Svenskarna och internet 2024

Den 30 september kom äntligen Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet 2024. För oss inom internetbranschen är det här såklart en av årets stora höjdpunkter. Faktum är dock att rapporten faktiskt är extremt värdefull även för dig som företagare. Den ger nämligen massor av intressanta insikter om de förutsättningar som krävs för att digitaliseringen av bland annat näringslivet ska fungera för samhället. Det gör att statistiken i rapporten kan – och kanske bör – påverka hur du driver ditt företags digitala närvaro. I det här inlägget kikar vi närmare på 3 av de områden rapporten undersöker – internetanvändningen, sociala medier och AI. Häng med!

Läs gärna vår sammanfattning av Svenskarna och internet 2023!

Innehåll


Svenskarna och deras internetanvändning

95% av svenskarna använder internet

Om du känner att ditt företag inte har en riktigt bra anledning att ha en hemsida får du en här: nästan hela Sveriges befolkning använder internet i någon utsträckning idag. 91% använder till och med internet varje dag. Om vi bryter ner statistiken ytterligare kan vi också se att ungefär lika många män som kvinnor använder internet, och att 100% av de mellan 16-64 år är internetanvändare.

Om vi däremot kikar på de 5% som inte använder internet ser vi att ålder är den i särklass viktigaste faktorn som påverkar internetanvändningen. I princip alla icke-användare är pensionärer, även om det är stor skillnad mellan yngre och äldre pensionärer. Det är bara 6% av de mellan 65-75 år som inte använder internet, medan 32% över 75 år inte gör det. Den vanligaste orsaken till att de inte använder eller har slutat använda internet är sjukdom eller fysiska hinder. Andra orsaker är att de saknar intresse, tekniska kunskaper, resurser och behov. 

93% av svenskarna använder en e-legitimation

Även här ser vi att ålder är en viktig faktor. Bara 1% av de i arbetsför ålder använder sig inte av en e-legitimation, medan hela 25% i pensionsåldern är icke-användare. Det är också stor skillnad mellan yngre och äldre pensionärer. Det är bara 9% av de mellan 65-75 år som inte använder e-legitimationer, jämfört med 44% bland de som är 75+ år.

Den vanligaste e-legitimationen är – föga förvånande – mobilt BankID, som 92% av Sveriges befolkning använder. Såklart ser vi stora skillnader i användningen även här, då bara 73% av pensionärerna använder mobilt BankID. Hela 99% av de i arbetsför ålder använder dock e-legitimationen. 

Visste du att du kan logga in med mobilt BankID i din Loopia Kundzon? Läs mer om vårt arbete med mobilt BankID här.

89% av svenskarna har använt en app eller tjänst för betalning

Precis som med den övriga internetanvändningen är åldern en stor faktor för om svenskarna använder en app eller tjänst för betalning eller inte. Det är bara 4% mellan 18-64 år som inte använder en app för betalning, medan andelen för de i pensionsåldern är drygt 7 gånger så hög (30%). Även här skiljer det sig bland yngre och äldre pensionärer, då yngre pensionärer använder betalningsappar i större utsträckning än äldre.

När vi pratar om appar och tjänster för betalning kommer många automatiskt att tänka på Swish – och det är mycket riktigt den dominerande betalningstjänsten. Hela 88% av svenskarna har använt Swish, en ökning sedan 2021. Det intressanta här är att det är bland pensionärer användningen av Swish har ökat, medan Swish faktiskt har minskat något hos 00-talister. 


Svenskarna och sociala medier

94% av svenskarna använder sociala medier

Det innebär att nästan alla internetanvändare i Sverige även använder sociala medier. Sedan 2021 har användningen av sociala medier legat stabilt, och inga större förändringar har skett. Flest användare hittar vi såklart bland de i arbetsför ålder och de födda på 2000-talet (98%)

Även om användandet hos pensionärer är något lägre, är det ändå 79% över 65 år som använder sociala medier idag. Här visar dock statistiken på en minskning sedan 2021, då 82% uppgav att de använde sociala medier. En teori är att sociala medier var särskilt viktiga för att hålla kontakten med nära och kära under covid 19-pandemin. När pandemin sedan var över, har behovet hos de äldre generationerna sjunkit och de har därmed slutat använda sociala medier.

79% av svenskarna har använt YouTube

Precis som användningen av sociala medier ligger stabil, ser vi inte heller några stora förändringar i vilka plattformar svenskarna använder. Precis som tidigare ligger YouTube, Facebook och Instagram i topp. Men medan flest svenskar använder YouTube, når både Facebook och Instagram betydligt fler dagliga användare.

Med tanke på hur stor påverkan TikTok har haft på allt från bokindustrin till sociala medier-innehåll, är det förhållandevis få som använder TikTok i Sverige (22%). Medan den totala andelen har ökat under de senaste åren, är det fortfarande framförallt yngre som använder plattformen. Allra högst är användningen hos barn och ungdomar på högstadiet och gymnasiet.

Avslutningsvis tänkte vi även lyfta upp statistiken för LinkedIn, eftersom många företagare använder plattformen. LinkedIn är den femte mest använda plattformen och når en dryg tredjedel av svenskarna (28%). Jämfört med andra plattformar når LinkedIn dock förhållandevis få veckovisa och dagliga användare (12% respektive 6%). 


Svenskarna och AI

34% av svenskarna har använt AI

Det är ungefär på samma nivå som 2023. Medan 60% mellan 18-34 år har använt AI under året som gått, sjunker AI-användningen drastiskt bland svenskarna från 35 år och uppåt. Bara 10% av de över 65 år har använt AI.

59% av svenskarna uppger dock att de kan tänka sig att använda AI på något sätt i framtiden. Däremot är också en stor andel (29%) fortfarande tveksamma till AI och uttrycker att de inte vill använda AI framöver. Denna tvekan ökar med åldern, och hos de över 65 år vill en större andel (47%) inte använda AI i framtiden jämfört med de som vill (39%).

54% av svenskarna har främst använt AI för privat bruk

Förra året uttryckte vi en viss förvåning över hur svenskarna använder AI – vi förväntade oss att användningen i jobbet skulle vara högre än för privat bruk. Under 2024 fortsätter privat bruk vara det främsta användningsområdet, men vi ser att andelen minskar (från 70% år 2023). Samtidigt ser vi en ökning i det primära användandet i jobb (från 22% till 31%) och skola (från 8% till 15%).


5 slutsater vi drar från Svenskarna och internet 2024

  1. Nästan alla svenskar använder internet idag, de allra flesta gör det dessutom dagligen. Du behöver därför ha en digital närvaro för att ditt företag ska kunna nå sin fulla potential. Läs mer om vårt hemsidesverktyg Loopia Sitebuilder, där du med hjälp av AI snabbt och enkelt kan komma igång med en informativ och användarvänlig hemsida.
  2. Ålder är den faktor som påverkar svenskarnas användning av internet allra mest. Om du har en äldre målgrupp kan det därför vara bra att fundera på vilka produkter och tjänster du erbjuder och hur och var du kommunicerar. Finns det något du behöver hjälpa din målgrupp med? Hur kan du göra det på bästa sätt?
  3. Har du möjlighet att erbjuda stöd för tjänster som e-legitimation och digitala betalningsappar? Då bör du erbjuda det till dina kunder – men se till att det även finns andra alternativ för de som inte använder exempelvis mobilt BankID eller Swish.
  4. Sociala medier är en fantastisk kanal ditt företag kan använda för att nå en stor del av Sveriges befolkning. Men når du verkligen rätt personer på de plattformar du använder? Se till att ta välinformerade beslut om dina sociala medier, och lägg krutet på de plattformar där din målgrupp finns. Kom ihåg – du behöver inte använda en plattform bara för att en liten andel av din målgrupp finns där.
  5. AI är fortfarande högst aktuellt, och det kommer fortsätta finnas utrymme för AI-baserade lösningar som kan effektivisera din verksamhet även i framtiden. Däremot är det bra att ha i åtanke att det också finns en viss tveksamhet när det kommer till AI. Om du erbjuder AI-baserade tjänster behöver du bygga upp förtroendet genom tydlig kommunikation och pedagogiskt innehåll. 
Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss