Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 2

Kampen uppåt i sökresultaten fortsätter nu i del 2 av Loopias SEO-skola tillsammans med gästbloggaren Daniel Ford, teknikchef på den digitala marknadsföringsbyrån Guava.

Den här gången hjälper vi dig att analysera sökresultaten för de ord du valde ut i del 1 av SEO-skolan.  Med hjälp av analysen kan du sedan ta fram en lista med åtgärder som ska ge dig en bättre placering är konkurrenterna.

Sökresultatsanalys

I min första bloggpost gav jag förslag på hur man sammanställer en utförlig lista med möjliga sökord. De sökord som du väljer bör du också genomföra en sökresultatsanalys på, vilket innebär att man undersöker sökresultatet för varje sökord.

Börja med att kontrollera sidorna som syns i sökresultatet på sökorden. Om dina konkurrenter inte finns i sökresultatet kan du antingen se det som världens chans att synas där dina konkurrenter inte gör det eller avfärda det som ett ointressant sökord. I många fall kan det vara så att ord har flera olika betydelser och kanske är det helt andra typer av sidor som syns i sökresultatet.

De synliga sidor och webbplatser som du anser vara konkurrenter i sökresultaten är de du skall vinna över. För att göra detta behöver du analysera vad det är som gör att de faktiskt syns där de gör.

Börja med att kontrollera den text som står i sökresultatet för sidan. Dessa texter hämtas normalt från sidan i form av sidans title-tagg och meta description-tagg. I dessa taggar bör sökordet nämnas och om det inte nämns brukar det vara ett bra tecken på att det är relativt enkelt att få en hög synlighet på det sökordet. Din sida bör givetvis nämna sökordet i title-taggen och meta description-taggen.

Kontrollera sedan sidan som man kommer till om man klickar på länken i sökresultatstexten. Är sidan tydligt fokuserad på sökordet? Står det exempelvis med i rubriker, löptext och så vidare? Om inte så är det ytterligare ett tecken på att det kommer bli relativt lätt att vinna över sidan genom att nämna sökordet i text på din sida.

Sist men inte minst bör du kontrollera de inkommande länkarna (från andra webbplaster) till sidorna du vill vinna över. Detta görs enklast genom att använda ett verktyg såsom Open Site Explorer eller Yahoo! Site Explorer.

Använd verktygen för att jämföra er egen webbplats med konkurrenternas, vem har till exempel flest inkommande länkar? Kontrollera länkarna och försök avgöra kvaliteten på webbplatsen som länken ligger på. Gör det sedan till din uppgift att se till att din webbplats har fler inkommande länkar än konkurrenternas.

Om du följer dessa råd för varje sökord, bör du få en indikation om sökvolym och konkurrensnivån. Skapa sedan en lista med åtgärder som du behöver utföra för att bli bättre än konkurrenterna.

I nästa del kommer jag att gå in på webbplatsindexering.

Vidare till del 3 av SEO-skolan ››

Text av: Daniel Ford, Guava

Dela detta inlägg:

2 svar på “Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss