OpenCart-skolan 1.5 – del 3: Betallösningar och frakt

Observera att OpenCart-skolan avser den äldre versionen 1.5 och att svenskt språkstöd inte längre ingår i OpenCart-installationen från start. För att få svenska som språk, svensk moms, etc kan du köpa till en svensk översättning.

I del 3 av OpenCart 1.5-skolan har turen kommit till en av de viktigaste delarna för dig som driver en webbutik – betallösningar. Johan Berg från OpenCart.nu går igenom hur du använder den Payson-modul som automatiskt installeras när du använder Loopias steg-för-steg-guide samt hur du installerar och använder ytterligare betallösningar.

Del 3: Betalningar och frakt – Jämförelse och installation

Då sätter vi igång med Frakt!

Logga in i admin på din butik och klicka på ”Tilläggsmoduler / Frakt”. De som är värda att nämna är följande (välj den/de ni själva kommer att använda):

Fri frakt: Ingen avgift för frakt. För att erbjuda fri frakt så klickar man på ”Installera” sen ”Ändra”.

Där ställer man in ”Aktiverad” samt vilken summa ordern måste överstiga för att fri frakt ska appliceras. Spara sedan.

Per vara: Vill man istället ha fraktavgift per vara, klicka på ”Installera” och sen ”Ändra”.

Ställ in kostnaden per vara, ”Aktivera” och sedan spara.

Hämtas i butik: Har man en butik så kan det vara lämpligt att kunden kan välja att hämta den i butiken själv. Klicka på ”Installera” och sedan ”Ändra”. ”Aktivera” och sedan spara.

Fast avgift: Detta är den populäraste och den finns redan installerad så klicka på ”Ändra”. Ställ in önskad fraktavgift, ”Aktivera” och klicka på spara.

 

Viktbaserad frakt: Klicka på ”Installera” och sedan på ”Ändra”. ”Aktivera” och klicka på fliken Svensk VAT (eller det du döpte din Svenska VAT Zon till).

Här ställer man in vikt och pris enligt ”vikt:kostnad,vikt:kostnad, osv”:

Exempel: 5:10.00,7:12.00

”Aktivera” och spara.

För er som undrar om postförskott så finns den under Betalmoduler. Det finns inte koppling till Posten utan man får ett mail om att kunden vill betala med postförskott och då lägger man upp försändelsen manuellt i Postens Pacsoft Online.

Betalmoduler

Det finns flera betalmoduler att välja mellan, jag beskriver några här:

DIBS Account, CertiTrade, Payer, Klarna, och SveaWebPay

Dessa betalmoduler är leverantörer där man får betala avgifter per vecka, månad eller år tillsammans med låga transaktionskostnader. Man får ett eget inlösenavtal och pengarna går direkt till ditt eget bankkonto. Med DIBS Account är inlösenavtalet inkluderat tillsammans med ett avtal med betalväxel.

Dibs Account – Ta betalt med Visa/Mastercard kort- och fakturabetalning. Ingår som plugin till OpenCart när du installerar via Loopia. www.loopia.se/betallosning

CertiTrade – Ta betalt med Visa /Mastercard kort. www.certitrade.net

Payer – Ta betalt med Visa /Mastercard kort, fakturabetalning (få pengarna inom 24 timmar), faktura delbetalning, direktbetalning internetbank(internetdosa) för de flesta banker. www.payer.se

SveaWebPay – Ta betalt med Visa /Mastercard kort, fakturabetalning(få pengarna inom 24 timmar), faktura delbetalning, direktbetalning internetbank(internetdosa) för de flesta banker. www.sveawebpay.se

Klarna – Ta betalt med fakturabetalning, faktura delbetalning, klarna konto och mobiltelefon. www.klarna.se

Payson och Paypal

Dessa betalmoduler är nätplånböcker som innebär att man har ett gemensamt inlösenavtal och pengarna går till ett konto hos dem. Därefter kan man sedan göra manuella överföringar till sina egna bankkonton.

Man betalar ingen startkostnad utan endast per transaktion. Varje manuell överföring kostar en liten slant. Payson är bra om man bara skall sälja i Sverige, Paypal mot utlandskunder.

Payson – Ta betalt med Visa/Mastercard kort, direktbetalning internetbank(internetdosa) för de flesta banker. Payson faktura och Payson konto. www.payson.se

Paypal – Ta betalt med Visa /Mastercard kort. www.paypal.se

Priser och villkor kan ses på respektive hemsida. De flesta av dessa moduler kan laddas ner gratis från hemsidan, i annat fall kan vi på Opencart.nu utveckla det åt dig.

Installera Payson

Payson är enkel att komma igång med. Du måste dock ha ett Payson-konto för att fortsätta. Gå till www.payson.se och skapa ett konto gratis.

Både Payson kort (Direct) och Payson Faktura finns redan inlagda i butiken (om du installerat den efter augusti 2012 via Loopias steg-för-steg-guide).

Steg 1: Hämta login hos Payson

Hämta dina loginuppgifter till Payson Agent Integration på ditt konto på Payson.se – Logga in och klicka på Integration och sedan på Ansök. Informationen på den sidan ska du använda i nästa steg.

Steg 2: Klicka på ”Tilläggsmoduler / Betalning” i OpenCart Admin

Kolla efter Payson Direct i listan och klicka på ”Installera” och sedan ”Ändra”.

”Aktivera”, skriv in ditt Payson-användarnamn (din registrerade e-post adress hos Payson), ditt Agent-id och din MD5-nyckel. Välj önskat betalsätt och valfritt hemligt ord. Skriv en “0”:a  på logg för att gå i skarpt läge  och i Totalt rutan anger du ett valfritt värde. Dvs hur mycket ska ordervärdet vara på innan detta betalalternativ visas. i mitt exempel har jag skrivit en “1”:a dvs 1 kr (standard valutan).

Vi väljer ”Order status: Processing”, Geo Zon “Alla Zoner” och Status “Aktiverad” för att betal alternativet ska visas.

Klicka sedan på spara.

Payson Faktura:

Kolla efter Payson Faktura i listan och klicka på ”Installera” och sedan ”Ändra”. ”Aktivera”, skriv in ditt Payson-användarnamn (din registrerade e-post adress hos Payson), ditt Agent-id och din MD5-nyckel. Välj önskad fakturaavgift och skatt samt  valfritt hemligt ord. Skriv en “0”:a  på logg för att gå i skarpt läge  och i Totalt rutan anger du ett valfritt värde. Dvs hur mycket ska ordervärdet vara på innan detta betalalternativ visas. i mitt exempel har jag skrivit en “1”:a dvs 1 kr (standard valutan).

Vi väljer ”Order status: Processing”, Geo Zon “Alla Zoner” och Status “Aktiverad” för att betal alternativet ska visas.

Klicka sedan på spara. Klart!

Nu har du en butik som man kan handla varor i. I nästa del pratar vi om utseendet, butikens ansikte utåt. Ha det gott =)

Vidare till del 4 av OpenCart-skolan ››

P.S. Vi  har precis lanserat en fräsch och modern hemsida för OpenCart.nu = )

Text: Johan Berg, OpenCart.nu

Dela detta inlägg:

35 svar på “OpenCart-skolan 1.5 – del 3: Betallösningar och frakt

  1. Hur jag än gör så går det inte att installera Paypal trots att det finns tre varianter förinstallaerade, hur skall jag bära mig åt?

    //Christer

  2. Jättebra med Payson. Men om jag installerat Opencart INNAN augusti 2012? Då finns den inte som modul?

  3. Christer:
    Okej, det är bar den som heter Paypal dom du ska använda. (dvs inte pro eller så)

    Får du något felmeddelande?

  4. Hej,

    Jag har använt den förinstallerade Payson-modulen och stött på följande problem…

    Jag har gjort ett par testköp á 5 kr och konstaterat att betalningen fungerar och pengarna kommer in på mitt konto. Men problemet är att man efter genomfört betalning slussas tillbaka till butikens kassa och inte får någon orderbekräftelse (och orderbekräftelse-mail) från Opencart butiken.

    Jag gissar på att man borde slussas tillbaka till filen ”sucess.php”. Men att man istället hamnar i kassan. Förmodar att det har blivit någon liten miss i kodningen.

    Jag har också installerat en faktureringsmodul för egna fakturor (Bill me) och när man väljer detta betalningsalternativ så fungerar det klockrent med orderbekräftelsen.

    Någon som vet hur man löser detta?

    Tack för hjälpen!

    Hälsningar,

    /Magnus

  5. Ärligt talat!
    Känner mig jättelurad! Har stött på massor av problem bl.a. med all svengelska som inte går att ändra på och som kunderna sedan ska läsa i orderbekräftelsen i e-posten. E-posten varnar även för allt som skickas från butiken och detta oavsett webbläsare. Bakgrunder går inte heller att ordna.

    Nu när mina leverantörer står och stampar i hallen, kan jag bara konstatera att jag är lurad på en fungerande webb-butik och att jag kastat bort två tusen kronor här på Loopia.

    Känner mig ledsen,lurad och besviken

    …….

  6. Hej Mariell,

    Hoppas vi kan svara på dina funderingar nedan.

    Om du loggar in via FTP så finns alla översättningsfiler i mappen ”catalog/language”, där du kan ändra de översättningar du ej gillar. Det finns andra översättningar än den kostnadsfria som vi installerar att ladda ner/köpa i OpenCarts tilläggsbibliotek: http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension&filter_search=%20svenska

    Bakgrund kan man mycket riktigt inte ändra genom att ”peka och klicka” i den aktuella versionen av OpenCart (något att hoppas på för framtiden). Däremot finns det gott om andra teman att ladda ner och installera via OpenCarts temabibliotek (vissa är gratis andra kostar pengar): http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension&path=1

    Har du kunskap i CSS kan du självklart göra vilka ändringar du vill på utseendet.

    Vad det gäller e-postvarningarna får vi be dig kontakta support@loopia.se (eller slå en signal) med kundnummer och detaljer så vi kan titta närmare på detta.

  7. Hej!
    Jag har följt stegen ovan men det verkar inte fungera. När jag testar att göra ett köp och kommer till betalningssteget så hoppar det vidare och står att varukorgen är tom.
    Tacksam för hjälp!

    Vänliga Hälsningar
    Maria

  8. Mariell: Tråkigt att höra att du känner så.

    Loopia är ett webbhotell, en plats för att ha dina internetsatsningar på. Det de gör med butikerna är bara att hjälp dig installera en butik på din plats så du slipper krångla med installation.

    Sen är Loopia ingen Webbyrå så de kan inte supporta dig på butiken. De hjälper dig med uppdateringar till butiken om du vill ha det, med det menar jag att kommer det en uppdatering språket kan de lägga in uppdaterade språkfiler i din butik.

    Butiken är en gratis lösning som ingår på de flesta webbhotellen idag och det är inte Loopia som byggt butiken så de kan inte stå till svars för att den svenska översättningen kanske inte fungerar helt.

    Hade du valt en annat leverantör hade du säkerligen fått betala mer för att få igång en fullt fungerande webbutik.

    De hjälper dig med att komma igång till ett billigare pris men man får göra lite själv också för att hålla priset nere och därför är denna opencart skola väldigt bra guide för hur man kan göra det själv.

    Just nu finns inte allt här i skolan men det kommer mera..
    Som tex bakgrundsändringar kommer senare.
    Jag lyssnar och skriver på en lista..

    Är det bara språket du har problem med kan jag fixa det åt dig utan kostnad. Maila mig på johan@fksolutions.se om du behöver hjälp.

  9. Magnus: Skicka mig login så kan jag titta på det om du vill. johan@fksolutions.se är det något generellt fel så säger jag till loopia om det. om det är fel i just din butik så får du ett prisförslag.

  10. Maria: Detta behöver tittas på och ev ges ett kostnadsförslag för ev åtgärd. Du behöver anlita en webbyrå som tex oss för att titta på detta.

  11. Hej,

    Problemet med Payson-modulen har löst sig.

    Det orsakades av att jag hade lösenordsskyddat domänen, då butiken ännu så länge är under utvecklingsstadiet.

    När jag tillfälligt tog bort lösenordsskyddet så fungerade Payson-modulen som den ska, med såväl orderbekräftelsesida som orderbekräftelsemail från butiken.

    /Magnus

  12. Viki: man laddar upp filerna i ftpn och går in i admin och installerar den under betalmoduler och ställer in uppgifterna där. Vill du ha hjälp hör av dig.

    Magnus: Ok, vad skönt =)

  13. Hej,

    Jag fick lov att installera Payson ”manuellt” eftersom webbshoppen jag arbetar med installerades innan payson inkluderades i ”OneClickInstallern”. Alla filer har laddats upp på FTP och det är nu dags att slutföra installationen i OpenCart. Det är nu det blir problem. Efter att ha aktiverat Payson direktbetalningen samt faktura så ska man ju ”Ändra” dessa.
    jag kommer nu till en BLANK sida med en URL som ser ut ungefär såhär:

    https://mindomän.loopiasecure.com/admin_login/index.php?route=payment/paysoninvoice&token=30372c1ff3451c5be63f4622978efc20

    Vad är felet?

  14. Hej efter att jag lagt till payson betalmodul så ligger logon för payson i kassan över texten för nästa betalalternativ… tex så står postförskott i payons loga. Kan man ordna detta? Alex

  15. Albin: Efter ett antal felsökningar på detta kom jag fram till att det har med ssl att göra. Stäng av SSL i system/inställningar och ändra på butiken / fliken server. Prova med det.

    Alex: Jo, det kan man i språkfilen catalog/language/swedish/payment/payson har jag för mig.
    om du kan lite html kod.

    http://www.w3schools.com/tags/tag_img.asp
    Ska finnas denna tagg där. height och width – se länk exemplet. Hittar du inte det kontakta mig på johan@fksolutions.se så kan vi hjälpa dig.

  16. Jag har samma problem som föregående. Att paysonloggan är för stor. Jag fick hjälp av Loopia att komma igång med 1.5 eftersom jag hade problem med att ladda upp mappen. Kan det vara så att jag inte har någon mapp att ändra i, och hur får jag det ändrat i så fall?
    /Emma

  17. Jag har fått en affiliate förfrågan som jag godkänt. Nu frågar hon;
    ”jag undrar hur jag gör en kod som går till er sida (alltså inte till en specifik produkt. När jag är inloggad hos er får jag upp en spårningskod. Hur ska jag skriva länken för att den ska nå målsidan, d v s er huvudsida?”
    Kan du svara på det Johan?

  18. Under Paypal standard
    Är valet återbetald till alla statusar se nedan, nån som vet vilket val det skall vara

    Reversering avbruten status:
    Slutförd status:
    Nekad status:
    Utlöpt status:
    Felande status:
    Väntstatus:

  19. HEj!

    Jag har följt guiden men jag får fortfarande inte upp payson som betalalternativ. Vad kan detta bero på?

  20. Emma:
    Ang Payson, är problemet endast bilden? den kan finnas och ändras i catalog/language/swedish/payment/payson.php om man kan html kod.

    Emma:
    Jag har inte använt mig av affiliate funktionen fullt ut.

    Bosse B:
    Reversering avbruten status: Canceled reversal.
    Slutförd status: Complete
    Nekad status: Denied
    Utlöpt status: Expired
    Felande status: Failed
    Väntstatus: Pending

    Arya: Har du aktiverat payson i admin? dvs status aktiv.

  21. Mitt problem med Payson är att när jag skickas tillbaka till första sidan efter att jag godkänner villkoren. itsället för att få möjligheten att betala. Någon som vet vad felet kan vara. Har sökt runt en massa, men jag får det inte att fungera.

  22. Jag har ett stort problem. Fick ett mail från Payson om en beställning med faktura men på förstasidan i Open Cart fanns ingen beställning. Jag kollade runt och hittade under ”beställda produkter” den aktuella beställningen samt 7 andra beställningar jag aldrig sett. Vad är detta?!

  23. Hej,
    Jag har en fråga om betalningar.
    I dagsläget säljer vi enbart mot faktura som bifogas tillsammans med beställda varor och vår tanke är att fortsätta så.
    Är detta möjligt i OpenCart och – i så fall – hur gör man?

  24. Hej!

    om man säljer till de nordiska länderna blir ju fraktkostnaden helt annorlunda än i Sverige. Hur reglerar man detta i opencart??

    Hittar inga fraktalternativ som avser frakt utland

    MVH
    Kicki

  25. Hej!

    Har samma problem som Emma. En kund beställer och betalar via Payson Direkt, bekräftelsemejl kommer till mig om att beställning är gjord men när jag loggar in i butiken så är det tomt i beställningar. Har köpt mallen SimpleGreat och i övrigt följt alla instruktioner när det gäller inställningar (är ingen nybörjare och har en annan väl fungerande butik i OpenCart, dock ej samma mall). Är MYCKET tacksam för alla tips om vad som kan vara fel!

    Mvh
    Annika

  26. Hej! Undrar, liksom Thomas, hur man ska ställa in Open Cart när man säljer mot faktura som skickas med varorna som kunden har beställt.
    Hälsningar
    Anders

  27. Annika Brage och Emma. Jag hade samma problem och det berodde på att mina länkar från Payson behövde uppdateras. Då Payson uppgraderade sitt Api-system så fungerar inte längre äldre versioner utav deras tillägg.

    Du hittar senaste versionen av Payson-modulen på nedanstående
    hemsida.

    http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension/info&extension_id=10923

    I den fil som du laddar ner finns instruktioner om hur du
    uppgraderar
    din nuvarande installation.

    Glöm inte att göra detta när du har installerat den nya
    versionen av modulen klistra gärna in nedanstående raden under ’ignorerade
    ordertillägg’
    i administrationssida av modulen.
    sub_total, total, taxes

    MVH
    Kicki

  28. Tack Kicki för tipsen!
    Nu är allt uppdaterat och då kom ett nytt problem upp som jag nte hittar någon lösning på. Butiken kräver numera att kunderna fyller i sitt organisationsnr samt momsnr. Hur ändrar man på det?

  29. Thomas: Ja tex så finns det en modul man kan köpa till där man får en faktura med i mailet som skickas ut som pdf.
    Anders: Det finns inte som standard utan lär köpas till.

    Kicki: Nej det finns inte något bra som standard dock kan man köpa till sådana moduler (ev beställa en programmerad av en webbyrå).

    ALLA som har problem med diverse betalmoduler, dessa problem har inget med själva opencart butiken att göra och går inte att förklara utan måste i varje enskilda fall felsökas och åtgärdas manuellt. Detta kan man beställa och kostar per timme. Kontakta oss på http://www.adsera.se eller någon annan webbyrå som kan opencart.

    De som gjort betalmoduler är oftast inte villig att hjälpa till eller ens försöka tyvärr. Vi finns om det är något.

  30. Kan man ändra banköverföring ( överskriften) till faktura i stället?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss