Syns ditt företag i “rätt” sociala medier 2017?

Syns ditt företag i rätt sociala medier 2017?Idag används sociala medier av över 2 miljarder människor världen över. I Sverige använder hela 58% av alla Internetanvändare sociala kanaler dagligen, och många befinner sig inte bara i ett nätverk, utan flera. Men vilka är alla dessa människor och var rör de sig på nätet?

För dig som företagare är det viktigt att synas där din målgrupp finns. Nedan beskriver vi några av de största sociala kanalerna idag, vilket innehåll de lämpar sig bäst för och vilka som använder dem. Kika igenom och identifiera vilka som passar just dig och ditt företag så att du finns där din målgrupp finns.

Facebook – Störst och mest populärt

Facebook är det största sociala nätverket med över en miljard unika användare världen över varje månad. Som företagare kan du använda Facebook till att stärka ditt varumärke och kommunicera med nuvarande och blivande kunder i bild-, text- eller videoform från din egen företagssida.

Vem använder Facebook idag?

I Sverige är 71% av alla Internetanvändare någon gång på Facebook och 52% är det dagligen. De flesta Facebook-användarna…

…är kvinnor.
…är 16-25 år gamla.
…är med i 5 grupper på Facebook inom olika ämnen.

Tre Facebook-tips till dig som företagare:

  1. Publicera värdefulla tips, råd och nyheter som tilltalar din målgrupp.
  2. Våga vara personlig i dina inlägg för att lyfta fram ditt varumärkes personlighet.
  3. Håll din tidslinje aktiv och levande genom att publicera inlägg frekvent. Var också aktiv i Facebook-grupper där det pratas om ämnen relaterade till ditt företag.

Läs mer om hur du som företagare skriver engagerande Facebook-inlägg och följ Loopia på Facebook.

 

Instagram – Växer snabbast

Instagram har under det senaste året vuxit om Twitter med sina ca 600 miljoner unika användare världen över per månad. På Instagram kan du som företagare dela med dig av t ex produktlanseringar, kampanjer och personliga “behind the scenes”-bilder inifrån företaget. Du kan också välja att annonsera via Instagram och exponera ditt företag för användare som ännu inte aktivt valt att följa ditt företags Instagramkonto.

Vem använder Instagram idag?

I Sverige använder 44% av alla Internetanvändare Instagram någon gång och 26% gör det dagligen. De flesta Instagramanvändarna…

…är kvinnor.
…är under 35 år gamla.
…följer flera olika varumärken på Instagram.

Tre Instagram-tips till dig som företagare:

  1. Publicera bilder och videos i fina färger och hög kvalitet för att väcka intresse.
  2. Använd hashtags (sökord med #-symbolen framför) för att nå fler följare.
  3. Använd emojis (uttryckssymboler) i bildtexten för att symbolisera känslor.

Läs mer om hur du optimerar ditt företags Instagramprofil för att få fler följare och följ @loopiaab på Instagram.

 

Twitter – Nätverket för mikrobloggande

Under första kvartalet 2017 hade Twitter 328 miljoner unika användare per månad. Som företagare kan du använda Twitter till att delta aktivt i debatter, sprida nyheter om ditt företag och övervaka vad som sägs om ditt varumärke.

Vem använder Twitter idag?

I Sverige använder 18% av alla Internetanvändare Twitter någon gång och 6% gör det dagligen. En minskning från föregående år då 22% använde Twitter någon gång. De flesta Twitter-användarna…

…är män.
…är 16-25 år gamla.
…läser fler tweets än vad de själva publicerar.

Tre Twitter-tips till dig som företagare:

  1. Skriv korta, kraftfulla inlägg med de 140 tecken du har tillgodo.
  2. Använd hashtags i lagom mängd för att nå fler följare.
  3. Retweeta och gilla-markera andras tweets för att få mer exponering.

Tänk på att det inte alltid handlar om hur ofta du twittrar, utan vad du twittrar …och följ @loopia på Twitter.
 

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

 

LinkedIn – Det proffsiga nätverket

LinkedIn har 106 miljoner unika användare världen över varje månad. Som företagare använder du LinkedIn för att t ex ge en professionell bild av företaget utåt, rekrytera personal, hitta nya kunder och få bättre placering bland sökresultaten på t ex Google.

Vem använder LinkedIn idag?

26% av alla Internetanvändare i Sverige använder LinkedIn någon gång och 2% gör det dagligen. De flesta LinkedIn-användarna…

…är män.
…är 26-55 år gamla.
…använder LinkedIn för att marknadsföra sig själva, sitt företag eller för att knyta affärskontakter.

Tre LinkedIn-tips till dig som företagare:

  1. Publicera värdefullt innehåll som är relevant för dina följare, så som nyheter inom företaget eller branschen, lediga tjänster, mm.
  2. Håll din företagssida uppdaterad med relevant information för att ge en professionell och tydlig bild av företaget utåt.
  3. Använd en professionell profilbild som kan kopplas till ditt varumärke, logotypen är att föredra.

…följ Loopia AB på LinkedIn.

 

YouTube – Mer effektivt än TV-reklam

YouTube har över en miljard unika användare världen över varje månad och det tittas dagligen på hundratals miljoner timmar innehåll som genererar flera miljarder visningar. Som företagare kan du använda YouTube för att t ex stärka ditt varumärke och engagera nuvarande och blivande kunder med hjälp av videos.

Vem använder YouTube idag?

I Sverige använder 66% av alla Internetanvändare YouTube någon gång i veckan för att titta på videoklipp och 78% för att lyssna på musik. De flesta av YouTube-användarna…

…är män.
…är 12-35 år gamla.
…kollar på YouTube från mobila enheter.

Tre YouTube-tips till dig som företagare:

  1. Publicera en mix av innehåll för att underhålla dina följare. Alltifrån humoristiska klipp till instruktions- och lanseringsvideos kan gå hem.
  2. Länka vidare från en video till en annan för att öka antalet visningar.
  3. Få fler följare till ditt YouTube-konto genom att publicera videos frekvent.

…följ Loopia Webbhotell på YouTube.

 
Fler tips om sociala medier från Loopia-bloggen:
Optimera ditt företags Instagramprofil och få fler följare
Hemsida vs Facebook – därför behöver ditt företag båda delarna
5 steg som gör dig som företagare till en stjärna på LinkedIn

Källor: Svenskarna och Internet 2016, Internetstatistik.se, Facebook, YouTube, HubSpot och Statista.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Syns ditt företag i “rätt” sociala medier 2017?

  1. Christer

    Hej, försöker ladda ner den s.k. E-Boken men kommer bara till en pop-up dialog med ett kryss som stänger den. Hur kan man ladda ner den?

  2. Anna Pettersson Inläggsförfattare

    Hej Christer, ibland kan det dessvärre ta en stund från att du klickar på länken tills dess att fältet där du fyller i din e-postadress dyker upp. Prova gärna igen, och kontakta marknad@loopia.se om problemet kvarstår så skickar jag e-boken till din e-postadress.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *