När du spenderar dyrbara timmar och pengar på att skapa innehåll till din hemsida vill du självfallet att så många som möjligt ska kunna hitta det, inte sant? Genom att välja rätt sökord och utforma ditt material kring dem kan du enkelt mångdubbla antalet besökare till dina sidor eller blogginlägg. Men hur väljer jag rätt sökord? Som tur är finns det verktyg som hjälper dig med detta.
Det här är en artikelserie i två delar där Jens Lundgren, professionell SEO- & marknadsföringskonsult på Lund SEO – Sökmotoroptimering & Internetmarknadsföring, introducerar tre SEO-verktyg samt delar med sig av tips på hur de kan användas. I del 1 gick vi igenom Google Search Console som är det första verktyg alla hemsidesägare bör bekanta sig med. I del 2 går han igenom Google Keyword Planner – verktyget som hjälper dig att hitta rätt sökord för att t ex synas i Google Sök.
Kom igång med Google Keyword Planner
För att hitta rätt sökord behöver du ta hjälp av ett verktyg som kan analysera Google’s sökdata. Som tur var har Google utvecklat ett eget verktyg för detta, som dessutom är helt gratis. Mina damer och herrar, låt mig introducera Google Keyword Planner (GKP)!
För att sätta igång med GKP så behöver du gå till Google Adwords och skapa en reklamkampanj. Det tar bara några minuter. Vill du inte sätta igång någon reklamkampanj? Oroa dig inte. Du kan helt enkelt pausa din kampanj efter att du har skapat den.
Hitta nya sökord
För att hitta nya sökord, klicka helt enkelt på det översta alternativet “Sök efter nya sökord med hjälp av en fras, webbplats eller kategori”. Välj sedan ett eller flera relevanta ord för din hemsida/verksamhet. Om du väljer flera ord, separera dem med kommatecken eller ny rad.
Du kan sedan ställa in vilket geografiskt område samt det språk du vill se resultat för. Genom att välja endast nära relaterade söktermer kan du även sortera bort mindre relevanta resultat, även om dessa ofta kan vara värda att gå igenom. Du kan sedan se en mängd relaterade sökord för dessa ord, samt se hur hög konkurrens det är för de betalda positionerna på Google.
Under ”Planera din budget och hämta prognoser” kan du även leka runt med ord och olika budgetar för att få en god prognos om hur många klick du kan förvänta sig, och till vilken kostnad, för de olika sökorden. Tänker du sälja en produkt och vet vad du har för marginaler, kan du därför enkelt få en någorlunda uppfattning om det kommer att vara lönsamt för er att använda sponsrade kampanjer.
Välj rätt sökord
När du väljer sökord, tänk även på hur dessa kommer att konvertera. Hur många kommer faktiskt köpa något när de söker på dessa ord? Ponera att du driver en bilaffär, vilken trafik tror du är mest värdefull för dig? 10 Besökare som har sökt på ”köp bil” eller 50 besökare som har sökt på ”coola bilar”? Antagligen det förstnämnda. Genom att leda besökare som faktiskt är intresserade av det som finns på din hemsida, kommer de interagera bättre med din sida, vilket i sin tur kommer leda till bättre rankning och konvertering.
Nackdelar med Google Keyword Planner
Google Keyword Planner är tänkt som ett verktyg främst för att hjälpa annonsörer och som alltid varit gratis att använda. Google genomförde nyligen en vida kritiserad ändring som gjorde kvalitén av data för gratisanvändare betydligt sämre. Istället för att visa mer exakt sökdata visar nu Google sökdatan ”hopbuntad”. Se bilden nedan för ett exempel.
Som du kan se visas datan i ett väldigt stort spann, vilket är något problematiskt om du vill få en bra idé om sökvolymen. För att få tillgång till mer exakt data måste du numera ha en aktiv Adwords-kampanj vilket kostar pengar. För gratisanvändare lämpar sig därför Keyword Planner i dagsläget bäst för att hitta förslag på nya sökord, snarare än för att göra någon grundlig analys av dessa.
För att titta närmare på olika ord och få mer specifik data utan att spendera pengar, kan du till exempel använda ”Moz Keyword Explorer”, dock tillåter de endast några gratissökningar om dagen. Klicka här för fler tips på SEO-verktyg.
Några andra nackdelar med Google Keyword Planner:
- Ingen information om konkurrens för organiska resultat (icke-betalda positioner på Google). Rekommenderat alternativ för att analysera konkurrens: Moz Keyword Explorer (https://moz.com/explorer)
- Tenderar att främst visa ord med en stor mängd sökningar. Detta leder till att du går miste om många längre sökfraser med lägre antal sökande, som p.g.a. sin låga konkurrens är utmärkta för att driva billig och enkel trafik till sin hemsida. Rekommenderat alternativ för att hitta längre sökord: Keywordtool.io (Keywordtool.io) (Gratisversionen visar tyvärr inte volymen).
- Bra för att analysera säsongstrender över de senaste 12 månaderna, men inte speciellt bra för att se vad som är trendigt just nu. För detta är Google Trends (gratis) bättre lämpad.
Det var allt för denna gången. Jag hoppas att denna artikel gav dig några användbara tips på hur du kan använda Google Keyword Planner för att hitta rätt sökord för din hemsida. Har du några frågor så ställ dem gärna i kommentarerna, så skall jag göra mitt bästa för att svara.
Om Författaren: Jens Lundgren jobbar med sökmotoroptimering och digital marknadsföring på sin egen webbyrå – Lund SEO & Internetmarknadsföring.
Vill du veta mer om hur du optimerar din hemsida för sökmotorer?
Följ med på Loopia-bloggen där vi har samlat ett gäng tips och råd om hur du får fler besökare till din sajt med hjälp av just sökmotoroptimering.