Har du sett hänglåsikonen i webbläsarens adressfält någon gång och undrat vad det är? Eller funderat över varför vissa adresser börjar med “http” och andra med “https”? Båda visar egentligen exakt samma sak – att en hemsida använder SSL och därmed är säker! Här tänkte vi berätta lite mer om vad SSL är och förklara […]
WooCommerce-skolan, del 4: Moms och frakt
Vi har hittills gått igenom hur du installerar WooCommerce och lägger till produkter, hur du designar din webbshop och hur du tar betalt för dina produkter. Nu är det dags att lära dig mer om moms och frakt i WooCommerce! Välkommen till WooCommerce-skolan! Här får du lära dig allt behöver veta för att snabbt och […]
.SE-domänens historia – från 1983 till idag
Man kanske inte kan tro att en plasmafysiker, som jobbat med att mäta luftföroreningar och radioaktivitet hos ABC-stridsmedel, ska vara huvudpersonen i ett inlägg om svensk internethistoria. Men faktum är att Björn Eriksen – plasmafysikern i fråga – förmodligen är en av Sveriges största internetpionjärer. Han var först i Sverige med att ta emot ett […]
Svenskarna och internet 2023
Svenskarna och internet är en årlig undersökning av svenskarnas internetvanor som genomförs av Internetstiftelsen. Syftet är att bidra med insikter och ge de förutsättningar som krävs för att digitaliseringen av samhället och näringslivet ska kunna ske på välinformerade grunder. Studien är en del av ett internationellt forskningsprojekt, World Internet Project, där Internetstiftelsen har varit huvudman […]
WooCommerce-skolan, del 3: Betalningslösningar
Om du har följt alla delar av vår WooCommerce-skola har du nu installerat WooCommerce, lagt till dina produkter och designat din webbshop. Men för att kunna driva en lyckad webbshop behöver du såklart kunna ta betalt också. Så hur installerar man en av alla betalningslösningar i WooCommerce egentligen? Välkommen till WooCommerce-skolan! Här får du lära […]
Läs mer … from WooCommerce-skolan, del 3: Betalningslösningar
WooCommerce-skolan, del 2: Ändra tema och byt utseende på din e-handel
Nu när du har produkter inlagda för att säljas börjar det bli dags att presentera dessa produkter med en snygg layout och design, så att besökarna känner ett sug efter att handla. En bra designad webbshop gör det lätt och trevligt för kunderna att handla, och ökar i längden din konverteringsgrad. Vilken tur att det går […]
Läs mer … from WooCommerce-skolan, del 2: Ändra tema och byt utseende på din e-handel
5 saker du behöver för att starta din egen webbshop
Okej – du har bestämt dig för att förverkliga dina e-handelsdrömmar och starta en egen webbshop. Du kanske till och med redan har en affärsidé eller åtminstone vet ungefär vad du vill sälja. Men vad ska du göra härnäst? Vad behöver du för att faktiskt komma igång? Här får du 5 tips på saker du […]
Läs mer … from 5 saker du behöver för att starta din egen webbshop
WooCommerce-skolan, del 1: Installera WooCommerce och lägg till din första produkt
WordPress-tillägget WooCommerce är ett e-handelsverktyg som gör det enkelt att sätta upp din egen e-handel i WordPress. Tillägget är helt gratis från start och innehåller massor av bra och nödvändiga funktioner för en webbshop. Beroende på hur du vill ha just din e-handelslösning kan du dock behöva betala en slant för extrafunktioner. Däremot kan det […]
Läs mer … from WooCommerce-skolan, del 1: Installera WooCommerce och lägg till din första produkt
SEO för nybörjare: Ta din hemsida till toppen av sökresultaten
En hemsida ska inte bara vara snygg och informativ, den ska också vara optimerad för sökmotorerna. Men vad innebär egentligen sökmotoroptimering, vad är det bra för och hur tar jag min hemsida till toppen av sökresultaten? Emelie Wallin från Studentum.se hjälper till att besvara dessa SEO-frågor för nybörjare nedan. Varje dag görs det omkring 55 […]
Läs mer … from SEO för nybörjare: Ta din hemsida till toppen av sökresultaten
3 tips för att komma igång med din webbshop
Internet har under de senaste 20 åren blivit en enorm handelsplats, som bara i Sverige omsätter ett otaligt antal miljarder varje år. E-handelsomsättningen har ökat med mer än 2600% – från 5 miljarder år 2003 till 136 miljarder år 2022 (E-barometern 2022, Postnord). E-handelsboomen har gjort det möjligt för både stora, globala företag och små, […]