E-post är, tro’t eller ej, lika populärt som tidigare år. Hela 97% av alla internetanvändare kommunicerar med vänner, bekanta, kunder, leverantörer, etc via e-post och hela 70% gör det så ofta som varje dag (källa: Svenskarna och Internet 2019).
Det gör marknadsföring via e-post till ett kraftfullt verktyg för att engagera dina nuvarande och blivande kunder och öka chansen att bli deras förstahandsval vid framtida köp. Men vad är viktigt att tänka på för att lyckas med din e-postmarknadsföring under 2019? Här är 7 tips som hoppas kunna hjälpa dig på traven.
1. Sätt upp ett mål för varje utskick
Vet du inte varför du skickar ett nyhetsbrev kommer inte mottagaren förstå det heller. Se därför till att definiera målet innan du utformar och skickar mailet. Det kan t ex handla om att få mottagaren att läsa mer om produkterna/tjänsterna du erbjuder, att köpa en vara till kampanjpris, att fylla i ett undersökningsformulär, ladda ner en e-bok, etc.
2. Skriv personliga nyhetsbrev
Ett personligt utskick ger ofta en högre öppningsfrekvens än mer generella varianter. Ett knep för att skriva personligt är att lägga till mottagarens förnamn i början av mailet, t ex “Hej Anna”. Var dock noga med att testskicka mailet innan det går ut till dina mottagare så att du kan dubbelkolla att förnamnet stämmer (fel namn eller “Hej Förnamn” vill vi helst undvika…).
Läs fler tips om hur du utformar ett personligt nyhetsbrev »
3. Ägna tid och kärlek åt ämnesraden
Använd ämnesrader som beskriver innehållet på ett sanningsenligt sätt som lockar mottagaren till att öppna och läsa mailet. Undvik allt för generella ämnesrader som inte säger någonting om innehållet, t ex “Månadens nyhetsbrev”. Skippa också clickbait-ämnesrader som t ex “Anna hade alltid önskat sig en hundvalp – du anar inte vad hon fick istället” för att inte göra mottagaren besviken om innehållet i mailet inte motsvarar förväntningarna.
Tips! Läs ämnesraden högt för dig själv innan du skickar – skulle du själv vilja öppna och läsa mailet?
5 typer av ämnesrader som får mottagaren att läsa mailet »
4. Testa att skicka på olika dagar
Måndag, tisdag och onsdag kväll är bra dagar för att göra e-postutskick, enligt en rapport från Voyado. Under dessa dagar fylls inkorgar till bredden av olika budskap som alla konkurrerar med varandra – vilket dessvärre kan få ditt mail att försvinna i mängden. Om du ser att öppningsfrekvensen och antalet klick sjunker kan du prova att skicka på torsdagar eller fredagar (eller varför inte lördagar/söndagar?) och se om det blir bättre.
5. Skicka bara mail till de som vill ha mail
Sedan den nya dataskyddsförordningen trädde i kraft den 25 maj 2018 behöver du samla in samtycke från dina nya kunder för att få skicka nyhetsbrev via e-post till dem (om du inte har en rättslig grund för utskicken).
6. Har dina mottagare slutat öppna dina utskick? Ta reda på orsaken snabbt
Om fler och fler avprenumererar eller om antalet öppnade utskick minskar kan det vara ett tecken på att dina nyhetsbrev inte motsvarar dina mottagares förväntningar. Prova att se över dina ämnesrader, paketera om innehållet och minska/öka antalet utskick på olika veckodagar för att se om det gör någon positiv skillnad.
7. Minska risken för att klassas som spam
Om du spamklassas riskerar ditt domännamn att svartlistas hos vissa e-postleverantörer. För att minska risken för spamklassning kan du exempelvis tänka på att använda ett tydligt avsändarnamn- och adress, undvika mängder av specialtecken i ämnesraden och att skapa en balans mellan text, bilder och länkar i innehållet.
Läs fler tips om hur du undviker att dina utskick klassas som spam »
Kom ihåg: E-postmarknadsföring blir tuffare, men funkar fortfarande
För varje år blir det något svårare att engagera mottagare av e-postutskick och sticka ut från mängden i deras inkorgar. Det betyder dock inte att e-postmarknadsföring inte ger något, utan bara att det blir mer konkurrenskraftigt. Klyftan växer mellan e-postmarknadsförare som vet vad de gör och de som inte gör det. Se till att hålla dig uppdaterad och att testa olika metoder för bästa möjliga resultat hos just din målgrupp.
Kom igång och skicka nyhetsbrev till dina kunder via e-post
Vår nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter är ett enkelt och effektivt verktyg för nyhetsbrev och kampanjutskick via e-post. Med bara några få klick kan du marknadsföra ditt företag och informera dina kunder om de allra senaste nyheterna.
Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter »
Jätte underhållande inlägg