7 tips för att förbättra din e-postmarknadsföring under 2017


Att använda e-post för att kommunicera med andra är – tro det eller ej – mer populärt än någonsin. Hela 96% av alla Internetanvändare kommunicerar med vänner, kollegor, kunder, mm via e-post, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2016.

E-post är alltså något du som företagare behöver använda för att engagera dina nuvarande och blivande kunder och öka chansen att bli deras top-of-mind vid framtida köpbeslut. Här är 7 tips för att förbättra din e-postmarknadsföring under 2017.

1. Sätt upp ett mål för varje enskilt utskick

Har du inget mål med utskicket kommer inte mottagaren heller förstå vad målet med utskicket är. Se därför till att definiera målet innan du utformar och skickar mailet. Det kan t ex handla om att få mottagaren att klicka på en knapp för att läsa mer om tjänsten du erbjuder, att köpa en vara till kampanjpris, att fylla i ett undersökningsformulär, ladda ner en e-bok, mm.

2. Skriv personliga nyhetsbrev

Ett personligt utskick får generellt sett en högre öppningsfrekvens. Det finns flera knep för detta där ett är att lägga till mottagarens förnamn i början av mailet (t ex “Hej Anna”). Var noga med att testskicka några mail för att se så att förnamnet stämmer, fel namn ger inget vidare bra intryck hos mottagaren. 

Läs fler tips om hur du utformar ett personligt nyhetsbrev »

3. Tänk på ämnesraden

Ägna tid och kärlek åt ämnesraden och undvik så kallade “clickbaits” (t ex “Benjamin hade alltid önskat sig en hundvalp – du anar inte vad han fick istället”). Du kommer bara förlora på det om dina mottagare blir besvikna när de öppnar utskicket och ser att innehållet kanske inte motsvarar deras förväntningar.

Undvik också generella ämnesrader som “Månadens nyhetsbrev”. Satsa istället på att anpassa och personalisera dina ämnesrader för att locka mottagaren till att läsa nyhetsbrevet. Glöm heller inte att läsa dem högt för dig själv innan du skickar – skulle du själv öppna mailet om du läste ämnesraden?

Läs fler tips om hur du utformar dina e-postutskick på bästa sätt »

4. Testa att skicka e-post på olika veckodagar

Tisdagar, onsdagar och torsdagar är de mest populära dagarna för att skicka e-post. Dessa dagar överfylls dock med budskap som konkurrerar med varandra vilket kan göra att just ditt mail försvinner i mängden. Prova istället att skicka på måndagar eller fredagar (eller varför inte lördagar/söndagar?) och se om du får en bättre öppningsfrekvens.

5. Skicka endast till dem som vill ha dina utskick

Behandla kundens inkorg så som du vill att din inkorg blir behandlad. Det vill säga, skicka inte nyhetsbrev till de som inte vill ha dem utan lägg mer tid på att ge intresserade prenumeranter ännu bättre information.

Alltså: Samla in e-postadresser på egen hand istället för att köpa e-postlistor. Har mottagaren inte själv valt att bli kontaktad av dig kan det skapa irritation och skada ditt rykte/din trovärdighet. En besökare på din hemsida som aktivt fyller i sin e-postadress för att prenumerera eller ladda ner något är ofta mer engagerad och mottaglig för din marknadsföring och kommunikation.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

6. Om mottagare slutar öppna dina utskick – ta reda på orsaken snabbt

Om fler och fler avprenumererar eller om antalet öppnade utskick minskar kan det vara ett tecken på att dina utskick inte motsvarar dina mottagares förväntningar. Prova att se över dina ämnesrader, paketera om innehållet och minska/öka antalet utskick på olika veckodagar för att se om det hjälper.

7. Minska risken för att klassas som spam

Om du spamklassas riskerar ditt domännamn att få ett sämre rykte och vilket kan svartlista det hos vissa e-postleverantörer. För att minska risken för spamklassning kan du t ex tänka på att använda ett tydligt avsändarnamn- och adress, undvika mängder av specialtecken i ämnesraden och att skapa en balans mellan text, bilder och länkar i innehållet.

Läs fler tips om hur du undviker att dina  utformar dina e-postutskick på bästa sätt »

Sammanfattningsvis…

Testa dig fram med olika e-postutskick. Alla mottagare är olika och därför är det viktigt att du testar olika typer av utskick för att se vilket som skapar högst engagemang och högst öppningsfrekvens.  

Kika närmare på Loopias nyhetsbrevstjänst

Beställ LoopiaDNS eller webbhotell för att börja skicka nyhetsbrev till dina kunder snabbt och enkelt. Läs mer om vårt nyhetsbrevsverktyg Get a Newsletter eller beställ DNS/webbhotell direkt via knappen nedan.

Kom igång med nyhetsbrev

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “7 tips för att förbättra din e-postmarknadsföring under 2017

  1. Jan

    Jag vill gärna få kompendiet Så får du fler kunder med hjälp av webben

    Ladda ner e-bok (gratis)

  2. Anna Pettersson Inläggsförfattare

    Hej Jan, vad kul att du vill ta del av e-boken! För att ladda ner boken klickar du på knappen ”Ladda ner e-bok”, fyller i din e-postadress och klickar på ”Ladda ner guide”. E-boken bör därefter dyka upp i din inkorg inom kort 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *