För den som ännu inte satt sig in i vad SEO / sökmotoroptimering handlar om kan det av förståeliga skäl kännas överväldigande att ta sig an. Du behöver dock inte lära dig allt på en gång och inte heller implementera alla nya insikter direkt. Förutom vissa kritiska saker, som t ex att se till så att Google både kan läsa och indexera innehållet på sajten, är oftast de enkla åtgärderna av störst värde, något som kan vara skönt att känna till!
Tre SEO-insatser som kan förbättra din sajts position på Google
1. Struktur
Att börja med att se över din sajts struktur och att sträva efter att så tydligt som möjligt specificera vad varje landningssida handlar om genom att arbeta med dess innehåll är något som kan göra underverk för din sajts position i sökresultaten.
Detta blir extra tydligt om du redan har en stark länkprofil (inlänkar från många starka domäner med hög auktoritet hos Google) eller om konkurrensen i det egna segmentet är låg (sajter med avsaknad av starka länkprofiler i sökresultatet).
2. Innehåll
Mitt råd, om det inte redan är gjort, är att skapa landningssidor på sajten för alla viktiga ämnen, produkter och tjänster, för att sedan arbeta med innehållet på dessa.
Se till att titlarna innehåller det eller de sökord och fraser som du vill synas på bland sökresultaten. På ett liknande sätt inkluderar du även detta i huvudrubriken (H1:an) på de olika sidorna, samt i själva brödtexten, som alltså är den stora informationsmassan på en sida rent textmässigt.
För att ta upp mer plats i sökresultatet och även ge potentiella besökare en större anledning att klicka sig in på just din sajt, är min rekommendation även att skriva unika meta descriptions som lockar till interaktion, samt nyttja maximal mängd tecken. Mixa nyttig information med några säljande argument till varför den som Googlar ska välja just din sajt så kommer klickfrekvensen sannerligen att öka.
Titlar och meta descriptions ska med andra ord varken vara för korta eller för långa. För att lyckas med detta använder många något verktyg som kontrollerar att längden är okej. Jag föreslår att du som läser detta gör detsamma, då du gärna vill undvika att delar som du vill ska visas klipps bort.
3. Lokal SEO
För att öka dina chanser att synas i de lokala sökresultaten bör du även lägga till den ort du är verksam på i titlar, h1:or och brödtext.
Att vara tydlig med både struktur och innehåll är även något som är oerhört värdefullt för lokala sajter, då detta kan komma att generera fenomenala resultat i serpen (synonym för sökresultat). Konkurrensen är nämligen betydligt lägre i majoriteten av alla fall gällande positioner med lokal anknytning. Genom att vara noggrann och se till att inkludera tydlig information om din verksamhet, eller dina produkter och tjänster som företag, samt var du är verksam ur ett geografiskt perspektiv, kan du mycket väl skjuta upp i toppen av det lokala sökresultatet! Självfallet bör dock varje specifikt ämne, produkt och tjänst ha sin egen landningssida på sajten, något som också är avgörande för en bra seo-struktur i största allmänhet.
Läs mer om lokal sökmotoroptimering »
När det är dags att ta nästa steg
Kanske passar de åtgärder jag föreslagit perfekt för att nå de resultat du eftersträvar, men i de fall där du vill eller behöver nå ännu längre är min ärliga rekommendation att ta kontakt med en seo-byrå värd namnet.
Inlägget är skrivet av Martin Ek.
Martin är SEO-analytiker på Brath där han främst jobbar med analys av sajter och deras inlänkar. Hans stora intresse för sökmotoroptimering har vuxit fram under åren på Brath, tidigare la han den energin på professionellt E-sportande.
Jag gillade tips 3… har inte tänkt så mycket på lokala sökresultat… men om man opererar från utlandet kan det här bli lite svårare att lösa rent praktiskt?