5 trender för hemsidor under 2023

Din hemsida är en utmärkt källa till information för både nuvarande och potentiella kunder. Hemsidan låter dig visa upp varumärkets personlighet och värderingar, och hjälper besökare att bilda sig en uppfattning om ditt företag. Din hemsidas visuella identitet och funktionalitet är därför viktig både för användarvänlighet och konvertering, och för tillit, trovärdighet och engagemang. Så, vad förväntar sig dina besökare av din hemsida i år? Här får du 5 heta trender för hemsidor under 2023!


Trend 1: Artificiell intelligens

Sedan ChatGPT släpptes i november 2022 har artificiell intelligens – eller AI – blivit ett modeord utan dess like. Exakt vilken påverkan AI kommer ha på företag i framtiden återstår att se. Än så länge är det dock ett bra verktyg i företagarens verktygslåda som kan hjälpa dig att bli mer tidseffektiv.

Utöver uppenbara användningsområden, som idégenerering, använder sig allt fler företag av AI-chattar på sina hemsidor. En chatbot är en virtuell assistent som effektivt hjälper dig att tillgodose dina kunders behov i form av enklare support. Även om chatbotarna hittills har kommit med vissa utmaningar har teknologin redan utvecklats så pass mycket att den är mer eller mindre tillgänglig för företag av alla storlekar. Därmed kommer vi förmodligen få se allt fler AI-chattar även hos mindre företag framöver.

Givetvis kan AI hjälpa dig som företagare även på andra sätt. Här får du tre tips – två blogginlägg och ett av våra nyhetsbrev på LinkedIn – där du kan läsa mer!

Trend 2: Digital tillgänglighet

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service trädde i kraft 2019, och som hemsideägare uppfyller du förhoppningsvis redan kraven. Men under 2023 beslutade regeringen om en bredare lagstiftning baserad på EU:s senaste tillgänglighetsdirektiv, som träder i kraft från 2025. Lagen syftar till att öka den digitala tillgängligheten så att alla, oavsett funktionsförmåga, kan använda produkter och tjänster online. Under 2023 kommer alltså fler och fler hemsidor förbättra sin tillgänglighet ytterligare genom att till exempel inkludera alt texter, presentera information i både text- och ljudformat och inkludera undertexter i inbäddade videos.

Vi vill dock poängtera att digital tillgänglighet är så mycket mer än bara en trend, även om behovet av tillgänglig webbdesign ökar i takt med den digitala världen. Digital tillgänglighet är användbart för alla, oavsett funktionsförmåga, och bör inte ses som en anpassning för en enskild grupp människor. Se det istället som bra kundservice, en utmärkt användarupplevelse, och ett sätt att öka din konvertering, boosta din SEO och nå en ännu större publik. Konsumenter är dessutom mer benägna att engagera sig i företag som representerar dem och andra. Så vad har du egentligen att förlora på att göra din hemsida tillgänglig för alla?

Trend 3: Autentisk och naturlig kommunikation

Generation Y (millenials) och Z har förändrat hur företag marknadsför sig och kommunicerar med sina kunder. De upplysta, otåliga och skeptiska generationerna influeras av socialt innehåll och föredrar en avslappnad och informell relation med ett varumärke. Autenticitet och transparens är viktiga – ett företag som inte verkar äkta eller trovärdigt lockar inte de yngre generationerna. Under 2023 kommer vi därför se fler företag som satsar på kommunikation som betyder något för konsumenterna, både på sociala medier, i annonsering och på hemsidan. Vi kommer se fler företag använda en mänsklig och naturlig röst, där man pratar med kunderna och inte till kunderna. Dessutom kommer fler företag våga ta ställning till viktiga samhällsfrågor, och satsa på humor när de kommunicerar.

Känner du dig skeptisk? Här får du 5 stora fördelar med att använda en mänsklig röst och äkta innehåll när du kommunicerar med konsumenter år 2023!

  • Det ger ditt varumärke mer personlighet och liv.
  • Det är lättare att sticka ut ur mängden på ett sätt som är svårt att härma.
  • Det är mycket mer engagerande och gör det lättare att verkligen nå fram till kunderna.
  • Det ger konsumenter en igenkänningsfaktor och samhörighet som skapar djupare och mer verkliga relationer.
  • Det skapar en mer inbjudande och tillgänglig upplevelse.

Trend 4: Interaktivt innehåll

Moderna konsumenter ser sig inte längre som passiva åskådare, utan som medskapare av värde. Många företag har därför vänt sig till interaktivt innehåll, främst på sociala medier, för att göra konsumenten till en del av interaktionen med varumärket och stärka relationen. Men hur skapar man innehåll som konsumenterna kan interagera med på sin hemsida? 

En lösning är så kallade mikrointeraktioner och -animationer. En mikrointeraktion är en minimal händelse som inträffar när en hemsidebesökare till exempel för muspekaren över eller interagerar med ett visst element. Några vanliga exempel är förloppsindikatorer, länkar som byter färg när du för muspekaren över dem, en bakgrundsfärg som sakta ändras ju längre ner på hemsidan du kommer eller detaljbilder som dyker upp när du för muspekaren över en produktbild. En mikrointeraktion är ett diskret men kraftfullt sätt att engagera dina besökare eftersom de fångar uppmärksamheten och piggar upp ditt innehåll. De gör användarupplevelsen roligare och guidar besökarna genom din hemsida. I slutändan kan mikrointeraktioner som dessa därför hjälpa till att öka din konvertering. Större företag har arbetat med avancerade mikrointeraktioner under en längre period, men under 2023 kommer de att bli allt vanligare även för småföretagare.

Trend 5: Minimalism, mjuka former och mörkt läge

Den sista trenden för hemsidor under 2023 vi vill lyfta är förmodligen den mest ombytliga – grafisk design för hemsidor. Varje år kommer nya trender när det gäller färg och form, och varje år är åtminstone några av trenderna direkta motsatser till varandra. Så vad är egentligen poängen med att följa trenderna? Medan en hemsidas funktionalitet – som navigation, laddtid och säkerhet – alltid är allra viktigast för besökarna, kan en visuellt tilltalande hemsida som möter målgruppens förväntningar påverka deras beslutsprocess. En modern hemsida hjälper besökaren att känna tillit till ditt företag, och du framstår som mer trovärdig. Du behöver alltså inte följa alla trender eller uppdatera hemsidans visuella identitet varje år om det inte känns logiskt för ditt varumärke. Men om du står i startgroparna eller funderar på att göra om den visuella identiteten kan de senaste trenderna vara en utmärkt inspirationskälla. Här är tre designtrender för 2023:

Minimalism

Minimalistisk webbdesign är enkel, med rena linjer, en begränsad färgpalett och gott om negativt, eller tomt, utrymme. En minimalistisk design känns välkomnande utan att vara överväldigande, och kan ge en användarvänlig upplevelse utan distraktioner. Dessutom får ditt innehåll stå i fokus, vilket ökar läsbarheten. 

Mörkt läge

Det mörka läget är inte en nyhet i sig, men det ses allt mer som ett modernt alternativ till den traditionella vita bakgrunden. Lägets mörka färg och kontrasterande innehåll sägs reducera ögonansträngning och förlänga batteritiden. Dessutom kan det belysa viktiga element och vara mer tilltalande för vissa kunder.

Mjuka former

Raka linjer och former har länge varit standard inom webbdesign. På senare år har de skarpa cirklarna och rektanglarna dock börjat ersättas mot mer flytande och ojämna former. Den mjukare designen hämtar inspiration från naturen och ger hemsidan en lekfull personlighet som inte distraherar från innehållet.

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss