Sandra erbjuder prima kommunikation genom sin trygga sajt

SandraBacklund-Sallyhill-2

Vi stöter ofta på fantastiska Loopia-kunder som lever ut sin dröm med nätet till sin hjälp. Självklart vill vi lyfta fram dessa kunder och låta dem dela med sig av sin historia. Allt för att inspirera och hjälpa andra till att också komma igång med sin verksamhet online.

Den här gången har vi pratat med Sandra Adams Backlund. För några år sedan fick hon upp ögonen för entreprenörskapets möjligheter och beslutade sig för att starta Sallyhill – sin alldeles egen kommunikationsbyrå. Sandra når potentiella kunder med hjälp av företagets sajt som utstrålar kompetens och ger en känsla av trygghet. Det underlättar kundens val om att anlita Sallyhill för olika uppdrag.

Vilka är Sallyhill och vad sysslar ni med för skoj?

Sallyhill är ett soloföretag med expertis inom kommunikationsområdet och drivs av mig, Sandra Adams Backlund. Verksamheten är bred och varierad, beroende på vilka behov mina kunder har. Ett litet, nystartat företag kan behöva hjälp med hela kommunikationskedjan. Från att vässa affärsidén till att sätta samman grafiska riktlinjer. Ett mer etablerat företag kan behöva hjälp med punktinsatser som att exempelvis göra en kort film eller omdesigna webben.

Företaget är baserat i Stockholm men ganska ofta befinner jag mig på resande fot och då följer jobbet automatiskt med mig. Jag gillar att resa och min make är dessutom från en annan kontinent så det blir en del geografiska förflyttningar. Min ambition är att fortsätta utveckla Sallyhill som ett företag med bas och hjärta i Stockholm men ändå obundet till en särskild plats. Jag vill att Sallyhill ska kunna drivas från ett café i Eslöv såväl som från en hotellobby i Addis Abeba. Då spelar förstås webben en väldigt viktig roll.

Hur kommer det sig att du startade Sallyhill?

2009 jobbade jag på Näringsdepartementet som skribent och fotograf. Maud Olofsson var departementschef och näringsminister under den perioden och jag fick chansen att höra henne ge inspirerande tal om kvinnors företagande vid ett flertal tillfällen. Långsamt sipprade hennes ord in i mitt medvetande och jag började tänka att kanske även jag var en sådan som skulle kunna driva mitt eget företag.

Något år senare startade jag Sallyhill. Sen dess har jag haft förmånen att jobba tillsammans med massor av briljanta kunder som lärt mig allt om kollektivtrafik, it-system, vinexport, statliga utredningar, fackliga frågor, personlig träning, samhällsplanering och entreprenörskap. Det är liksom kommunikatörens privilegium att få hoppa in i okända sammanhang och erövra ny kunskap på helt oväntade områden.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Ibland sitter jag på plats hos en kund, ibland hemma vid köksbordet eller på något café. Vanligtvis använder jag datorn som verktyg. Då blir det framför allt program för bildredigering och formgivning, webbpublicering, statistik och produktion av nyhetsbrev. Vissa dagar springer jag runt med kameran i handen och fotar människor, miljöer eller events och andra dagar sitter jag med en redigerare och klipper film. Varierade dagar är bra dagar och sådana har jag många av.

“Varierade dagar är bra dagar och sådana har jag många av.”

Mitt vanligaste uppdrag är att bygga en helt ny sajt från scratch. Kunderna gillar att jag är aktiv i alla steg i processen. Från budskapsformulering och struktur av informationen till textproduktion, foto, design och bygge av den faktiska webbplatsen. Mitt fotande har visat sig vara en stor konkurrensfördel. De flesta uppskattar att få personliga bilder på riktiga människor i deras naturliga miljö i stället för standardbilder från en bildbank.

SandraBacklund-kamera

Vad fyller sallyhill.se för funktion för kunden?

Mitt eget nätverk har varit absolut viktigast för inflödet av kunder under de här åren. Det vanligaste är att någon jag känner, en före detta kollega eller en tidigare kund, tipsar någon annan om min verksamhet. Den som får tipset går då vanligtvis in på min webbplats för att kolla upp mig.

Den viktigaste funktionen för min sida blir således att ge ett intryck som stämmer överens med mig själv, mina preferenser och med min kompetens. Med hjälp av webben kan jag skapa ett förtroende för mig som yrkesutövare. Det ger den potentiella kunden en känsla av trygghet inför det lite läskiga i att anlita någon okänd för ett uppdrag.

Hur tänker du kring sajtens layout?

Jag vill att min webb ska vara ljus och ren men ändå rymma färg och liv. Eftersom jag tycker att djur är underhållande och roliga att umgås med bestämde jag mig för att satsa på just djur som tema. Oftast fastnar jag för effektiva webbplatser där det går snabbt och enkelt att hitta den information en är ute efter och jag har själv försökt hålla textmassorna till ett minimum.

Eftersom min make är engelsktalande och jag själv växlar mellan svenska och engelska dagligen så kändes det naturligt att presentera all information på båda språken. Dessutom finns det massor av bolag i Sverige som drivs av människor som inte talar svenska, jag vill vara ett alternativ även för dem.

Varför blev Loopia ditt val av webbhotell?

I jakten på ett webbhotell blir det förstås väldigt intressant att kika på hur företaget själva använder sin webb för att kommunicera med kunderna. För att jag ska känna förtroende för ett företag så måste utformningen ge ett seriöst intryck och innehållet vara väl strukturerat. Jag vill gärna känna att verksamheten består av riktiga människor som vågar vara lite lagom lekfulla i mötet med besökaren.

Precis som alltid när jag ska anlita ett okänt företag så kontrollerar jag hur pass tillgänglig supporten är. Jag googlar också företagsnamnet för att se vad som sägs om det på olika forum. Jag har förlorat mycket tid på fluffiga låtsasverksamheter som lovar mer än de kan hålla. Så jag vågar inte längre chansa. Som konsult är varje timme viktig och mitt intryck var att Loopia fattade det och svarade upp emot alla förväntningar jag hade.

Så fort jag haft min första kontakt med Loopias support så förstod jag också att jag valt helt rätt. Längs hela vägen har jag fått det vänligaste och mest kompetenta bemötande jag kunnat önska mig. Flera gånger har de dessutom gått långt utöver vad de egentligen ska syssla med bara för att hjälpa till och för att göra mig nöjd. De svarar snabbt både på mail, chatt och telefon och är det något som måste åtgärdas så fixar de det direkt.

För mig som inte är utbildad programmerare har Loopia också funkat som ett extra trygghetssystem när jag gett mig i kast med utmanande tekniska bitar. Jag vet att de finns tillgängliga för att svara på frågor och jag kan lita på att de alltid tar ordentliga backuper på de sajter jag jobbar med. På så vis har jag kunnat våga mer på det tekniska området och därmed blivit ännu bättre på mitt jobb. Jag rekommenderar Loopia till alla mina kunder och utan undantag har de blivit mycket nöjda.  

SandraBacklund-tangentbord

Du använder WordPress för din sajt. Varför då?

Tidigare jobbade jag med ett verktyg för att bygga hemsidor som till en början verkade jätteenkelt. Framför allt för slutkunden att sköta på egen hand. Jag kände mig dock ganska snart inlåst i ett oflexibelt system som varken mina kunder eller jag gillade. Jag var tvungen att snabbt hitta ett alternativ och provade WordPress som visade sig vara helt makalöst roligt att jobba med. Flexibelt till tusen dessutom. Via Loopias sajt kunde jag installera WP med ett enda klick och direkt logga in för att börja redigera min webbplats. Det kändes befriande snabbt och smidigt.

Har du några tips till andra företag som också vill komma igång på nätet?

1. Utgå från de resurser ni faktiskt har när ni planerar er närvaro på webben

Önsketänkande kan skapa fantastiska kreationer men leda till stora problem när verklighetens tidsbrist ger sig till känna. Vad som i strategidokumentet kallades för ”levande nyhetsflöde” kan alltför lätt förvandlas till en gravplats för forna visioner. Vet ni med er att ni kommer ha ont om personal och konstant tidsbrist? Då är mitt råd att hellre satsa på ett statiskt och tjusigt visitkort på nätet än en sajt av nyhetstyp.

2. Lämna utrymme i budgeten för förändringar av er sajt

En webbplats är en dynamisk skapelse som behöver tid att växa till sitt bästa jag. Till skillnad från en broschyr finns utrymme för kontinuerliga förändringar av en sajt. Den kan fortsätta växa så länge det finns engagemang hos de människor som är satta att sköta den.

3. Bjud på kunskap och lite trams

Låt era anställda skina som de experter de är. Släpp fram talanger som fått tristare uppgifter än de egentligen förtjänat. Dela med er av tips, tricks, guider, instruktionsfilmer eller inspirerande blogginlägg och våga ha lite kul på nätet. Väldigt få besökare återkommer enkom för att läsa årsberättelsen eller njuta av standardporträtt av klonerna i ledningsgruppen.

4. Utforska färgskalan

De senaste åren har cerisrosa (magenta) seglat upp som en bubblare i standardskalan för webbplatser och det är ju bra. Men nu är det dags att söka sig vidare. Våga utforska hela färgskalan. Och bli för all del inte nervös om någon av färgerna ni väljer får folk att känna livslust och glädje.

5. Äg processen men lita på konsultens kompetens

I ett skräckscenario säger kunden att de vill ha en ny sajt och att konsulten kan höra av sig när den är färdig (ja, det har hänt). I den bästa av världar jobbar vi tillsammans. Vi bidrar med våra skilda kompetenser för att skapa en helhet där innehåll, utseende och funktion spelar ihop för att representera er verksamhet på bästa vis.

Avslutningsvis… Vad är nästa steg för Sallyhill?

Genom åren har jag märkt att mitt engagemang är som störst när jag kan hjälpa andra människor att utveckla sin egen kommunikativa förmåga. Med detta i bakhuvudet utformade jag en en kurs med fokus på presentationer och offentliga framföranden. Kursens målgrupp är människor som är experter inom sina specifika områden men som känner tvekan inför att ta plats offentligt för att berätta vad de kan och var de är på väg.

Just nu vässar jag konceptet och sammanställer kursmaterialet för att inom kort kunna genomföra en första pilotomgång. Det här känns superroligt för mig personligen och som ett naturligt steg för företaget Sallyhill.

 

Vi önskar Sandra ett stort lycka till med sitt företag Sallyhill och alla kommande uppdrag! Vi hoppas att du som läsare fått inspiration av hennes historia och att du också vill prova på att installera och bygga din egen hemsida med WordPress hos Loopia.

Använder du också någon tjänst genom Loopia till din hemsida? Hör av dig till marknad@loopia.se och berätta mer så kanske du också intervjuas i vår blogg.

Läs fler intervjuer med våra kunder här »

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss