Kantar SIFO på uppdrag av Loopia i juli 2018.

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer och har modifierats.

[Inlägget uppdaterat 2019-10-24]

Dela detta inlägg:

3 svar på “Hemsida vs Facebook – Därför behöver ditt företag båda delarna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss