Webbkometjuryn: Jonas Lejon

Den tredje jurymedlemmen i Årets webbkomet som vi pratar närmare med är Internetentreprenören och Västeråsaren Jonas Lejon. Jonas har stor erfarenhet av att starta och driva webbprojekt, och har alltid minst en handfull projekt igång.

Vinnaren av Årets webbkomet 2011 kammar hem 25 000 kr, entreprenörsutbildningen Academy of Excellence (värd 29 000 kr) och självklart en massa viktig uppmärksamhet, så missa inte att nominera ditt projekt.

Vad gör du om dagarna när du inte bedömer nominerade bidrag i Årets webbkomet-juryn?

Just nu försöker jag att “ojobba”. Dvs spendera så mycket tid med familjen som möjligt, så antalet samtidiga webbprojekt är nog under fem som jag driver samtidigt.

Allt utvecklas under företaget Triop AB där tjänster såsom Bloggy, GovData, TweetBackup, BloggVärde och BloggBackup tagits fram. Är ensam i företaget så fokuserar mycket på effektivitet genom att använda mig av frilansande konsulter.

Varför passar du bra som jurymedlem i Årets webbkomet?

Jag tror att min kunskap om Internet och webben kan komma väl tillhands när det gäller Årets webbkomet, har utvecklat för webben sedan 1996. Med över 30 projekt som är misslyckade, avsålda, utvecklade eller pågående så kan jag förhoppningsvis bidra till att vi i juryn kan utse en bra vinnare.

Varför tror du ett så litet land som Sverige ligger bakom flera internationellt lyckade webbprojekt som t ex Skype och Spotify?

Jag tror att rätt kombination av utbildning, kompetens, lagar, bredbandsutbyggnad, hem-PC och klimat har lagt en bra grund för IT-och webbprojekt. Vi drar oss inte att snabbt gå internationellt och använda globala kontaktnät för att få ut våra budskap och tjänster.

Vilka trender ser du i vår framtida användning av Internet?

Jag tror mig se och hoppas på en utveckling som går mot följande:

  1. Att mer och mer tjänster använder enbart webb istället för mjukvara.
  2. Content curation, eller kuratering som det heter på svenska, där vi satsar mer på att aggregera, samla upp och filtrera denna stora informationsmassa.
  3. Tjänster som baseras på öppen myndighetsdata som underlättar människors vardag.
  4. All data överallt – att använda API:er och bygga intressanta mashups blir enklare än aldrig förr.
  5. Med konsumentprodukter som Microsoft Kinect så kommer den fysiska offlinevardagen att förändras för många människor. Fler och fler produkter som tidigare varit ”för dyra” nu flyttar in i hemmen och vardagen och blir enklare att använda.

Vilka webb-/onlinetjänster använder du mest i dagsläget?

Kanske låter trist men Dropbox, Twitter, Facebook, Google Apps, Instagram och Spotify är några av de tjänster som underlättar min vardag.

Vad kommer att fånga ditt intresse bland de nominerade?

Jag tror att de projekt som lyckas fånga mina 2-sekunders attentionspan kommer att lyckas bra. Genomtänkt landningssida med bra och snabbt budskap med unik idé eller genomförande som även har tänkt på intäktsmodeller från dag ett.

Vilka tips kan du ge till de som vill starta ett nytt webbprojekt men som ännu inte kommit igång?

  1. Titta på hur lyckade projekt och misslyckade projekt se ut, försök att dra lärdom hur man lyckas med webbprojekt.
  2. Försök att hålla ner kostnader och lansera snabbt och iterera.
  3. Håll det enkelt och försök hellre ta bort funktioner istället för att lägga till.
  4. Se till att fånga användarens uppmärksamhet snabbt och när ni gjort det se till att påminna användaren om just er tjänst kontinuerligt via en Facebooksida, nyhetsbrev eller andra manuella eller automatiska påminnelser.
  5. Varför inte helt enkelt ringa upp alla nya kunder om ni lanserat en b2b-tjänst exempelvis och hälsa dem välkomna?
  6. Försök att stå ut i mängden och var ihärdiga och ge inte upp, det kan ta många år att lyckas. Det är okej att misslyckas, försök att dra lärdomar om vad som gick fel och återanvänd så mycket som möjligt.
  7. Försök att vara så öppna och transparenta som möjligt och var inte rädda att fråga efter hjälp.
  8. Se över affärsplan och intäktsmodeller kontinuerligt, finns det några nya sätt att hitta intäktsströmmar? Överarbeta inte affärsplanen, max ett A4.
  9. Försök att ej bli beroende av en Internetoperatör, person eller tjänst. Portabilitet behöver inte kosta.
  10. Du kanske är en guru på teknik men försök att hitta någon som kan sälj, marknadsföring och ekonomi. Var inte rädd att ta in medgrundare men gå igenom värderingar, avtal, upplägg, ägarskap redan från dag ett.

Följ oss här på bloggen, Facebook eller Twitter för att inte missa när vi presenterar nästa jurymedlem.

Dela detta inlägg:

1 tanke kring ”Webbkometjuryn: Jonas Lejon

  1. Pingback: Webbkomet | IT-Entreprenör Jonas Lejon

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *