Nyss startat e-handel? Det här är viktigt att tänka på vad gäller SEO

Laptop med sökrutan för Google uppe som illustrerar sökmotoroptimering, där Google spelar en stor roll.

För dig som just startat en e-handel är det dags att ta dig an utmaningen om att få så mycket trafik till din sajt som möjligt. Ett tips är att satsa på sökmotoroptimering, för att låta din e-handel rankas så högt upp i sökmotorer som möjligt vid sökningar på ord som är relaterade till det du erbjuder.

I följande guide beskriver vi de första stegen gällande sökmotoroptimering för dig som just kommit igång. Har du redan en etablerad e-handel rekommenderar vi dig att även läsa våra SEO-tips för dig som driver e-handel.

1. Välj domännamn med omsorg

Domännamnet är en av de viktigaste punkterna för att lotsa din e-handel i rätt riktning. Det påverkar din sökmotoroptimering och det första intrycket för potentiella besökare.

Välj först och främst en .se domän för den svenska marknaden.  Har du inte redan ett färdigt företagsnamn kan en god idé vara att registrera ett domännamn där sajtens inriktning tydliggörs bara av att läsa domännamnet.

Att beskriva din verksamhet i domännamnet har flera fördelar. Du kommer t ex att på ett naturligt sätt få länkar in till din sajt och det folk skriver in i ankartexterna kommer att påverka ranking på relevanta sökord och fraser. Har du dina viktigaste sökord i domännamnet kan du långsiktigt få bättre ranking på sökningar relaterade till just det sökordet. Det beror på att sökmotorer som t ex Google analyserar hur dina länkar ser ut och i det fallet väger denna parameter fortfarande tungt.

2. Välj sökord till din sökmotoroptimering

Redan innan du börjar planera strukturen på din sajt behöver du ta reda på vilka sökord och fraser du vill att sajten syns på. För att ta reda på vilka sökord som är lämpliga att använda kan du ta till följande metoder:

  • Egen lista
    Skriv ner sökorden och fraserna du kommer på spontant som är relevant till det du säljer. Här kan du hitta många relevanta sökord relaterade till dina produkter.
  • Sökordsplaneraren
    Använd Googles Sökordsplanerare för att hitta nya sökord och kontrollera sökvolym på de sökord du redan samlat ihop.
     För att använda Sökordsplaneraren krävs ett konto för Google Adwords, vilket troligtvis är något som du ändå vill prova som nystartad e-handlare. Har du ett Adwords-konto ser du även där vilka typer av sökord som leder till klick in till din sajt.
  • Konkurrenter
    Ta en titt på vad andra e-handlare som säljer liknande produkter primärt skriver i sina titeltaggar för att få inspiration till dina egna sökord.
  • Övriga verktyg
    Vill du gå ett steg längre och göra en mer komplett sökordsanalys finns en stor mängd andra online-verktyg du kan använda, som exempelvis SEOlytics och SEMrush.

Med hjälp av alternativen ovan kan du få ihop en gedigen lista på sökord du ska optimera din e-handel för. Nästa steg är att välja ut vilka av sökorden och fraserna som du ska satsa på.

Tips! Välj inte allt för svåra sökord initialt då konkurrensen kan vara väldigt tuff. Ett svårt sökord definieras i detta fall som ett ord eller fras med hög sökvolym och som flera välkända varumärken och/eller webbutiker redan rankar topp 10 på bland Google’s sökresultat (t ex ”e-handel”, ”webbutik”, etc). Välj istället specifika sökord som matchar din nisch och som skapar hög relevans för just din e-handel.

3. Skapa ett schema för hur din sajt byggs upp med sökord

Här rekommenderas att du parar ihop varje undersida med genomtänkta sökord och fraser. Ett generellt tips är att optimera startsidan för de svåraste sökorden och spara de enklare för kategorisidor, faktasidor och produktsidor. Anledningen är att just startsidan brukar bli en av de starkaste sidorna som ofta har enklare att ranka initialt.

Produktsidorna kan du, förutom att optimera för själva produktnamnet, även använda till att optimera för så kallade longtail-fraser (dvs relaterade men mer ovanliga sökord/frågor). Det här kan du göra manuellt via ditt CMS-verktyg eller genom att skapa en lättare skiss i exempelvis Excel där varje sökord och fras matchas med en undersida.

4: Installera Google Analytics och Google Search Console

Google Analytics och Google Search Console är gratis att använda och ger dig massvis med information som kan påverka din sökmotoroptimering positivt. 

Ett tips är att använda samma mailadress till båda tjänsterna och sedan koppla ihop dem genom att följa instruktionerna om hur du kopplar egendomar på Google.

5: Klart – Gå vidare till nästa guide

Nu har du kommit en bra bit på vägen och kan börja att gå in lite djupare på din optimering. 

Missa inte våra SEO-tips för dig som driver e-handel »

 

Gästbloggaren Marcus Westberg som har närmare tio års erfarenhet av sökmotoroptimering.

Inlägget är skrivet av Marcus Westberg.

Marcus Westberg är sökmotorkonsult på SEO- och SEM-byrån Brath och har närmare tio års erfarenhet av just SEO. 

» Läs mer om sökmotoroptimering på Loopia-bloggen

Dela detta inlägg:

Ett svar på “Nyss startat e-handel? Det här är viktigt att tänka på vad gäller SEO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss