Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 1

Att hamna högt upp på sökmotorernas listor är otroligt viktigt då en väldig stor del av all trafik på Internet drivs den vägen – hur många gånger om dagen “googlar” du själv på något?.

Sökmotoroptimering, eller SEO (Search Engine Optimization) som det kallas, är kan därför vara helt avgörande för om du kommer att lyckas på Internet (och därmed som företag) eller inte.

För att hjälpa dig till en bättre optimerad webbplats startar vi idag en SEO-skola tillsammans med gästbloggaren Daniel Ford, teknikchef på den digitala marknadsföringsbyrån Guava. Håll till godo, här kommer del 1 i Loopias SEO-skola.

Grundläggande tips för att lyckas med sökmotoroptimering

Jag heter Daniel Ford och är teknikchef på Guava – en digital marknadsföringsbyrå som erbjuder specialisthjälp inom sökmotoroptimering, sökordsmarknadsföring, sociala medier och webbanalys. Jag har arbetat på Guava sedan 2005 och i dag jobbar jag primärt med sökmotoroptimering (SEO) och webbanalys.

Under de kommande veckorna kommer jag att ge tips inom sökmotoroptimering. Många av er kan säkert redan mycket om ämnet, men jag hoppas att jag kan hjälpa er att komma igång och verkligen tänka sökmotoroptimering när ni bygger era webbplatser.

Var skall man börja?

Målet med sökmotoroptimering är givetvis att driva trafik till en webbplats och detta gör man bäst genom att synas högt upp i det organiska sökresultatet med en webbsida som har relevant innehåll för det sökord som användaren har sökt på. Det är därför en bra början att identifiera vad användaren faktiskt söker efter genom att utföra någon form av sökordsanalys. Som underlag till en sökordsanalys föreslår jag att man helt enkelt börjar lista ord som kan vara relevanta för din webbplats. Komplettera sedan denna lista med ord från ditt webbstatistiksystem (ex. Google Analytics). Välj ord som användare använt för att hitta din webbplats och ord som använts för sökningar på din webbplats.

Är det kanske facktermer som används mest? Komplettera då listan med förenklade varianter av dessa så att du täcker upp olika versioner av ett ord. När listan med sökord är klar är det dags att identifiera hur stor sökvolymen är för dessa ord.

Jag rekommenderar att ni använder Google AdWords Keyword Tool för att få fram sökvolym på valda ord. Det är ett verktyg som visserligen primärt riktar sig till användare av Google AdWords men som lika gärna kan användas för sökmotoroptimering. I verktyget får du förslag på relaterade ord till de ord du angivit, men även sökvolymen på samtliga ord. Sökvolymen är estimat från Google men den ger ofta en bra fingervisning på hur ofta sökordet används. Du kan även testköra en AdWords-kampanj under en viss tid på sökorden för att få fram mer faktiska tal, dock får du ha i åtanke att omvärldsfaktorer/säsong kan påverka testet.

Slutligen har du en lista på samtliga sökord inklusive sökvolymen för dessa. Jag föreslår sedan att du delar upp denna lista i flera olika listor utefter prioritering. Prioriteringen bör bestämmas utifrån sökvolym, värdet på de besökare som skulle hitta er med valt ord och hur konkurrensen ser ut i dag på Google.

Nästa bloggpost kommer att handla om sökresultatsanalys.

Vidare till del 2 av SEO-skolan ››

Text av: Daniel Ford, Guava

10 reaktion på “Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 1

  1. Pingback: Gästbloggare hos Loopia | Daniel Ford

  2. faheem

    Although I dont understand much Swedish but this really nice article on SEO. But SEO takes a long time to show its results.

  3. RIckyDollarr

    Mycket bra artikel. Driver själv en sida där vi tar upp samma saker och hur man därefter kan tjäna pengar på sin blogg genom att bli affiliate med olika företag.

  4. Kristoffer Wedholm

    Adwords Keyword Tool är ett mycket bra redskap för att ta reda på vad användarna faktiskt söker på. Det är helt avgörande att optimera mest mot de ord som användarna söker på istället för de korrekta facktermerna som enbart branschfolk känner till.

    Därmed inte sagt att man helt ska skippa facktermerna, men det bör läggas mer energi på det som folk söker på. Om det är liten sökvolym på facktermerna så är det vanligtvis inte så svårt att placera sig bra även där. Det viktiga är att man inte helt glömmer bort de ord som används mest. Då missar man en stor del av kakan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>