Jag möter många företagare som drömmer om att få den perfekta kunden. ”Tänk om jag hade det företaget som kund, vilken bra referens det skulle vara”. Sluta drömma, kontakta dem!
Börja med att göra en lista på dina drömkunder. Hämta kontaktuppgifter. Fundera sedan ut syftet med varje kundkontakt. Kan kunden bli en referenskund i din marknadsföring eller funderar du på ett partnersamarbete? Rangordna sedan i vilken ordning du ska kontakta kunderna.
Bland alla blivande företagare jag har träffat genom åren minns jag särskilt ett företag. De hade utvecklat en helt ny produkt och var på väg ut på marknaden. Många produktutvecklare väljer en kanal som heter Designtorget för att lansera sina uppfinningar.
Men vilka andra kanaler kunde företaget använda för att börja synas på marknaden? Efter att ha tagit del av mitt drömkundsresonemang kom företaget fram till att kontakta en stor, centralt belägen butik i Stockholm. Två telefonsamtal och en lunch senare fanns företagets nya produkt i den aktuella butikens sortiment.
Drömkunder förblir drömmar tills du agerar. Gör det inte komplicerat för dig. Det handlar om att lista vilka kunder du drömmer om – och att våga kontakta dem. Väldigt få vet om att du vill sälja till dem och väldigt ofta uppskattas ditt samtal och intresse.
/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson
» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.
Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.