Under 2017 var sökmotorer återigen den viktigaste trafikkällan för hemsidor efter att ha legat på andra plats efter sociala medier under flera års tid. Det visar en undersökning som Shareaholic gjort.
Det visar att det inte räcker att enbart synas i sociala medier som företagare. Du behöver också arbeta med innehållet på din hemsida för att synas bättre i sökmotorer. Sociala medier kommer att fortsätta vara en viktig kanal att synas och finnas på men bör helst användas som komplement för att driva trafik till din hemsida och kommunicera med dina följare och kunder.
Har du ingen hemsida till företaget idag är detta ännu en anledning att skaffa en. Förlitar du dig enbart på sociala medier som t ex Facebook för ditt företags onlinenärvaro riskerar du att förlora både innehåll och kontakter om de ändrar sina användarvillkor, algoritmer eller av någon anledning stänger ditt konto. I slutändan är det ju faktiskt Facebook som äger plattformen och allt dess innehåll.
Fördelar med att satsa på Google snarare än Facebook
- Google är mer förutsägbart än Facebook
Trots att Google ändrar sina algoritmer ofta så är de alltid noga med att informera om det i god tid. Facebook ändrar ofta utan förvarning vilket kan få företag att tappa trafik.
Google strävar dessutom alltid efter att förse sina användare med innehåll av hög kvalitet. Producerar du relevant innehåll med rätt sökord, titel och fungerande länkar till din hemsida så kan du nästan räkna med att du kommer att synas bland sökresultaten.
- Hemsidans innehåll lever längre än inlägg i sociala medier
Det du publicerar på Facebook är en färskvara som lätt försvinner i massan av inlägg som dagligen publiceras. På företagets hemsida lagras istället innehållet under en längre tid och kan hittas och användas om och om igen tills dess att det är inaktuellt eller raderas från sidan. Det ger dig möjlighet att täcka flera relevanta sökord och fraser under en längre tid, vilket ökar chansen för att du syns väl på Google.
- Fler söker information om företag på Google än Facebook
Hela 97% av svenskarna använder Google för att söka information om företag och deras tjänster, enligt vår rapport Svenska företag på webben 2017. Endast 11% använder sina eller andras sociala medier för samma ändamål. Det betyder att chansen för att få fler kunder via webben är större om ditt företag syns väl på Google än om det är aktivt på Facebook.
Det här behöver du som företagare göra
1. Skapa en mobilanpassad hemsida till företaget (om du inte redan har en)
Ditt företags hemsida är en enormt viktig del i din digitala marknadsföring. Den är “navet” dit du styr nuvarande och blivande kunder via sociala medier, annonsering, nätverksträffar, med mera för att förse dem med mer information som t ex kontaktuppgifter.
Sedan 2015 premieras mobilanpassade hemsidor bland Googles mobila sökresultat. Det i kombination med att mobilsurfandet ökar gör det näst intill obligatoriskt för dig som företagare att ha en mobilanpassad hemsida. Ta del av våra tips för att mobilanpassa din hemsida »
Testa hur mobilanpassad din hemsida är idag med Googles Mobile-Friendy Test »
2. Ta fram relevant innehåll till hemsidan
Skapa innehåll till din hemsida som är unikt, intressant och engagerande för din målgrupp. Tänk på att olika personer med olika behov söker efter olika saker på nätet. Vad de har gemensamt är att alla vill hitta relevant information om det de letar efter, snabbt och smidigt. Innehåller hemsidan det som efterfrågas i sökningen ökar chansen för bättre ranking samtidigt som besökaren blir nöjd och mer benägen att tipsa andra om ditt företag.
3. Jobba aktivt med sökmotoroptimering (SEO)
Försök att inkludera sökord och fraser som är relevanta för ditt företag i texten på din hemsida (särskilt sidtiteln, metabeskrivningar och rubriker). Det får den att rankas högre och gör den lättare att hitta i sökresultaten på t ex Google.
https://blogg.loopia.se/2017/10/03/ag-ditt-varumarke-pa-webben-med-en-hemsida/
https://blogg.loopia.se/2017/01/23/hemsida-vs-facebook-darfor-behover-ditt-foretag-bada-delarna/
Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.