Videomarknadsföring är på väg att explodera på ett sätt som inte beskådats tidigare och för både små och medelstora företag, är video ett billigt sätt att jämna ut spelplanen, framförallt på YouTube.
Youtube är inte bara en plattform för att publicera videos, det är även ett community, en försäljningskanal och ett statistikverktyg. Har du koll på hur du bäst använder Youtubes funktioner för att maximera ditt företags videomarknadsföring? Om du börjar jobba aktivt med nedanstående fyra funktioner kommer du snabbt märka skillnad i resultat.
1. Cards – ställ en fråga till dina tittare
Med Youtube Cards kan du snabbt och smidigt ställa en fråga till den som tittar. Kortet dyker upp i videon och tittaren kan svara/rösta om någonting. Ett kul sätt att skapa interaktion och samla in åsikter!
2. End screens – locka tittaren vidare till fler videos
End screens är de sista 5-20 sekunderna av din video, där kan du skapa miniatyrer för att locka tittaren vidare. Du kan uppmana till prenumeration av din kanal eller visa upp andra videos personen kan vara intresserad av. Om du använder dessa miniatyrer regelbundet kan du öka tittandet rejält på alla dina videos. Det fungerar lika bra på desktop och mobila enheter.
3. Statistik – få insikter om din kanal, dina tittare och dina videos
Statistik är kanske inte det festligaste av termer, men jag tror verkligen att du kommer gilla att grotta ner dig i statistikdelen på Youtube! Den är enkel att ta till sig och ger väldigt mycket insikter om din kanal, dina tittare och dina videos. Du kan till exempel se hur stor del av dina videos som ses – det säger mycket mer än den trubbiga siffran ”antal visningar”.
Om du har en 10 minuter lång video som aldrig ses till slutet och du har de viktigaste poängerna just i slutet, då måste du förändra upplägget. Om 90% av tittarna hoppar av vid 1:32 i en 5 minuter lång video, då betyder det att någonting händer vid 1:32. Här har video en riktigt stor fördel jämfört med exempelvis tryckta kataloger eller reklamutskick – märker du att videon inte fungerar går det snabbt att klippa om den och öka konverteringen. Denna snabbhet gör video till en väldigt kostnadseffektiv försäljningskanal. I statistikdelen kan du självklart även se demografi som ålder, kön och nationalitet på dina tittare.
4. Prenumerationer – samla in nya och ta hand om nuvarande
Det är viktigt att jobba strategiskt för att öka antalet prenumeranter, men det är minst lika viktigt att ta hand om dem du redan har. Att fortsätta producera kvalitativt material är det bästa sättet att lyckas med båda dessa.
I de tre inläggen i denna bloggserie har vi nu gått igenom typer av video, innehållskategorier, strategiskt tänk och Youtubes funktioner. Det kan kännas överväldigande, men se det inte som en kravlista utan som en inspiration. Det finns så mycket verktyg att använda sig av för att komma igång med videomarknadsföring och alla leder i förlängningen till ökad försäljning och varumärkeskännedom.
Fundera inte över ifall du ska börja med video eller ej, fundera över när du drar igång. Ju förr desto bättre! Då kommer du snart ha ett värdefullt bibliotek av videos som driver in trafik och låter kunderna hitta dig.
Fler tips om marknadsföring på webben från Loopia-bloggen:
- Förbättra din e-postmarknadsföring – 7 tips
- Optimera ditt företags Instagramprofil och få fler följare
- Välj en egen sidmall på Facebook och få ut mer av din företagssida
Inlägget är skrivet av Carl-Henrik Bronäs.
Carl-Henrik är Onlinevideo Specialist och en av grundarna till Onlinevideobyrån Stockholm Media Factory. De hjälper företag med allt kring video inklusive strategi, produktion, distribution, annonsering och analys. Är du nyfiken på hur du ska få ut mer av Facebook Video? Se topp 10 listan du måste ha koll på nu »
Ett svar på “Sälj mer med videomarknadsföring, del 3: Ta vara på Youtubes funktioner”