SEO-tips för dig som driver e-handel

Person med en laptop, som visar hur hen jobbar med sökmotoroptimering av sin e-handel.

Hur gör du för att på bästa sätt få så mycket trafik som möjligt till din e-handel? Efter att ha analyserat hundratals webbutiker ger vi dig nedan tips på fyra viktiga faktorer som du behöver ha koll på om du vill maximera din organiska trafik från Google.

1. Kopierade produkttexter

En av de absolut vanligaste missarna du som e-handlare kan göra är att publicera kopierade produkttexter. Vanligtvis så tillhandahåller leverantörer produktbeskrivningar som sedan kopieras in direkt på produktsidorna. Ofta finns produkttexten redan med på andra sidor på nätet, vanligtvis på leverantörens hemsida och i konkurrenters webbutiker, vilket gör att Google ser texten som kopierad. Skulle en potentiell besökare göra en sökning på en fras relaterad till produkttextens innehåll så skulle leverantören eller konkurrenterna listas före din sida. Det gör att du helt i onödan tappar värdefull organisk trafik, det vill säga trafik från sökmotorer.

Lösningen här är att skriva om dina produkttexter så att de blir unika. Målsättningen med omskrivningen av texten bör vara att den är mer utförlig och välformulerad än leverantörens och konkurrenternas texter.

2. Tunna kategorisidor

Kategorisidor kan ibland se tomma ut med enbart en lista på produkter utan någon närmare förklaring, vilket i vissa fall kan göra det svårt för besökaren att navigera på sajten. Du rekommenderas att skriva en tydlig rubrik om vad kategorin innehåller och lägga till textmassa strax under rubriken som närmare förklarar innehållet på sidan. Här har du ett perfekt tillfälle att få in text som inte bara hjälper din sökmotoroptimering men som även kan förbättra din konvertering. Ett konkret exempel är att du exempelvis skriver om fördelarna med att handla den här typen av produkt hos just er. Tänk även här på att texten ska vara unik.

3. Genomtänkta landningssidor

Se till att det finns en landningssida för varje sökord eller sökfras du vill synas på. Undvik att skapa flera landningssidor för samma sökord eller fras, då konkurrerar dina sidor internt om var den organiska trafiken från Google hamnar.

En annan viktig del är att fylla på dina sidor med relevant information, som helst också ska vara så specificerad och unik som möjligt. Se till att relevant information finns i följande parametrar:

  • Titel
  • Rubriker
  • Textmassa
  • Bilder (Lägg till Alt-texter)

4. Startsidan i din e-handel

Just startsidan är ofta den starkaste sidan på hela sajten. Tyvärr är det också en sida som ibland glöms bort vad gäller sökmotoroptimering. Här gäller det att inte bara lista produkter utan att även lyfta fram vad sajten handlar om i form av rubriker, texter, bilder och kanske även videos.

Startsidans titel är otroligt viktig. Se till att den innehåller ett sökord eller en fras som är relevant och att den har hyfsad sökvolym och som du har möjlighet att rankas på i sökmotorer. För att ta reda på om du har möjlighet att ranka på ett sökord kan du börja med att kontrollera antalet länkande domäner till din sida och jämföra med konkurrenterna och sajterna som rankas topp 10 i Google.

Ett annat tips gällande startsidan är att interna länkar från sidan väger tungt. Vill man få upp rankingen lite extra på en specifik sida så bör du se till att den är internlänkad från startsidan och att den innehåller en specifik och relevant ankartext.

Tips på SEO-verktyg:

Kontrollera sökvolym: Sökordsplaneraren i Google Adwords
Jämför antal länkar: Majestic SEO

marcus-westerberg

 

Inlägget är skrivet av Marcus Westberg.

Marcus Westberg är sökmotorkonsult på SEO- och SEM-byrån Brath och har närmare tio års erfarenhet av just SEO.
» Här kan du läsa mer om sökmotoroptimering

Dela detta inlägg:

Ett svar på “SEO-tips för dig som driver e-handel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss