Så skriver du som företagare engagerande Facebook-inlägg

En kvinna som skapar engagerande Facebook-inlägg från sin laptop.

Du har skapat en sida för ditt företag på Facebook och funderar nu på hur du ska utforma engagerande Facebook-inlägg som fångar dina följares uppmärksamhet. Nedan har vi samlat ett gäng tips som vi hoppas ska hjälpa dig på traven.

Hur långt bör inlägget vara?

För att få ut så mycket engagemang som möjligt av inlägget rekommenderas du att hålla det kortfattat. Studier har visat att inlägg med färre än 80 tecken får allra mest uppmärksamhet.

När bör inlägget publiceras?

I Facebooks statistikverktyg Insights kan du se när dina följare är online och anpassa dig därefter genom att tajma publiceringen av inläggen med när de allra flesta utav dina följare är inne och surfar på Facebook. På så sätt skapar du förhoppningsvis ett större engagemang.

Vad bör inlägget innehålla?

På Facebook förekommer inlägg om allt mellan himmel och jord, därför är det svårt att säga vilket innehåll som passar just dig och ditt företag bäst. Nedan har vi samlat några generella tips på innehåll som kan hjälpa till att engagera dina följare.

  • Innehåll som ger någon form av värde för läsaren
    Dela med dig av tips, tricks, nyheter, guider, skolor och annat innehåll som är värdefullt för just din målgrupp. Just guider, tips och liknande kan öka förtroendet för dig som företagare eftersom du visar din expertis inom ett visst område.
  • Personligt innehåll
    Publicera inlägg som håller dina följare uppdaterade om vad som händer bakom kulisserna på företaget, vilka nyheter som är på gång, etc.
  • Innehåll som aktiverar läsaren
    Aktivera dina följare genom att anordna tävlingar eller kundundersökningar. Ställ korta, snabba frågor som är lätta att svara på. Tänk på att det finns regler som måste efterföljas när du anordnar en tävling på Facebook.
  • Innehåll som sticker ut från mängden
    Sträva efter att alltid bifoga någon form av media i inläggen du publicerar på Facebook. Det hjälper till med att få just ditt inlägg att sticka ut från mängden i flödet.
  • Sist men inte minst…
    …annonsera! Du som företagare har möjlighet att annonsera och marknadsföra dina inlägg på Facebook för att nå ut till fler följare. Det kan vara något att testa för att få fart på din sida.

Tänk på…

…att det inte alltid behöver vara så avancerat. Det kan räcka med något så enkelt som “Trevlig helg!” en fredag kl 15 för att dina följare ska uppskatta och ta till sig inlägget.

När vi ändå pratar Facebook…

Spana in Loopia på Facebook och ta del av tips, råd, tävlingar, kampanjer och ett och annat nördskämt 😉

nordhumor-fb

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

4 reaktion på “Så skriver du som företagare engagerande Facebook-inlägg

  1. Pingback: Befinner sig ditt företag i “rätt” sociala medier? - Loopia Blogg

  2. Pingback: 58% använder sociala medier dagligen - så här kommer ditt företag igång

  3. Pingback: Hemsida vs Facebook - Därför behöver ditt företag båda delarna

  4. Pingback: Syns ditt företag i “rätt” sociala medier 2017? - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *