Senaste nytt från Loopias driftavdelning: Sprillans nya webbplattformar, förbättrad e-post, SSL i företagspaketen och mycket mer

Sedan Loopia grundades 1999 har våra kunder alltid varit i fokus och har hjälpt oss att utveckla och förbättra våra tjänster. Under 2012 utvecklades vårt förbättringsarbete då vi regelbundet började skicka ut en enkät till våra kunder där vi bad om feedback på våra tjänster. Sedan dess har vi varje månad fått massor av värdefulla och givande svar. Tusen tack för det! Det hjälper oss att prioritera rätt gällande utveckling och underhåll.

Med hjälp av er feedback har vi under den senaste tiden bland annat fokuserat på att öka prestandan och stabiliteten ytterligare på våra produkter och tjänster. Vi har också lanserat SSL-certifikatet Let’s Encrypt i våra företagspaket så att du som kund enkelt kan öka säkerheten för besökare till din hemsida.

För att låta er få veta mer om vad som sker (och kommer att ske) bakom spakarna bad vi vår driftchef Mats berätta mer om vad vår driftavdelning fokuserat på under den senaste tiden.

 

Hej Mats! Vad pysslar ni med på driftavdelningen?

Här på driftavdelningen jobbar vi med allt från att underhålla befintliga tjänster till att bygga nya moderna och avancerade system. Vi sköter driften av alla våra system och verktyg och strävar alltid efter att ge våra kunder bästa möjliga användarupplevelse.

Kan du berätta mer om vad ni har jobbat med under den senaste tiden?

Visst kan jag det! Vi har bland annat…

  • investerat i vår nätverksinfrastruktur (ny lagring och nätverk bland annat) för att framtidssäkra våra tjänster. Det har gett ett positivt resultat i form av snabbare sajter för våra kunder. Vi nöjer oss dock inte än utan fortsätter arbetet med att snabba upp och vässa till våra tjänster ytterligare.

  • …lanserat vår nya webbplattform. Vi har sett stora prestandaförbättringar för många av våra kunder som använder vår UNIX-plattform. Störst förbättring har skett för de sajter som använder en senare version av PHP; 7.1, 7.2 eller 7.3. Vi rekommenderar att du väljer den senaste versionen av olika program/verktyg (t ex PHP) för att få en optimerad sida och kunna ta del av de senaste funktionerna. Läs mer på vår blogg om hur du väljer PHP 7.3 i Loopia Kundzon »

  • …påbörjat arbetet med att bygga om vår e-postplattform för att förbättra prestandan för vår e-posttjänst. Vi har bland annat bytt ut och uppdaterat all hårdvara och investerat i ett välbeprövat koncept för lagringen som används av flera banker bland annat. Vi kan redan nu se ett klara förbättringar. Arbetet med e-postplattformen fortgår och vi nöjer oss inte förrän vi klart och tydligt ser att plattformen uppfyller våra höga ambitioner.
  • …lanserat en ny, mer modern Windows-plattform med utökad säkerhet och fler funktioner (t ex .NET core och möjligheten att fortsätta använda klassisk ASP). Alla kunder som använder Windows-plattformen har flyttats till den nya plattformen och vi hoppas att den uppfyller era förväntningar funktions- och säkerhetsmässigt. Då vi valt att renodla vår Microsoft-miljö rekommenderar vi alla kunder på Windows-plattformen att använda sig av Windowskomponenter som t ex MSSQL för att få bästa möjliga prestanda.

  • …uppdaterat våra backend-system för att bland annat öka hastigheten i Loopia Kundzon och våra interna verktyg som används vid kontakt med supporten. Det innebär att vi snabbare kan hjälpa dig vid eventuella problem.

  • …lanserat SSL-certifikatet Let’s Encrypt i våra webbhotellspaket Företag och Företag Plus. Vi har också byggt en funktion för att skapa och förnya dessa certifikat automatiskt så att du som kund slipper göra det manuellt och kan vara säker på att din hemsidas besökare använder en säker, krypterad anslutning. Läs mer här om hur du aktiverar Let’s Encrypt för din hemsida hos Loopia »
  • …förbättrat DNS-plattformens prestanda och funktionalitet vilket bland annat har ökat hastigheten för DNS-editorn i kundzonen. Nästa steg är att lägga till stöd för IPv6 och det hoppas vi vara klara med innan sommaren.

Det låter fantastiskt bra. Vad är nästa steg?

Våra nästa projekt som berör dig som kund är bland annat att…

  • …förbättra e-postplattformen ytterligare. Vi vill bygga ut systemet så att det finns utrymme att växa och samtidigt upprätthålla en hög standard gällande prestanda och säkerhet.
  • …förbättra våra UNIX/Autobahn-plattformar ytterligare.
  • …lansera nya tjänster. Håll utkik i våra nyhetsbrev och sociala medier för mer information om detta.

Spännande, då har vi mycket att se fram emot. Tack för intervjun Mats!

 

Avslutningsvis vill vi passa på att tacka för den feedback vi får via våra kundundersökningar och i vår dagliga kontakt med er kunder. Vårt förbättringsarbete fortsätter, så se till att göra er röst hörd i vår enkät som skickas ut via e-post.

 

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss