Att synas på Google blir viktigare och viktigare då en stor del av alla sökningar på nätet idag sker på just Google. SEO står för Search Engine Optimization och betyder att du anpassar innehållet på din sajt för att synas så bra som möjligt i sökresultatet. I den här artikeln tar vi upp 5 av de viktigaste sakerna att tänka på när du SEO-optimerar din WordPress-sajt.
1. Säkerställ att din sajt är mobilanpassad
Att ha en mobilanpassad sajt blir viktigare och viktigare. Studier visar att mer än 50% av trafiken till webbplatser besöks via en mobil enhet och att det ökar för varje år som går. Detta är självklart något världens största sökmotor Google följer väldigt noga. Nyligen berättade Google att de kommer att välja mobilversionen av en sajt som primär källa för sökresultatet. Tidigare har desktop-versionen visats i sökresultatet men inom kort kommer alltså mobilversionen att främst visas. Så förutom för att ge dina mobilbesökare en så bra upplevelse som möjligt när de besöker din sajt så är det också smart att göra det ur ett SEO-perspektiv. Ofta när du väljer ett WordPress-tema finns det en mobilanpassad version av det, men säkerställ att den verkligen är mobilanpassad så som du vill ha den.
2. Optimera sajtens laddningstid
Att det är bra ur ett SEO-perspektiv att ha en sajt som laddas snabbt är ingen nyhet. Genom att använda Google’s PageSpeed Insights verktyg kan du mäta hur snabbt din sajt laddas. Du får även konkreta förslag på åtgärder som kommer att förbättra laddningstiden. Men när du använder WordPress kan det i många fall vara lättare sagt än gjort om du inte vet exakt hur du ska gå tillväga. Här är några tips för hur du kan förbättra laddningstiden i WordPress:
- Använd ett tillägg för att komprimera och arrangera om CSS och JavaScript (exempelvis Speed Booster Pack).
- Beskär bilderna till den storlek de faktiskt visas på sidan. Exempelvis om en bild visas i 50×50 pixlar, så ska bilden som laddas inte vara större än så.
- Optimera alla PNG-bilder (använd förslagsvis TinyPNG.com eller imgopt.com).
- Ladda in JavaScript-filer med hjälp av defer-taggen i HTML.
En sajt som lyckats sänka sin laddningstid i WordPress är Etrender.se. Om du tittar i deras källkod på startsidan ser du att all CSS laddas inline istället för genom externa filer, så mycket JavaScript som möjligt laddas i sidfoten och alla bilder är beskurna till den storlek de faktiskt används i på sajten.
Läs mer om hur du förbättrar laddningstiden på din hemsida här »
3. Internlänka på rätt sätt
När du länkar internt på din sajt är det dels viktigt att tänka på att besökaren enkelt ska kunna navigera sig till det han eller hon söker, och samtidigt ska Google också kunna förstå sajtens internlänkning. Här är det viktigt att hitta en bra balans så att du inte länkar för mycket internt samt att du gör det på rätt sätt.
Tänk på att huvudmenyn ska innehålla dina viktigaste sidor. Här har du chansen att tala om för Google vilka dina viktigaste sidor är och vad dom handlar om. Tänk också på att du inte behöver placera alla dina sidor i menyn utan välj dom som är viktigast för dina besökare och de sidor du vill tala om för Google är dina viktigaste. På så sätt fördelar du ut din länkkraft på ett smart sätt och ger dina besökare möjlighet att navigera sig till rätt sidor direkt. I WordPress är det enkelt att ändra i huvudmenyn och strukturera upp vilka sidor som bör placeras överst och i vilken ordning.
4. Missa inte sidtitel och huvudrubrik
För att Google ska veta vad sidan handlar om är sidtiteln och huvudrubrik viktigt ur ett SEO-perspektiv. I WordPress ändrar du enkelt sidtiteln när du skapar varje sida och ser till att sökordet för den sidan återfinns i sidtiteln. I WordPress kan det ibland för vissa teman läggas in dubbla huvudrubriker eller ingen alls beroende på vilket tema du har. Säkerställ därför att du endast har en huvudrubrik (h1-tag).
Om du är osäker på om din webbplats har huvudrubriker på respektive sida kollar du det enkelt i sidkällan genom att högerklicka på sidan och välja ”visa sidkälla”. Leta därefter ett tagen <h1> för att se om du har en huvudrubrik eller flera. Har du en stor webbplats och är osäker på om den är korrekt uppbyggd kan du använda verktyg som t.ex. Screaming Frog SEO Spider för att spindla av hela webbplatsen och se exakt vad varje sida har för huvudrubrik och en rad andra parametrar.
5. Fixa till SEO-missar i ditt tema
Även om WordPress är känt för att vara det bästa CMS:et ur ett SEO-perspektiv finns det en uppsjö av teman som inte är speciellt SEO-anpassade. Vissa teman i WordPress (även dyra premium-teman) kan till och med ha en direkt negativ effekt på din SEO. Här är 3 saker du bör kolla upp i ditt WordPress-tema:
- Kolla i källkoden att det bara finns en enda h1-rubrik per undersida.
- Använder du ett coolt Parallax tema där alla undersidor syns på en och samma sida? Säkerställ att alla dina undersidor är indexerade av Google genom att söka på “site:dittdomän.se” på Google.
- De flesta teman har creditlänkar i sidfoten vilka bör tas bort för att inte fördela ut onaturlig och oönskad länkkraft från hela din sajt.
Inlägget är skrivet av Frida Elmander.
Vill du ha fler tips om SEO? Följ med på Loopia-bloggen »
Jag vill gärna ladda ner boken ovan, men hittar inte var jag gör det.
Hej Jill, vad kul att du vill ladda ner vår WordPress-skola! Ibland kan det dessvärre ta en stund från att du klickar på knappen ”Ladda ner e-bok” tills dess att fältet där du fyller i din e-postadress dyker upp. Prova gärna igen, och kontakta marknad@loopia.se om problemet kvarstår så skickar jag e-boken till din e-postadress.
Vi använder tillägget Shortpixel Image Optimizer för automatisk komprimering av bilder i WordPress. Riktigt bra komprimering utan att förlora kvalité, plus att den också kan omvandla png till webp-bilder, som har bättre kompression än jpeg. Vi kan ha mycket bilder på sajten utan att den blir tung och seg. Tack för en bra artikel!
Tack för tips 🙂
Trevligt med en kortfattad men ändå vettig artikel som läsarna kan ta till sig – det behövs inte mer än så. Ett litet extra råd gällande internlänkningen är att, eftersom det kan bli mycket internpolitik med en hemsida för t.ex. företaget, sidor som inte 90% av besökarna struntar i och som målgruppen knappt söker efter kan få bo i footern. Footermenyn är ett perfekt komplement för att alla ska få sin internlänk, men utan att sprida ut det egna länkvärdet (som det skulle bli med allt i huvudmenyn).